معیارهای زیبایی صورت: استانداردهای زیبایی صورت در دنیای امروز کدامند؟

استانداردها و معیارهای زیبایی صورت در دنیای امروز

زمانی که از استانداردهای زیبایی صورت در سطح جهانی صحبت می‌کنیم باید به یاد داشته باشیم که این متر و معیارها در کشورهای مختلف و در طول زمان تغییر می‌کند. طبق پژوهشی که sciencedirect در فوریه سال ۲۰۲۳ درباره روانشناسی زیبایی منتشر کرده، درک زیبایی مسئله‌ای سیال است و تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند فرهنگ، زیست‌شناسی، رسانه و سلیقه‌ی شخصی قرار می‌گیرد؛ معیارهای زیبایی صورت بر اساس تعاملات اجتماعی و ترندهایی که در فضای دیجیتال و رسانه‌های جمعی راه می‌افتد، شکل می‌گیرد.

ممکن است چیزی که برای یک نفر جذاب است برای دیگران جذاب نباشد، هر فرهنگ، ایده‌آل‌های زیبایی خاص خود را دارد. معیارهای زیبایی صورت در هر جامعه تحت تأثیر سبک زندگی، اعتقادات و باورهای مردمان آن جامعه است. در این مقاله علاوه بر اشاره به معیارهای زیبایی صورت در جهان، بهترین فرم صورت را از منظر ساکنین کشورهای مختلف بررسی می‌کنیم.

 

 

 

عوامل تاثیرگذار بر معیارهای زیبایی صورت

در سال‌های اخیر معیارهای مشخصی برای زیبایی صورت به وجود آمده است. فراگیری استانداردهای جدید زیبایی باعث افزایش مراجعه به متخصصین پوست شده است. استفاده از انواع فیلر صورت یکی از راه‌های رسیدن به این استانداردها است. تزریق فیلر لب، چانه، خط خنده، بینی و زیر چشم بخشی از روش‌های متداول برای به دست آوردن معیارهای امروزی زیبایی صورت است. بعضی از عناصر تأثیرگذار بر زیبایی صورت عبارت‌اند از:

 تقارن صورت

با توجه به استانداردهای جدید زیبایی، یک چهره‌ی زیبا باید دارای تقارن باشد؛ تقارن نشان‌دهنده‌ی سلامت و کیفیت ژنتیکی بالای افراد است.

تناسب اجزای صورت

چشم‌ها، بینی، لب‌ها و سایز اجزای صورت باید متناسب با سر و صورت باشند. تناسب صورت نشان‌دهنده‌ی تعادل، هماهنگی و جذابیت افراد است.

پوست صورت

پوست شفاف و صاف یکی از نشانه‌های جوانی، سلامتی و زیبایی است. در فرهنگ‌های مختلف، رنگ پوست به‌عنوان نشانه‌ی زیبایی تلقی می‌شود. بعضی جوامع پوست تیره، برنزه یا رنگ‌پریده را ترجیح می‌دهند.

جنس مو

داشتن موهایی درخشان، آراسته و سالم از نشانه‌های زیبایی است. رنگ، بافت، طول و مدل مو به روند مُد و هنجارهای فرهنگی مختلف بستگی دارد اما بیشتر فرهنگ‌ها داشتن موی سالم را برای زیبا بودن ضروری می‌دانند.

فرم لب

لب‌های پر، گوشتی و متقارن از ویژگی‌هایی است که برای زیبایی زنان توصیه می‌شود. داشتن لب‌هایی با پوست سالم و حجم مناسب نشان‌دهنده‌ی زنانگی و احساسات پرشور است.

فرم چشم

چشم‌های درشت، روشن و رسا از نشانه‌های زیبایی است. داشتن چشمانی متقارن که پوست اطراف آن سالم باشد، نشان‌دهنده‌ی هوش و احساسات سرشار فرد است.

فرم کلی صورت

شکل ایده‌آل صورت بر اساس جنسیت و فرهنگ متفاوت است. برای زنان، صورت قلبی یا بیضی‌شکل با گونه‌های بلند و خط فک مشخص، نشانه‌ی زیبایی است. برای مردان، صورت مربع یا مستطیل با خط فک قوی و ابروی برجسته اغلب زیبا تلقی می‌شود.

 

استانداردهای زیبایی صورت کشورهای مختلف

در سال‌های گذشته آزمایش‌های جالبی برای نمایش استانداردهای مختلف زیبایی در سراسر جهان انجام شده است. مقایسه‌هایی از این دست ما را با تغییرات استانداردهای زیبایی جهانی آشنا می‌کند. شاید برای بسیاری از افراد سؤالاتی مانند «چرا جراح پلاستیک در کره جنوبی بسیار محبوب است؟»، «زنان فرانسوی چطور بدون آرایش زیبا هستند؟» یا «چرا استفاده از فیلر پوست در ایران افزایش یافته است؟» پیش آمده باشد. درک معیارها و روش‌های زیبایی نقاط مختلف جهان به ما کمک می‌کند که با فرهنگ‌های مختلف بیشتر آشنا شویم.

معیارهای زیبایی صورت در کره جنوبی

یکی از معیارهای زیبایی در کره جنوبی، داشتن صورتی صاف و شیری‌رنگ است. در فرهنگ کره‌ای پوست رنگ‌پریده یکی از نشانه‌های ثروت و اعتبار و از نشانه‌های جوانی است. استفاده از مواد آرایشی سفیدکننده بین ساکنین کره جنوبی رواج بسیاری دارد.

در کره جنوبی داشتن چشمان درشت و گشاد زیبا محسوب می‌شود. عمل‌های جراحی زیبایی چشم در بین جوانان کره‌ای بسیار محبوب است. علاوه بر جراحی پلک، کوچک کردن فک و تزریق فیلر چانه برای اصلاح فرم صورت در کره جنوبی رواج دارد. در کره جنوبی انجام عمل‌های کوچک و مداوم یکی از نمادهای توجه به زیبایی صورت محسوب می‌شود.

معیارهای زیبایی صورت در فرانسه

ایده‌آل‌های زیبایی فرانسوی بر ویژگی‌هایی بنا شده که ممکن است در بعضی فرهنگ‌ها نقص به نظر برسند. در فرانسه باور بر این است که زیبایی باید بدون زحمت، آرایش یا عمل زیبایی وجود داشته باشد. در پاریس زنان به‌جای استفاده از محصولات صنعتی مراقبت پوستی، رژیم‌های لاغری و جراحی پلاستیک ترجیح می‌دهند بدن خود را به همان شکلی که هست، دوست داشته باشند. بااین‌وجود استفاده از روتین‌های پوستی خانگی در بین زنان فرانسوی بسیار محبوب است.

بر اساس جدیدترین نظرسنجی جهانی زیبایی که توسط انجمن بین‌المللی جراحی پلاستیک زیبایی (ISAPS) انجام شده است. در سال‌های اخیر معیارهای زیبایی مردم فرانسه نیز دچار تغییر شده است. امروزه علاوه بر جراحی پلاستیک بدن، جراحی پلک و استفاده از فیلرهای پوستی در میان زنان پاریسی رشد پیدا کرده است.

معیارهای زیبایی صورت در برزیل

اهمیت زیبایی در برزیل با بسیاری از نقاط دنیا متفاوت است؛ جذاب بودن یکی از مؤلفه‌های اصلی در یافتن همسر و شغل محسوب می‌شود. رواج جراحی پلاستیک در برزیل تا حدی است که انجام آن در بسیاری از بیمارستان‌های دولتی بسیار کم‌هزینه یا رایگان است. برزیل با بیش از ۲.۵ میلیون عمل جراحی پلاستیک در سال ۲۰۱۶ به دومین کشوری که عمل‌های زیبایی در آن رواج دارد تبدیل شده است.

در برزیل جراحی‌هایی معروف به مجسمه‌سازی بدن نسبت به دیگر عمل‌های زیبایی بیشتر دیده می‌شود. بااین‌حال استفاده از فیلرهای پوستی برای بازگرداندن جوانی و شادابی به صورت نیز در سال‌های اخیر رواج پیدا کرده است. رطوبت بالای هوا باعث کاهش ماندگاری لوازم آرایشی در برزیل می‌شود؛ بنابراین استفاده از فیلر در برزیل راه‌حل بهتر و راحت‌تری برای زیبایی صورت است.

معیارهای زیبایی صورت در آمریکا

باوجود تنوع فرهنگی مهاجرین و ساکنین آمریکا، صحبت از استانداردهای کلی زیبایی در آمریکا بسیار دشوار است. زیبایی در آمریکا بسیار متغیر است؛ نه‌تنها گروه‌های مختلف اجتماعی تصور متفاوتی از زیبایی دارند بلکه در دوره‌های مختلف نیز نگاه به زیبایی تغییر می‌کند.

در سال‌های اخیر داشتن صورتی متقارن و لب‌هایی گوشتی به یکی از معیارهای پرطرفدار زیبایی زنان آمریکایی تبدیل شده است. از طرفی مردانی با خط فک محکم و صورت زاویه‌دار نیز به شکل فراگیری زیبا در نظر گرفته می‌شوند. تأثیر هالیوود بر معیارهای زیبایی باعث رواج استفاده از فیلر و جراحی‌های پلاستیک در آمریکا شده و این کشور را به رتبه‌ی ۱ جراحی پلاستیک در جهان تبدیل کرده است.

معیارهای زیبایی صورت در اسپانیا

استانداردهای زیبایی بسیاری در اسپانیا وجود دارد. داشتن اندامی باریک و چهره‌هایی روشن برای زیبا بودن در اسپانیا مهم است. یکی از مهم‌ترین مسائل زیبایی در اسپانیا، داشتن موی بلند، ضخیم و ابریشمی است. یکی دیگر از جنبه‌های زیبایی در اسپانیا به جنس پوست بستگی دارد. روتین‌های پوستی طبیعی در اسپانیا پرطرفدار هستند. بااین‌وجود، استفاده از فیلر گونه برای رفع چین و چروک‌های صورت به‌مرور در اسپانیا بیشتر شده است.

معیارهای زیبایی صورت در هند

ایده‌آل‌های زیبایی در هند شامل موهای بلند و براق مشکی، چشم‌های بادامی، لب‌های طبیعی، ابروهای تیره، مژه‌های پرپشت و بینی صاف و نوک‌تیز است. بازیگران و هنرپیشه‌های بالیوودی روی شکل‌گیری استانداردهای زیبای هند تأثیر زیادی دارند. استفاده از مواد حاوی سفیدکننده برای روشن کردن پوست، عمل اصلاح بینی، کاشتن مو و استفاده از انواع فیلر در هند بسیار رواج دارد.

 

نتیجه‌گیری: معیارهای زیبایی صورت بسیار متغیرند!

زیبایی مفهومی ذهنی و پویا است. آنچه امروز زیبا به نظر می‌رسد ممکن است فردا زیبا نباشد؛ چیزی که برای یک نفر زیباست می‌تواند برای دیگران زیبایی نداشته باشد. بااین‌وجود در هر دوره معیارهای زیبایی متفاوتی وجود دارد که باعث توجه افراد می‌شود. در فرهنگ‌های مختلف معیارهای زیبایی خاصی وجود دارد که با مشورت متخصصین زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از روش‌های زیبایی غیرجراحی که ماندگاری دائم ندارند یکی از راه‌هایی مناسب برای تطبیق با مفاهیم مختلف زیبایی در دوره‌های متفاوت است. تزریق فیلر چانه، تزریق فیلر لب، تزریق فیلر گونه، فیلر زیر چشم، فیلر خط خنده و فیلر بینی از گزینه‌های مناسبی‌اند که به‌جای جراحی‌های پلاستیک دائم مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمک می‌کند در دوره‌های متفاوت، صورتی زیبا داشته باشیم.

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

92 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

53 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

53 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

57 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

54 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

45 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه