۳ نکته‌ی کلیدی درباره زاویه‌سازی فک و صورت

با افزایش سن بدن انسان دچار تغییراتی شده و نشانه‌های افزایش سن پدیدار می‌شود، نشانه‌هایی مثل تغییر شکل چانه و فک، شل شدن پوست، کاهش چربی صورت و ضعف عضلات که همه این‌ها نشان‌دهنده روند طبیعی پیری است. با رشد تکنولوژی در حوزه پزشکی روش‌های متنوعی برای جوان‌سازی پوست به وجود آمده که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها زاویه‌سازی فک و صورت است.
زاویه سازی فک (Orthognathic) از واژه یونانی (Orthos) به معانی «مستقیم کردن» و (Gnathic) به معنای «فک» است. اورتوژناتیک یا زاویه‌سازی فک، مجموعه اقداماتی است که در نهایت به بهبود ناهنجاری‌های ظاهری موجود در فک و زیباسازی آن منجر می‌‌شود. روش‌های زیادی برای انجام زاویه‌سازی صورت وجود دارد از جمله فیلر، بوکال فت، لیپوساکشن و تزریق چربی که انتخاب هریک از این‌ها با مشورت پزشک متخصص برای شما امکان‌پذیر است.

افرادی که از ظاهر خط فک یا چانه خود احساس نارضایتی می کنند، ممکن است تمایل داشته باشند تغییراتی در آن نواحی ایجاد کنند. فیلرهای (ژل) فک، نوعی پرکننده پوستی تزریقی، می‌توانند راه حلی غیرجراحی ارائه دهند. چانه و فک با ظاهری گرد و تپل می‌تواند ناشی از عواملی مثل سن یا ژنتیک باشد. فیلرهای فک و چانه می‌توانند زاویه، تقارن یا تعادل را به این نواحی به خصوص در حالت نیم‌رخ اضافه کنند. اما همه ژل‌ها و توانایی همه تزریق‌کنندگان این ژل‌ها یکسان نیست. مهم است که بدانید فیلرهای فک چه کارهایی را می‌توانند انجام دهند و چه کارهایی را نمی‌توانند انجام دهند تا در نهایت به نتایجی که دوست ندارید، نرسید.

در این مقاله، انواع روش‌های موجود برای زاویه‌سازی فک و آنچه می‌توانید از نتایج آن‌ انتظار داشته باشید را بررسی می‌کنیم.

۱. زاویه‌سازی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

تغییراتی که روی فک انجام می‌شود تا فک کشیده‌تر شود و حالتی «V» شکل پیدا کند، زاویه‌سازی فک نام دارد.

جراحی فک که به عنوان جراحی (ارتوگناتیک) نیز شناخته می‌شود، نقصان‌ استخوان‌های فک را اصلاح می‌کند و فک‌ها و دندان‌ها را مجدداً مرتب می‌کند تا نحوه عملکرد آنها بهبود یابد. انجام این اصلاحات ممکن است ظاهر صورت شما را نیز بهبود بخشد.

اگر مشکلات فک دارید که تنها با ارتودنسی قابل حل نیست، جراحی فک ممکن است یک گزینه اصلاحی باشد. در بیشتر موارد، قبل از جراحی و در دوران نقاهت پس از جراحی تا زمانی که بهبودی و هم‌ترازی کامل شود، سیم ارتودنسی نیز روی دندان‌های خود دارید. متخصص ارتودنسی شما می‌تواند با جراح دهان، فک و صورت برای تعیین برنامه درمانی همکاری کند.

در واقع زاویه‌‍‌سازی فک، علاوه بر جراحی با لاغر کردن صورت یا برجسته کردن گونه و چانه نیز انجام می‌شود. ناگفته نماند این عمل جدا از جنبه زیبایی، جنبه درمانی هم دارد و برای افرادی که در حادثه یا به صورت مادرزادی دچار مشکل در قسمت فک و صورت هستند، استفاده می‌شود. همان‌طور که در بالا گفته شد عموما از روش‌های نامبرده زیر برای زاویه‌سازی فک می‌توان استفاده کرد:

فیلر (ژل)

فیلرها معمولا حاوی اسید هیالورونیک و یا کلسیم هستند و با گذشت زمان جذب بدن می‌شوند (حدود ۱ تا ۲ سال در بدن باقی می‌ماند) و بعد از مدتی مجددا نیاز به تزریق دارند. زاویه سازی با تزریق ژل یک روش ساده و سرپایی است که معمولا در مدت زمانی کم‌تر از ۳۰ دقیقه انجام می‌شود. شما می‌توانید همان روز پس از جلسه مشاوره اولیه اقدام به تزریق ژل کنید.

در این روش تزریق ژل در فک و چانه با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و بدون درد است چرا که پزشک از کرم بی‌حس‌کننده روی ناحیه مورد نظر استفاده می‌کند تا دردی احساس نکنید. سپس پزشک از سرنگ مخصوص برای تزریق ژل در ناحیه چانه استفاده می‌کند. با توجه به ساختار چانه و نتایج مورد انتظار شما ممکن است به چندین مرحله تزریق ژل نیاز داشته باشید.
بعد از تزریق فرد نباید تا چندین ساعت به صورت خود آب بزند و در معرض گرمای بیش‌ از حد قرار بگیرد. (بین ۱ تا ۲ هفته پس از تزریق) همچنین مواردی مثل دستکاری ناحیه تزریق ممنوع است.

برداشتن چربی دهانی (بوکال فت)

این روش یک عمل ساده و سرپایی است که با بی‌حسی موضعی و در مدت کوتاه انجام می‌شود. هدف از این جراحی برداشتن متناسب بافت چربی داخل دهان، نمایان کردن برجستگی گونه و زاویه‌سازی فک است.

لیپوساکشن

در عمل لیپوساکشن بافت چربیِ بین پوست و عضلات را برمی‌دارند که همین امر باعث بهبود شکل صورت می‌شود. لیپوساکشن در ناحیه خط فک می‌تواند باعث ایجاد زاویه در این ناحیه شود.

تزریق چربی

تزریق چربی راهکاری است که برای زاویه‌سازی صورت‌های گرد و بدون زاویه گزینه مناسبی است. در این روش چربی گرفته‌شده از بدن فرد به نواحی مورد نظر از جمله گونه، چانه و فک تزریق می‌شود و حجم دلخواه را در این نواحی ایجاد می‌کند.

۲. زاویه‌سازی برای چه افرادی مناسب است؟

به طور کلی هر شخصی که از سلامت عمومی مناسبی برخوردار است و تصمیم گرفته شکل فک خود را اصلاح کند، می‌تواند گزینه مناسبی برای تزریق ژل باشد. تنها در صورتی که فرد بیماری خاصی دارد و یا داروی خاصی مصرف می‌کند و یا زنان باردار، ممکن است در معرض خطرات و عوارض جانبی قرار بگیرند و بهتر است قبل از تزریق با پزشک مشورت کنند.

۳. عوارض جانبی تزریق ژل چانه

به طور کلی تزریق ژل در صورتی که در یک کلینیک معتبر و توسط پزشک متخصص انجام شود، عوارض جدی و خطرناکی ندارد؛ اما در بعضی افراد رژیم غذایی متفاوت و نوع فعالیت‌های مختلف، ممکن است باعث ایجاد تورم یا کبودی شود که با انجام برخی مراقبت‌ها در حداقل زمان ممکن، این عوارض از بین خواهد رفت. تزریق فیلر هیالورونیک اسید عارضه‌ای در بدن ایجاد نمی‌کند چرا که این مواد در بدن قابل جذب است.

عوارض کلی تزریق فیلر:

کبودی

برخی افراد نگران ایجاد کبودی پس از تزریق فیلر هستند. اصلی‌ترین دلیل بروز کبودی مصرف برخی داروها مانند آسپرین است که باعث رقیق شدن خون می‌شوند. در صورت عدم بروز مشکل، فرد می‌تواند از یک هفته قبل از تزریق فیلر، با قطع دارو، امکان بروز این مشکل را به حداقل برساند. لازم به ذکر است مصرف این داروها هیچ تداخلی در تزریق ژل ایجاد نمی‌کند و صرفا جهت آگاهی بیش‌تر شما ذکر شده است.

قرمز شدن و تورم

تورم و التهاب ناشی از تزریق فیلر، بسته به نوع پوست فرد و میزان کاری که روی صورت انجام داده شده، متغیر است و نهایتا تا ۲۴ ساعت پس از تزریق از بین خواهد رفت.

سخن پایانی

از آن‌جایی که تزریق ژل در این سال‌ها روند رو به رشدی داشته باید قبل از هرچیزی درصدد پاسخ به این سوال‌ها باشیم، چه کسانی مناسب تزریق فیلر صورت هستند؟ عوارض هر نوع فیلر و اقدامات بعد از تزریق چه مواردی هستند؟ و مواردی از این دست. بعد از اینکه اطلاعات کافی را کسب کردید، می‌توانید بهترین فیلر را متناسب با نیاز خود، از بین فیلرهای اینووسنس انتخاب کرده و بلافاصله پس از تزریق شاهد نتایج اولیه باشید؛ اینووسنس فیلرهای متنوعی مثل فیلر شیپ تولید و عرضه می‌کند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

38 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

27 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

37 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

33 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

34 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

32 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه