درمان صورت نامتقارن: بهترین راه‌ها برای درمان عدم تقارن صورت

درمان صورت نامتقارن: بهترین راه‌ها برای اصلاح صورت نامتقارن، با جراحی و بدون جراحی

تقریباً همه‌ی افراد دارای درجاتی از عدم تقارن صورت هستند، در بعضی موارد این عدم تقارن بیشتر به چشم می‌آید و نیازمند اقداماتی در جهت قرینه سازی صورت و درمان صورت نامتقارن است.

افزایش سن، سیگار کشیدن، آسیب‌های خارجی از جمله عواملی هستند که در ایجاد عدم تقارن در صورت تأثیرگذارند.

وقتی به چهره‌ی خود در آینه نگاه می‌کنید ممکن است متوجه وجود عدم تقارن در ویژگی‌های صورت‌تان شوید؛ شاید یکی از گوش‌هایتان بالاتر از گوش دیگر یا یک طرف بینی‌تان نوک تیزتر از آن طرفش باشد.

 

در این مقاله علت‌ها و دلایل عدم تقارن صورت بررسی کرده، روش تشخیص آن را آورده‌‌ایم؛ در انتها هم از راه‌هایی مختلف اصلاح صورت نامتقارن، درمان‌های نیازمند جراحی و بدون جراحی، صحبت می‌کنیم.

 

دلایل عدم تقارن صورت

دلایل متفاوتی برای عدم تقارن صورت وجود دارد؛ عادت‌های روزانه، سبک زندگی و مسائل ژنتیکی از مهمترین دلایل نامتقارن شدن صورت است.

پژوهشی که در سال ۲۰۲۳ در مورد نقش اسید هیالورونیک در توانبخشی صورت انجام شده، دلایل مختلف عدم تقارن صورت را شناسایی کرده است. بر اساس این پژوهش علمی، مسائل ژنتیکی، آفتاب سوختگی، سیگار، شرایط نادری مانند هیپوتروفی عضلانی (Muscular Hypotrophy)، بیمار خود ایمنی بافت همبند (Autoimmune Connective Tissue) و انواع تروما می‌توانند باعث عدم تقارن صورت می‌شود.

در ادامه رایج‌ترین دلایل عدم تقارن صورت را آورده‌ایم:

ژنتیک از دلایل اصلی عدم تقارن صورت است

گاهی اوقات یک چهره‌ی نامتقارن نتیجه‌ی مسائل ژنتیکی است. اگر لب‌های برجسته و نامتقارن در خانواده‌ی شما متداول است، به احتمال زیاد شما نیز این عدم تقارن را خواهید داشت. شکاف کام و لب و اختلالات عروقی از وضعیت‌های ژنتیکی هستند که منجر به عدم تقارن در صورت می‌شوند.

آفتاب سوختگی تقارن صورت را از بین می‌برد!

با افزایش سن و قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش، لکه‌ها و خال‌هایی روی پوست صورت ایجاد می‌شود. معمولاً آسیب‌های ناشی از نور خورشید به‌طور مساوی در تمام صورت پخش نشده و باعث به وجود آمدن عدم تقارن در صورت می‌شوند.

اگر بیرون از خانه کار و فعالیت می‌کنید از کلاه استفاده می‌کنید یا مدل موی نامتقارنی دارید؛ احتمالاً آسیب نور خورشید در یک طرف صورت شما بیشتر خواهد بود.

سیگار کشیدن باعث عدم تقارن در صورت می‌شود!

با توجه به اینکه سیگار کشیدن باعث برخورد بیشتر مواد سمی با پوست شما می‌شود، طبیعی است که مستقیماً با عدم تقارن صورت مرتبط باشد.

کشیدن دندان تقارن صورت را بهم می‌ریزد

کشیدن دندان ظاهر ماهیچه‌های صورت را تغییر می‌دهد. استفاده از دندان مصنوعی یا روکش دندان نیز باعث تغییر خطوط صورت می‌شود. مقاله‌ای علمی در سال ۲۰۱۴ در مجله پزشکی پابمد منتشر شده که نشان می‌دهد پرتکرارترین دلیل عدم تقارن صورت، کشیدن دندان است؛ محققان با آزمایش کردن بر روی ۱۴۷ دوقلوی همسان به این نتیجه رسیده‌اند.

افزایش سن از علل عدم تقارن صورت است

عدم تقارن صورت با افزایش سن بیشتر می‌شود. اگرچه رشد استخوان‌ها در دوران بلوغ متوقف می‌شوند اما با افزایش سن، غضروف‌های شما به رشد خود ادامه می‌دهند. رشد گوش‌ها و بینی یک بخش طبیعی از پیری است که باعث عدم تقارن صورت می‌شود.

عادات ناسالم به از بین رفتن تقارن صورت منجر می‌شود

خوابیدن روی شکم و گذاشتن صورت روی بالش، شیوه‌ی نشستن، تکیه دادن صورت به دست و حفظ حالت‌های بدنی نامتقارن، همگی از دلایل عدم تقارن صورت هستند.

جراحات می‌توانند باعث ایجاد عدم تقارن صورت شوند

ضربه یا آسیب به صورت در دوران کودکی یا بزرگ‌سالی باعث عدم تقارن می‌شود. آسیب‌هایی مانند شکستگی بینی یا بریدگی عمیق از دلایل عمده‌ی عدم تقارن صورت است.

بیماری جدی فلج بل در صورت عدم تقارن به وجود می‌آورد

عدم تقارن ناگهانی صورت نشانه‌ی یک بیماری جدی است. فلج بل، نوعی فلج اعصاب صورت است که باعث ضعف در عضلات یک طرف صورت شما می‌شود. فلج بل می‌تواند پس از بارداری یا عفونت ویروسی رخ دهد و اغلب موقتی است. نشانه‌ی فلج صورت بل این است که عضلات یک طرف صورت شما کمتر قادر به حرکت هستند.

سکته باعث عدم تقارن ناگهانی در صورت می‌شود

افتادگی صورت نشانه‌ی سکته است. اگر لبخند شما به طور ناگهانی متوقف شد یا دچار بی‌حسی در یک طرف صورت شدید، باید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. سایر علائم سکته‌ی مغزی شامل بی‌حسی، ضعف بازو و مشکل در صحبت کردن است.

تورتیکولی یا کجی گردن صورت را نامتقارن می‌کند

تورتیکولی یا کجی مادرزاد گردن به وضعیت غیرعادی گردن گفته می‌شود. گاهی اوقات تورتیکولی زمانی که نوزاد در رحم است اتفاق می‌افتد و باعث عدم تقارن صورت در زمان تولد می‌شود. بسیاری از موارد تورتیکولی موقتی هستند و علائم آن به‌مرور برطرف می‌شوند.

ضعیفی چشم گاهی از دلایل ناتقارن شدن صورت است!

ضعف چشم باعث می‌شود که افراد گردن خود را به روش‌های مختلفی کج کنند یا بچرخانند تا بهتر ببینند. درنتیجه‌ی تلاش برای دقت بیشتر، ماهیچه‌ی گردن و بخشی از صورت کسانی که چشم ضعیف‌تری دارند بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و قوی و بزرگ‌تر می‌شود.

 

راه‌های تشخیص عدم تقارن صورت

با ارزیابی در خانه می‌توانید به‌راحتی متوجه عدم تقارن صورت شوید. می‌توانید از یک عکس یا آینه برای مشاهده‌ی نامتقارنی صورت استفاده کنید. نکات زیر را روی عکس صورت خود علامت بزنید یا اگر از آینه استفاده می‌کنید از ماژیک وایت برد برای نشانه‌گذاری استفاده کنید. با استفاده از یک خط‌کش ببینید که آیا می‌توانید خطی کاملاً هم‌سطح و صاف بین هر مجموعه از این نقطه‌ها مشخص کنید یا خیر.

  • قله‌ی پیشانی و پایین چانه
  • خطوط اطراف چشم
  • خطوط ارتباط بین چشمان و بینی
  • خطوط گوشه‌های لب
  • پهن‌ترین نقطه‌های دو طرف صورت
  • پهن‌ترین قسمت بینی
  • روی سوراخ‌های بینی

علاوه بر این روش، برنامه‌های آنلاین رایگانی برای ارزیابی تقارن صورت وجود دارند. این برنامه‌ها به میزان تقارن صورت شما امتیاز می‌دهند. این برنامه‌ها جذابیت شما را بر اساس یک سری مؤلفه‌ی از پیش‌تعیین‌شده محاسبه می‌کنند اما قضاوت مناسبی برای میزان زیبایی صورت نیستند؛ یک برنامه‌ی کامپیوتری هرگز نمی‌تواند، موهای زیبا، چشمان عمیق یا لبخند زیبای شما را قضاوت کند.

راه‌های درمان صورت نامتقارن

در بیشتر موارد، عدم تقارن صورت نیازی به درمان یا مداخله‌ی پزشکی ندارد. در بسیاری از موارد یک چهره‌ی نامتقارن نیز می‌تواند دارای جذابیت‌های منحصر به فردی باشد. اگر نگران ویژگی‌های نامتقارن صورت خود هستید و قصد دارید روش‌های قرینه‌سازی صورت را به کار بگیرید؛ راه‌های مختلفی برای تقارن‌سازی صورت وجود دارد:

تزریق فیلر: بهترین راه‌ درمان عدم تقارن صورت

تزریق انواع مختلف فیلرهای پوستی (تزریق فیلر چانه، تزریق فیلر لب، تزریق فیلر گونه، تزریق فیلر خط خنده، تزریق فیلر زیر چشم، تزریق فیلر بینی) راحت‌ترین و ایمن‌ترین راه اصلاح صورت نامتقارن است. استفاده از فیلرِ حاوی اسید هیالورونیک (HA) روشی محبوب برای یکدست کردن ابروها، متقارن کردن پیشانی یا متوازن کردن چین و چروک‌های اطراف صورت است.

تزریق فیلر برای اصلاح عدم تقارن ناشی از عدم تعادل بافتی یا ضعف عضلانی به‌خوبی عمل می‌کنند؛ تأثیر فیلرها دائمی نیست و نتیجه‌ی آن‌ها حدودا ۶ تا ۱۸ ماه ماندگاری دارد. استفاده از فیلر برای تقارن سازی صورت نسبت به دیگر روش‌های موجود، بسیار سریع‌تر و راحت‌تر است.

ایمپلنت صورت: راهکار دائمی قرینه سازی صورت

استفاده از ایمپلنت برای رفع عدم تقارنی پیشنهاد می‌شود که ناشی از ساختار اسکلتی نامتقارن باشد. این درمان بیشتر برای عدم تقارن چانه و گونه کاربرد دارد. ایمپلنت‌های صورت دائمی هستند و از سیلیکون، فلز، پلاستیک، ژل یا پروتئین تشکیل شده‌اند.

جراحی صورت نامتقارن: راهِ تهاجمی متقارن سازی

رینوپلاستی یا عمل جراحی بینی یکی از روش‌های دائمی درمان عدم تقارن بینی است. اگر شکل بینی خود را دوست ندارید یا عدم تقارن صورت شما نتیجه‌ی شکستگی بینی است، می‌توانید به عمل زیبایی بینی به‌عنوان روشی مؤثر برای اصلاح تقارن بینی استفاده کنید.

جمع‌بندی: اصلاح صورت نامتقارن امکان‌پذیر است!

نامتقارن بودن صورت ممکن است در بعضی موارد واضح و برجسته باشد. بعضی افراد عدم تقارن جزئی دارند و در شرایط عادی متوجه تفاوت‌های دو طرف صورت خود نمی‌شوند. عدم تقارن صورت می‌تواند بخشی از جذابیت فردی یا عاملی برای کاهش اعتماد به نفس باشد. همه‌ی افراد صورت نامتقارنی دارند اما بعضی ممکن است با اهداف گوناگون از روش‌های تقارن سازی صورت استفاده کنند.

روش‌های متفاوتی برای اصلاح صورت نامتقارن و قرینه سازی صورت وجود دارد که تأثیرات موقت یا دائمی خواهند داشت. یکی از پرطرفدارترین روش‌های جدید برای قرینه کردن صورت، استفاده از فیلر پوستی است. نتایج فوری فیلر و دوران بهبود کوتاه، فیلر صورت را به راحت‌ترین شیوه‌ی قرینه‌سازی صورت تبدیل کرده است.

 

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

92 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

53 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

53 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

56 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

54 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

45 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه