مراقبت‌های بعد از فیلر خط خنده: ۱۰ توصیه‌ی مراقبتی

استفاده از فیلر خط خنده گزینه‌ای محبوب برای کاهش خطوط ریز و درشت اطراف دهان است. پرکننده‌های پوستی برای رفع چروک‌های نواحی مختلف صورت کاربرد فراوانی دارند و رفع خط خنده و چروک اندوه از نشانه‌های توجه به شادابی و جوانی پوست است.

بسیاری از افراد به دلیل نتایج موثر تزریق فیلر، آن را به‌عنوان درمانی محتاطانه برای از بین بردن خط خنده استفاده می‌کنند. از نکات مثبت چنین عملی، نسبت به جراحی پلاستیک، این است که پس از عمل تزریق نیازی به پنهان‌شدن پشت درهای بسته نیست. افراد با رعایت توصیه‌های مراقبتی می‌توانند به‌راحتی با ظاهر جدید خود در محیط‌های مختلف کاری یا خانوادگی ظاهر شوند. تنها چیزی که می‌تواند این مزیت را از بین ببرد کبودی، قرمزی و ورم شدید در محل تزریق است. بنابراین باید نسبت به توصیه‌های مراقبتی بعد از تزریق فیلر خط خنده حساس بود و تا جای ممکن در رعایت این توصیه‌ها کوشید.

۱۰ توصیه‌ی مراقبتی بعد از فیلر خط خنده

پس از انجام عمل تزریق فیلر خط خنده ممکن است عوارض جانبی خفیفی بروز کند؛ کبودی، ورم و حساسیت از شایع‌ترین عوارضی هستند که بعد از تزریق ژل به خطوط خنده و اندوه مشاهده می‌شوند. برای کاهش این عوارض یا جلوگیری از عوارض نادر دیگر مهم است که پس از عمل تزریق توصیه‌های مراقبتی مختلفی را رعایت کنیم.

 

  • روی صورت نخوابید

حداقل به مدت دو هفته روی صورت خود نخوابید تا محصول کاملا در محل تزریق باقی بماند. خوابیدن به پشت از موارد مهم پیشگیری از ایجاد خط خنده است؛ نیروی گرانش در این شرایط کمک می‌کند تا در هنگام خواب، صورت بدون چروکی داشته باشید. علاوه‌بر خاصیت پیشگیرانه‌ی به پشت خوابیدن، بهتر است عادتِ به پشت خوابیدن را پس از تزریق فیلر خط خنده حفظ کنید. اگر همیشه به پهلو می‌خوابید نیز، باید سعی کنید مرتب بچرخید تا فشار وارده بین طرفین صورت تقسیم شود.

  • ورزش نکنید

تا ۷۲ ساعت پس از تزریق فیلر خط خنده از انجام فعالیت‌های ورزشی خودداری کنید. مهمترین دلیل این توصیه جلوگیری از افزایش کبودی‌های پس از تزریق است. هنگامی که سوزن ریز در بافت پیچیده‌ی پوست قرار می‌گیرد باعث پارگی رگ‌های خونی کوچکی می‌شود که در مسیر تزریق وجود دارند. این رگ‌های خونی به سرعت بهبود می‌یابند اما اگر ورزش کنید و ضربان قلب خود را بالا ببرید سرعت بهبود کاهش یافته و کبودی ناشی از تزریق بیشتر می‌شود. بهترین کار این است که پس از تزریق تا جای ممکن فعالیت بدنی خود را پایین نگه دارید و اجازه دهید روند بهبود، فرایند طبیعی خود را طی کند.

  • از کمپرس سرد استفاده کنید

برای حفظ جریان خون در ناحیه‌ی تزریق می‌توانید از یخ استفاده کنید. در این روش بهتر است حداکثر ۲ دقیقه یخ را روی صورت قرار دهید و این کار را پس از ۱۰ دقیقه دوباره تکرار کنید. تا ۴۸ ساعت اول پس از تزریق، استفاده از کمپرس سرد برای کاهش درد، ورم و کبودی بسیار مفید است.

بهتر است از قراردادن مستقیم یخ روی پوست خودداری کنید، چراکه باعث ناراحتی یا سرمازدگی پوست می‌شود. اگر یخ را با پارچه‌ای نازک و تمیز بپیچید می‌توانید به طور منظم از کمپرس یخ استفاده کنید. نکته‌ای که در زمان استفاده از یخ باید به یاد داشته باشید این است که گذاشتن یخ نباید فشاری اضافی بر روی پوست ایجاد کند.

  • صورت خود را فشار ندهید

تا حدود ۶ ساعت پس از تزریق از لمس یا ماساژ بیش از حد نواحی تحت درمان خودداری کنید. در صورت اعمال فشار زیاد و در شرایط نادر ممکن است پرکننده‌های پوستی از فُرم دلخواه خارج شوند. بنابراین بهتر است از ماساژ یا لمس شدید نواحی تزریق فیلر خط خنده جلوگیری کنید.
استفاده از عینک پس از تزریق فیلر باعث افزایش فشار به نواحی خط خنده می‌شود. بهتر است در هفته‌ی اول پس از تزریق از ماسک و عینک کمتر استفاده کنید. فشار ماسک مانند لمس شدید یا ماساژ، باعث تغییر فُرم ژل فیلر خط خنده می‌شود.

 

  • از مشتقات گیاه آرنیکا استفاده کنید

آرنیکا گیاهی دارویی است که برای درمان ورم، کبودی و درد استفاده می‌شود. مصرف خوراکی یا موضعی این گیاه به صورت کوتاه‌مدت بی‌خطر و ایمن است اما باید در مورد شیوه و میزان مصرف آن با پزشک متخصص مشورت شود. آرنیکا نوعی گل زرد و از خانواده‌ی گل‌های همیشه بهار کوهی است. اسانس تیمول موجود در آرنیکا با عفونت مبارزه می‌کند و کارتنوئید موجود در آن نیز به‌عنوان آنتی‌اکسیدان، تاثیر مثبتی برای پوست دارد. استفاده‌ی خوراکی از آرنیکا باعث افزایش گلبول‌های سفید در خون می‌شود.

  • از محصولات موضعی پوست استفاده نکنید

تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق ژل، از محصولات موضعی مانند ترتینوئین، رتینول، گلیکولیک اسید و محصولات ضد پیری استفاده نکنید. ترتینوئین پمادی برای درمان آکنه، جوش و لکه‌های پوستی است. استفاده از این محصول ممکن است باعث خارش، کبودی یا تحریک پوست شود.

رتینول از مشتقات ویتامین A است که برای لایه‌برداری از سطح پوست استفاده می‌شود. اگرچه این محصول برای رفع خطوط ظریف پوست، چین و چروک‌ها و لکه‌ها کاربرد دارد اما مصرف آن پس از تزریق فیلر خط خنده ممکن است باعث خارش، قرمزی و پوسته‌پوسته شدن برخی از نواحی پوست شود.

گلیکولیک اسید ترکیبی لایه‌بردار برای حفظ رطوبت پوست است و در بیشتر محصولات مراقبتی پوست استفاده می‌شود. تولید بیشتر کلاژن از تاثیرات گلیکولیک اسید است که روند تولید دوباره‌ی سلول‌های پوست را تسریع می‌کند. استفاده از محصولات دارای گلیکولیک اسید پس از تزریق فیلر خط خنده ممکن است باعث سوزش، قرمزی و ناراحتی پوست شود. بهتر است از تونرها، کرم‌ها، ژل‌ها، ماسک‌های خانگی و لایه‌بردارهای شیمیایی حاوی گلیکولیک اسید استفاده نشود.

  • درمان‌های دیگر پوستی را متوقف کنید.

تا ۲ هفته پس از تزریق از درمان‌های صورت مانند لیزردرمانی و لایه‌برداری خودداری کنید. لیزردرمانی روشی برای بازسازی پوست است که بالاترین لایه‌های پوستی را از بین می‌برد. در این روش با آشکار کردن لایه‌های زیرین پوست، چین و چروک‌ها و لکه‌ها کاهش می‌یابند. استفاده از لیزر پس از تزریق فیلر خط خنده ممکن است باعث تورم و درد در محل تزریق شود. عفونت محل تزریق از عوارض نادر لیزردرمانی پس از تزریق ژل پر کننده است.

  • از الکل استفاده نکنید

تا ۲۴ ساعت پس از عمل تزریق از نوشیدن الکل خودداری کنید. الکل یک گشادکننده‌ی عروق است که باعث گشادشدن رگ‌های خونی می‌شود. هنگامی که رگ خونی پهن‌تر شود احتمال بیشتری وجود دارد که سوزن‌های کوچک تزریق به رگ‌ها آسیب برساند. از طرف دیگر استفاده از الکل باعث احتباس مایعات در بدن شده که می‌تواند تورم و کبودی در محل تزریق را افزایش دهد.

  • در معرض گرما و نور شدید قرار نگیرید

محل تزریق فیلر خط خنده نباید در معرض گرما یا نور شدید قرار بگیرد. تابش مستقیم آفتاب و اشعه‌های فرابنفش مستقیم باعث کبودی یا تورم در اطرف محل تزریق می‌شود. اشعه‌ی فرابنفش موجود در نور خورشید می‌تواند اسید هیالورونیک موجود در پرکننده‌های پوستی را تخریب کند.

حضور طولانی در معرض نور خوشید اثرات فیلر خط خنده را کاهش می‌دهد. تاثیر نور خورشید در شکل‌گیری خط خنده باعث کاهش تاثیر فیلرهای پوستی می‌شود و ممکن است فرایند بهبودی را طولانی‌تر کند. آفتاب‌سوختگی از دیگر عوارض نور شدید خورشید است که قرمزی و ورم پس از تزریق ژل فیلر خط خنده را افزایش می‌دهد.

  • از مصرف داروهای بدون نسخه خودداری کنید

استفاده از داروهای بدون نسخه‌ای مانند آسپرین، موترین، ایبوپروفن و الیو که باعث رقیق شدن خون می‌شوند، پس از تزریق فیلر خط خنده، کبودی و قرمزی پوست را افزایش می‌دهند. رقیق شدن خون، رگ‌های کوچکی که در فرایند تزریق آسیب دیده‌اند را تحریک می‌کند. میزان بیشتر خون در این رگ‌ها موجب کبودی و قرمزی پوست در محل تزریق شده و فرایند درمان را کُند می‌کنند. بهتر است در صورت نیاز به مصرف دارو با پزشک متخصص مشورت و از تجویز شخصی دارو جلوگیری کنید.

 

سخن پایانی

توجه به توصیه‌های مراقبتی پیش و پس از تزریق باعث راحتی فرایند عمل و بهبودی پس از آن می‌شود. انجام توصیه‌های کاربردی پس از عمل تزریق کمک می‌کند تا دوره‌ی نقاهت کوتاه و آسانی داشته باشید. تنها کافی است در مورد مراقبت‌های لازم از پزشک متخصص اطلاعات کافی کسب کنید و یک تا دو هفته پس از عمل نیز نسبت به انجام آن‌ها متعهد باشید.

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

92 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

53 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

53 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

56 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

54 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

45 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه