علت ورم بعد از تزریق فیلر زیر چشم چیست و چگونه درمان می‌شود؟

تزریق فیلر زیر چشم روشی ایمن و پرکاربرد برای جوان‌سازی صورت است. کسانی که قصد دارند تیرگی، چین و چروک و گودی زیر چشم خود را از بین ببرند، این عمل زیبایی را به عنوان راهکاری ایمن با عوارض کم انتخاب می‌کنند.

استفاده از این موارد زیر چشم ممکن است باعث تورم در زیر چشم یا ناحیه‌ی میانی گونه شود. این پدیده در شرایطی نمود پیدا می‌کند که فیلر به درستی بالای رباط نگهدارنده ماهیچه حلقوی چشم یا اوربیکولاریس قرار داده نشود یا در ناحیه‌ی سطحی زیر پوست تزریق شود. از آن جایی که فیلرها آب را جذب می‌کنند، در چنین شرایطی تزریق فیلر زیر چشم می‌تواند باعث ایجاد ورم در ناحیه‌ی تزریق شود.

علت‌های ورم و پف بعد از تزریق فیلر زیر چشم

ورم همراه با کبودی از نگرانی‌های رایج بیمارانی است که عمل تزریق فیلر زیر چشم را انجام داده‌اند. تورم ناحیه‌ی تزریق ممکن است بین چند ساعت تا چند روز پس از عمل ادامه داشته باشد. ورم‌های بعد از تزریق فیلر زیر چشم ممکن است علل متفاوتی داشته باشد اما بیشتر این ورم‌ها به دلیل جذب آب و به‌صورت ورم‌هایی تاخیری اتفاق می‌افتد. اکثر فیلرهای پرکابرد برای عمل‌های زیبایی از اسید هیالورونیک (HA) ساخته شده‌اند. اسید هیالورونیک ژلی است که می‌تواند آب را مانند اسفنج جذب کرده و نگه دارد. با این حال جذب بیش از حد آب تنها دلیل تورم ناشی از تزریق فیلر زیر چشم نیست.

  • تزریق فیلر نزدیک به سطح پوست

معمولا بهتر است فیلر زیر چشم به ‌صورت عمیق تزریق شود تا قابل مشاهده نباشد. هنگامی که پرکننده‌ی پوست بیش از حد به سطح پوست نزدیک باشد می‌تواند آب بیشتری به خود جذب کند. علاوه بر این ممکن است زیر چشم تحت تاثیر اثر تیندال به رنگ آبی دربیاید.

  • تزریق بیش از حد فیلر

حتی با وجود انتخاب بهترین نوع فیلر باز هم میزان تزریق ژل بر کیفیت نهایی عمل تاثیرگذار خواهد بود. پر شدن بیش از حد زیر چشم باعث ایجاد نواحی کیسه‌مانند در زیر چشم می‌شود و حتی ممکن است خطوط طبیعی پلک و خط اشک را از بین ببرد. از طرفی تزریق بیش از حد فیلر زیر چشم باعث تورم این ناحیه و جذب آب بیشتر توسط اسید هیالورونیک می‌شود.

  • فستون‌ها

فستون‌ها که به‌عنوان کیسه‌های گونه یا مالار نیز شناخته می‌شوند ممکن است توسط تزریق فیلرها تحریک شوند. فستون یک وضعیت پزشکی است که در آن تورم در پایین‌ترین قسمت عضله‌ی اطراف چشم رخ می‌دهد. گاهی اوقات شلی عضلانی یا وجود بافت چربی اضافی باعث تورم فستون‌ها می‌شود. تحریک بافتی که فیلر زیر چشم به آن تزریق شده باعث ایجاد تپه‌هایی متورم روی گونه‌ها می‌شود. تجمع مایعات یکی دیگر از دلایل ایجاد فستون‌ها است که ممکن است تحت تاثیر تزریق فیلر زیر چشم ایجاد شود.

  • انتخاب فیلر نامناسب

فیلرهای مختلف تاثیرات متفاوتی بر پوست دارند. حتی بین فیلرهای مختلفی که دارای اسید هیالورونیک هستند نیز بعضی برای تزریق به زیر چشم مناسب‌تر هستند. برای مثال ژل رستیلن (Restylane) نسبت به ژل‌های ژوویدرم (Juvederm) و بولترو (Belotero) کمتر موجب ایجاد ورم در زیر چشم می‌شود. ژل ژوویدرم اگر بیش از حد به سطح پوست نازک زیر چشم نزدیک باشد ممکن است بیشتر از دیگر ژل‌ها موجب پف و ورم شود.

  • واکنش ایمنی به فیلر

بدن افراد ممکن است به انواع خاصی از فیلر واکنش نشان دهد، به‌خصوص اگر پرکننده‌های پوستی مناسبی انتخاب نشده باشد. پرکننده‌های دارای اسید هیالورونیک معمولا غیرواکنشی هستند و حساسیت به آن‌ها بسیار نادر است.

  • جذب آب

پرکننده‌های دارای اسید هیالورونیک بسیار آب‌دوست هستند و پس از تزریق به بدن آب را جذب می‌کنند. این اثر طی روزها و هفته‌های بعد از عمل تزریق فیلر زیر چشم از بین می‌رود اما برخی از فیلرها بیشتر از بقیه آب را جذب و حفظ می‌کنند.

  • هماتوم

به جمع شدن خون بیرون از رگ‌های خونی هماتوم گفته می‌شود. پارگی دیواره رگ‌های خونی باعث نشت خون به بافت‌های مجاور و تورم می‌شود. با وجود بافت ظریف و حساس زیر چشم محتمل است که رگ‌های خونی این ناحیه از صورت، تحت تاثیر عمل تزریق دچار پارگی‌های خفیفی شوند. در این صورت جمع شدن خون باعث تورم ناحیه‌ای می‌شود که تزریق فیلر در آن انجام شده است.

  • استفاده از داروهای رقیق‌کننده‌ی خون

داروهایی مانند ویتامین E، آسپرین، موترین و ادویل دارای خاصیت رقیق‌کنندگی خون هستند. این ویژگی باعث می‌شود که پس از پارگی رگ‌های خونی کوچک در اثر تزریق ژل، خون بیشتری در بافت‌های زیر چشم جمع شود. لخته شدن خون در این نواحی، خود را به صورت تورم نشان می‌دهد.

  • فشار به غدد میبومین

در اطراف چشم غددی وجود دارند که وظیفه‌ی آن‌ها تولید روغن برای جلوگیری از تبخیر سریع لایه‌ی اشک است. تزریق نامناسب فیلر زیر چشم ممکن است منجر به مسدود شدن مجاری غدد میبومین شود. در این صورت روغن‌هایی که این غدد تولید می‌کنند در یک نقطه جمع شده و به شکل التهاب و تورم نمود پیدا می‌کند.

  • فشار به ماهیچه‌های صورت

شیوه‌ی خوابیدن افراد باعث افزایش فشار بر ماهیچه‌های صورت آن‌ها می‌شود. التهاب یا پارگی بافت‌های زیر چشم حساسیت این بافت‌ها را بیشتر می‌کند. شیوه‌ی خواب کمک می‌کند تا بخشی از فشار به این نواحی کاهش پیدا کرده و ورم کمتری در روزهای پس از تزریق فیلر زیر چشم ایجاد شود.

 

درمان ورم تزریق فیلر زیر چشم

با وجود اینکه تورم و قرمزی پس از تزریق فیلر زیر چشم طبیعی است اما برای کاهش این عوارض ابتدا باید علل احتمالی تورم را شناسایی کرد. در همه‌ی موارد، ورم تزریف فیلر زیر چشم پس از چند روز برطرف می‌شود. با این وجود راهکارهای ساده‌ای برای کاهش ورم وجود دارد که توسط متخصصین توصیه می‌شود.

ماساژ با فشار کم در نواحی تزریق فیلر به کاهش ورم کمک می‌کند. استفاده از کمپرس گرم معمولا به ‌عنوان یکی از راه‌های از بین رفتن کبودی و تورم ناشی از تزریق فیلر پوستی شناخته می‌شود. راه دیگری که برای کاهش تورم پیشنهاد می‌شود؛ بال ابردن سر در هنگاه خواب است. خوابیدن روی صورت فشار را بر نواحی که تزریق در آن‌ها انجام شده افزایش می‌‎دهد. با بالا نگه داشتن سر در هنگام خواب می‌توان فشار روی ماهیچه‌های صورت را کاهش داد.

پرهیز از نمک در رژیم غذایی، الکل و دخانیات یکی دیگر از راه‌هایی است که برای درمان تورم ناشی از فیلر زیر چشم توصیه می‌شود. اگر تورم و پف در نواحی تزریق به طور طبیعی رفع نشود می‌توان از تزریق هیالورونیداز برای شکستن ژل هیالورونیک اسید موجود در پرکننده‌های پوست استفاده کرد؛ در بیشتر موارد این کار موثر خواهد بود. می‌توان با رعایت نکاتی ساده ورم زیر چشم را کاهش داد.

 

سخن پایانی

تورم و کبودی یکی از رایج‌ترین عوارض تزریق فیلرهای پوستی است. استراحت بعد از تزریق پرکننده‌ی پوستی یکی از مهم‌ترین راه‌کارهای از بین بردن ورم است. بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند که از فعالیت‌های سنگین یا ورزش در روزهای پس از عمل تزریق اجتناب شود.

در بعضی موارد ممکن است تورم به دلیل عوامل دیگری به جز خود عمل تزریق فیلر زیر چشم باشد. آلرژی، تیروئید، هورمون‌ها، عوارض جانبی داروها یا شرایط پزشکی دیگر می‌توان باعث بروز ورم پس از عمل شوند. در همه‌ی این موارد بهترین راه ‌حل، مشورت با پزشک و استفاده از روش‌هایی است که متخصصین برای کمک به کاهش تورم پیشنهاد می‌دهند.

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

160 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

104 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

101 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

105 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

106 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

89 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه