از بین بردن جای جوش: موثرترین روش‌ها برای درمان جای جوش کدامند؟

از بین بردن جای جوش: موثرترین روش‌ها برای درمان جای جوش کدامند؟

از بین بردن جای جوش این روزها ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده و به دغدغه اصلی نوجوانان، جوانان و کسانی که قصد جوانسازی صورت و افزایش طراوت پوست خود را دارند، تبدیل شده است؛ چراکه جای جوش در بسیاری از مواقع باعث کاهش اعتمادبه‌نفس و حس زیبایی می‌شود.

 

برای درمان فرورفتگی جای جوش‌ در کمترین زمان، راه‌های متفاوتی وجود دارد؛ از راه‌های رفع جوش خانگی گرفته تا درمان‌های پزشکی مانند تزریق فیلر. در این مقاله به انواع جوش، چرایی ایجاد آن‌ و روش‌های کاربردی برای از بین بردن جای جوش می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

 

انواع جوش صورت

دلایل زیادی باعث به‌وجود آمدن انواع جوش صورت می‌شوند، مثل: آلودگی هوا، تغییرات فصلی (بعضی از جوش‌ها در فصل تابستان و برخی در زمستان تشدید می‌شوند.)، باکتری‌ها، چربی بیش‌ازحد پوست، جمع شدن سبوم (چربی طبیعی پوست) و سلول‌مرده در منافذ پوست و فولیکول، تغییرات هورمونی، رژیم غذایی نامناسب.

انواع مختلف جوش بر زیبایی و سلامت انواع پوست تأثیر خاص خود را می‌گذارند؛ در واقع برای درمان جای جوش ابتدا باید نوع جوش شناسایی شود:

  • جوش قارچی: زمانی ایجاد می‌شود که مخمر در فولیکول‌های مو جمع شود؛ این جوش باعث خارش و التهاب پوست می‌شود.
  • جوش کیستی: باعث ایجاد جوش‌ها و ندول‌های عمیق و چرکی می‌شود که ممکن است پوست را زخم کنند، با وجود اینکه از بین بردن رد جوش با وجود زخم دشوارتر است اما این مسئله دلیلی برای نگرانی نیست چراکه مراقبت‌های بهداشتی و درمان‌های پزشکی متنوعی برای رفع جای جوش کیستی داریم.
  • جوش هورمونی: در صورت تولید بیش از حد سبوم (Sebum)، منافذ پوست بسته شده و باعث بروز جوش می‌شود.
  • جوش ندولار: شکل شدیدی از آکنه است که باعث ایجاد جوش در سطح پوست و توده‌های ندولار در زیر پوست می‌شود.

 

درمان‌های موضعی جوش

پزشکان و متخصصان حوزه زیبایی، درمان‌های موضعی مختلفی را برای از بین بردن جای جوش پیشنهاد می‌دهند؛ طبق تحقیقات انجمن پوست آمریکا در ۲۰۲۳ برخی از این روشها عبارتند از:

  • بنزوئیل پراکسید (Benzoyl peroxide)
  • اسید سالیسیلیک (Salicylic acid)
  • اسید آزلائیک (Azelaic acid)
  • رتینوئید (Retinoid)
  • آنتی بیوتیک‌ها (Antibiotics)
  • داپسون (Dapsone)

 

داروهای خوراکی رفع جوش

داروهای خوراکی رفع جوش، محصولاتی هستند که توسط پزشک متخصص برای از بین بردن جای جوش تجویز می‌شوند و نباید بدون مشورت پزشک مصرف شوند:

  • آنتی بیوتیک‌ها (Antibiotics)
  • ایزوتروتینوئین (Isotretinoin)
  • داروهای ضد بارداری (Contraceptives)
  • هورمون درمانی (Hormone therapy)

 

درمان جای جوش در خانه

روش‌های مختلفی برای رفع جای جوش در خانه وجود دارد که در اینجا به یکی از موثرترینِ آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ استفاده از «اسید سالیسیلیک» و اعمال موضعی آن در ناحیه موردنظر، به از بین بردن جوش کمک قابل‌توجهی خواهد کرد. همچنین استفاده از آلوورا و روغن درخت چای نیز می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

 

درمان‌ جای جوش در کلینیک

در صورتی که داروهای موضعی یا خوراکی برای از بین بردن جوش کافی نبوده و پوست دچار زخم آکنه شده باشد؛ پزشک متخصص انواع مختلفی از درمان‌های تزریقی و جراحی را برای رفع جای جوش پیشنهاد می‌دهد که در ادامه مهمترین آن‌ها را مرور می‌کنیم.

از بین بردن جای جوش با فیلر

فیلر نوعی ماده‌ی ژل‌مانند است که برای حجیم کردن، صاف کردن و رفع چین‌وچروک، به پوست تزریق می‌شود؛ یکی دیگر از کاربردهای فیلر درمان جای جوش است.

در این روش با پر کردن نواحی تحت فشار پوست و ایجاد سطحی یکنواخت، رد جوش و آکنه برطرف می‌شود؛ امروزه تزریق فیلر یکی از سریع‌ترین روش‌های درمان جای جوش است.

برای درمان جای جوش می‌توان از انواع فیلر استفاده کرد. هر کدام از این فیلرها مشخصات مربوط به خود را دارند که با توجه به ماندگاری و مواد تهیه‌شده به چند دسته تقسیم می‌شوند:

رفع جای جوش با فیلر اسید هیالورونیک

فیلر اسید هیالورونیک از نوعی قند طبیعی ساخته شده که در پوست یافت می‌شود و به حفظ رطوبت و خاصیت ارتجاعی آن کمک می‌کند. فایده‌ی این فیلر برای جای جوش، در حجمی است که به پوست می‌دهد. افزایش حجم پوست باعث تولید کلاژن در اطراف زخم جوش شده و می‌تواند به‌مرور پوست جدید را جایگزین پوست آسیب‌دیده کند؛ پیشنهاد ما به شما فیلر اینووسنس است.

درمان جای جوش با فیلر متیل متاکریلات

فیلر متیل متاکریلات از دانه‌های پلاستی ریز معلق در کلاژن گاوی تشکیل شده است. کلاژن موجود در این فیلر به پوست حجم داده و فضایی برای تولید مجدد کلاژن ایجاد می‌کند.
اهمیت این فیلر در پشتیبانی از تولید کلاژن پوست است که برای بهبود جای جوش بسیار مناسب خواهد بود.

از بین بردن جای جوش با فیلر پلی لاکتیک اسید

فیلر پلی لاکتیک اسید یک ماده‌ی زیست تخریب‌پذیر است که شرایط تولید کلاژن پوست را در طول زمان مهیا می‌کند. به همین دلیل تولید کلاژن باعث بازگرداندن حجم بافت آسیب‌دیده و رفع رد جوش می‌شود.

انتخاب بهترین فیلر برای درمان جای جوش به ترجیحات، بودجه، نوع و وضعیت پوست افراد بستگی دارد؛ قبل از انتخاب نوع فیلر برای جای جوش، حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید.

 

از بین بردن جای جوش با استروئید

استروئیدها می‌توانند رد جوش شدید را با تزریق ندول‌های بزرگ درمان کنند و تزریق استروئید باعث کاهش التهاب پوست و درمان جای جوش می‌شود.

از بین بردن جای جوش با لیزر

لیزر و نوردرمانی برای از بین بردن زخم جوش استفاده می‌شوند. لیزر، گرما را به کلاژن زخمی زیر پوست رسانده و بدن را برای تولید کلاژن جدید تحریک می‌کند. تولید کلاژن باعث رشد پوست جدید و جایگزینی آن با پوست آسیب‌دیده‌ی قدیمی می‌شود.

از بین بردن جای جوش با لایه‌برداری شیمیایی

در لایه‌برداری رد جوش، از مواد شیمیایی مخصوص برای برداشتن لایه‌ی رویی پوست استفاده می‌شود؛ پس از برداشتن لایه‌ی سطحی پوست، پوست جدیدِ صاف‌تری جای آن را گرفته و آثار جوش از روی صورت پاک می‌شود.

 

چه کارهایی باعث تشدید جای جوش می‌شوند؟

علاوه‌بر شیوه‌های درمان جای جوش باید مراقب کارهایی بود که ممکن است زخم جوش را بیشتر و عمیق‌تر کنند:

  • روی جوش خمیردندان نریزید.
  • از ریختن آسپرین بر روی جوش خودداری کنید.
  • از مالیدن سرکه‌ی سیب، آب‌اکسیژنه، آب‌لیمو، الکل و عسل بر روی پوست خودداری کنید.

 

کلام آخر: با انتخاب روش درست می‌توان درمان جوش را تسریع کرد

همه‌ی افراد در دوره‌های مختلف زندگی درگیر مواردی مانند از بین بردن جای جوش می‌شوند و به دنبال راهی برای از بین بردن آن می‌گردند.

امروزه راه‌های مختلفی برای رفع جوش وجود دارد، از درمان‌های موضعی و داروها گرفته تا روش‌های کلینیکال. تزریق فیلر یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین راه‌های بهبود جای جوش در کلینیک است که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است؛ اما در انتها پیشنهاد ما به شما این است که با مشورت یک پزشک متخصص موثرترین روش را برای از بین بردن جای جوش‌هایتان انتخاب کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

92 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

53 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

53 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

56 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

53 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

45 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه