انواع پوست کدامند؟ راهنمای گام به گام تشخیص نوع پوست

انواع پوست کدامند؟ راهنمای گام به گام تشخیص نوع پوست

این روزها به هر طرف که نگاه کنید، صحبت از روتین مراقبت پوستی است. تا چند سال قبل داشتن پوستی جوان و زیبا به ژنتیک و شانس بستگی داشت، اما امروزه پزشکان و متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از محصولات مراقبتی و بهداشتی نقش بسیار مهمی در حفظ زیبایی و سلامتی انواع پوست دارد.

 

اما چرا بسیاری از افراد با وجود استفاده از این محصولات و پایبند بودن به روتین پوستی باز هم نتیجه دلخواه را نمی‌گیرند یا حتی وضعیت پوستی‌شان بدتر می‌شود؟

دلیل این اتفاق، بی‌توجهی به نوع پوست یا تشخیص اشتباه آن است. اگر از محصولات پوستی استفاده کنید که با تایپ پوست شما همخوانی نداشته باشند، پوستتان به‌سرعت دچار مشکل شده و حتی ممکن است واکنش‌های آلرژیک در پی داشته باشد.

از آنجایی که تشخیص نوع پوست اهمیت بسیار بالایی دارد، در این مقاله قصد داریم شما را با انواع پوست آشنا کرده و با آموزش گام به گام روش تشخیص نوع پوست، برای جوانسازی پوست و رسیدن به پوستی بهتر راهنمایی‌تان کنیم.

 

ویژگی‌های اصلی پوست

یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که هنگام تشخیص نوع پوست به وجود می‌آید این است که انواع تایپ پوستی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و برای پاسخ به این سوال ابتدا باید ویژگی‌های اصلی پوست را معرفی کنیم:

چربی پوست

پوست صورت و بدن، دارای غده‌های ترشح چربی (سبوم) هستند؛ این لایه چربی، نقش یک لایه محافظتی را برای پوست بازی می‌کند.

رطوبت پوست

همان‌طور که می‌دانید بیش از دو سوم بدن از آب تشکیل شده است و پوست به‌عنوان بزرگ‌ترین اندام‌ بدن، نیاز ضروری به آب دارد. برای اینکه بیشتر متوجه اهمیت وجود رطوبت در سلامتی و زیبایی پوست شوید، کافیست به تفاوت کشمش و انگور فکر کنید. تفاوت چشم‌گیر بین این دو، به دلیل تفاوت میزان رطوبت در آنها به وجود آمده است.

حساسیت پوست

پوست هم مانند سایر ارگان‌ها، به عوامل مختلف محیطی و درونی واکنش نشان می‌دهد. میزان حساسیت پوست افراد مختلف نسبت به عوامل گوناگون با یکدیگر متفاوت است؛ این حساسیت می‌تواند به شکل‌های مختلف از جمله قرمزی، خشکی و خارش پوست، خود را نشان دهد.

وجود تفاوت در پوست‌ افراد مختلف، به این سه فاکتور بستگی دارد: ژنتیک، عوامل بیرونی مانند آب و هوا، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تغذیه و مشکلات هورمونی، مصرف داروهای مختلف و وجود استرس، باعث تغییر این عوامل خواهند شد.

 

انواع پوست چیست؟

به صورت کلی انواع پوست را می‌توان به ۵ دسته تقسیم کرد:

  1. پوست چرب
  2. پوست خشک
  3. پوست حساس
  4. پوست مختلط
  5. پوست معمولی

 

نوع پوست شما هم در یکی از دسته‌های بالا قرار می‌گیرد و بر اساس آن باید مراقبت‌های پوستی مخصوصی را رعایت کنید. برای تشخیص نوع پوست خود می‌توانید از روشی که در قسمت بعدی آورده‌ایم، استفاده کنید.

روش تشخیص نوع پوست

برای تشخیص نوع پوست خود، ابتدا با کمک یک بالم پاک‌کننده یا میسلار واتر، آرایش و مواد اضافی را از روی صورت تمیز کنید. سپس با یک شوینده ملایم و آب ولرم، صورتتان را شسته و خشک کنید. بعد از گذشت یک ساعت، جلوی آینه بروید و پوستتان را بررسی کنید:

  1. اگر نواحی مختلف صورتتان براق شده و یک لایه نازک چربی روی آن قرار داشت، پوستتان چرب است.
  2. اگر در قسمت‌هایی از صورت احساس کشیدگی و جمع‌شدگی دارید و وقتی با ناخن روی پوست می‌کشید پوسته‌های ریز و سفید از آن جدا می‌شود، نوع پوست شما خشک است.
  3. اگر قسمت‌هایی از پوست صورت شما چرب و براق شده و قسمت‌های دیگری از پوست خشک است و احساس کشیدگی دارد، تایپ پوستی‌تان مختلط است.
  4. اگر در قسمت‌هایی از پوست صورت قرمزی مشاهده می‌کنید یا احساس خارش در آن قسمت‌ها وجود دارد، پوست شما از نوع حساس است.
  5. اگر چربی و خشکی صورت شما در همه قسمت‌ها به اندازه است و هیچ ردی از حساسیت و قرمزی در پوستتان وجود ندارد، پوست صورت شما معمولی است.

حالا که تایپ پوست‌تان را شناختید، بهتر است با ویژگی‌های نوع پوست خود آشنا شده و بدانید برای مراقبت از آن باید چه کارهایی انجام دهید.

 

ویژگی‌های مختلف انواع پوست

در این قسمت ویژگی‌های انواع پوست را با جزئیات و به‌دقت چه ویژگی‌هایی دارند و شما می‌توانید بر این اساس نوع پوستتان را متوجه شوید.

ویژگی‌های پوست خشک

پوست خشک، معمولا با احساس کشیدگی در نقاطی از صورت مانند پیشانی و کنار لب‌ها همراه است. اگر نوع پوست صورتتان خشک باشد، احتمالا بعد از شستشوی آن با پوسته‌پوسته‌شدن نواحی مختلف صورتتان مواجه خواهید شد. ایجاد سریع چین و چروک و کاهش خاصیت کشسانی پوست از دیگر ویژگی‌های پوست خشک هستند.

نکته: بین پوست خشک و پوست دهیدراته باید تفاوات قائل شوید. پوست خشک، چربی کمی دارد، اما پوست دهیدراته از کمبود رطوبت رنج می‌برد. ممکن است شما پوست چربی داشته باشید، اما در عین حال به دلیل سبک زندگی غلط، پوست‍تان دهیدراته هم باشد.

ویژگی‌های پوست چرب

پوست چرب معمولا براق است و جوش و آکنه هم روی آن زیاد دیده می‌شود. همچنین منافذ پوست چرب معمولا باز هستند و به همین دلیل این افراد شاهد جوش سرسیاه روی صورتشان هستند.

ویژگی‌های پوست مختلط

افرادی که پوست مختلط دارند، همه ویژگی‌هایی که گفتیم را به‌صورت همزمان تجربه می‌کنند.در قسمت‌هایی که پوست چرب است، شاهد آکنه، منافذ باز و براقی پوست خواهید بود و در مناطقی با پوست خشک، احساس کشیدگی و پوسته‌پوسته‌شدن پوست صورت خواهید داشت.

 

ویژگی‌های پوست حساس

پوست حساس معمولا به‌راحتی دچار قرمزی، خارش، تورم و یا تغییر شکل ظاهری می‌شود. مشکلات و بیماری‌هایی مانند رزاسه و اگزما هم زیاد در پوست‌های حساس دیده می‌شوند.

ویژگی‌های پوست معمولی

پوست معمولی تقریبا هیچ یک از ویژگی‌هایی که بالاتر گفتیم را ندارد؛ احساس کشیدگی و خشکی در پوست ایجاد نمی‌کند، منافذ باز ندارد. پوست معمولی بهترین نوع پوست است و با بسیاری از محصولات مراقبت پوستی هم‌خوانی دارد.

 

مراقبت‌های مخصوص انواع پوست

حالا که متوجه نوع پوست‌تان شدید باید متناسب با آن روتین مراقبت پوستی خاص خود را بچینید؛ در این قسمت نکات مهم مراقبت از انواع پوست را آورده‌ایم.

مراقبت از پوست خشک

پوست خشک چربی کمتری دارد و مستعد ایجاد چین و چروک است. به همین دلیل علاوه‌بر استفاده از آبرسان، بهتر است مرطوب‌کننده‌های عمقی را هم به روتین پوستی‌تان اضافه کنید. استفاده از محصولات حاوی الکل، می‌تواند منجر به خشکی بیشتر پوست شود، پس از محصولات فاقد الکل استفاده کنید.

مراقبت از پوست چرب

افرادی که پوست چرب دارند، زیاد صورت خود را می‌شویند. اما باید بدانید که شستشوی بیش از حد پوست، تاثیر معکوس دارد و باعث چربی بیشتر پوست می‌شود.

افرادی با پوست چرب باید از محصولات بر پایه آب و نه چربی استفاده کنند. محصولات ضدجوش و سرم‌های کنترل چربی هم در روتین پوستی این افراد دیده می‌شوند.

مراقبت از پوست حساس

اگر پوست حساس دارید، بهتر است به سراغ محصولات اسیدی و لایه‌بردارها نروید. همچنین هنگام خرید هر محصولی دقت کنید که حاوی الکل و مواد حساسیت‌زای دیگر نباشد.

مراقبت از پوست مختلط

افرادی با پوست مختلط می‌توانند از محصولات مخصوص پوست چرب برای قسمت‌های چرب پوست و از قسمت‌های مخصوص پوست خشک برای سایر قسمت‌ها استفاده کنند.

مراقبت از پوست معمولی

اگر هم پوست معمولی دارید بهتر است حتما آبرسان و مرطوب‌کننده بر پایه آب را در روتین خود داشته باشید تا از ایجاد چین و چروک در پوستتان جلوگیری کنید.

کلام آخر: تشخیص نوع پوست قدم اول برای ساختن روتین پوستی است

در این مقاله انواع پوست را معرفی کرده؛ ویژگی‌های هر یک را با هم مقایسه کردیم. در ادامه یک راهنمای چند مرحله‌ای برای تشخیص نوع پوست آوردیم و سپس اصول مراقبت پوستی برای هر نوع پست را بیان کردیم. با تشخیص نوع پوست، راحت‌تر می‌توانید مشکلات پوست را بررسی کرده و آن‌ها را درمان کنید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

92 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

53 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

53 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

58 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

54 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

46 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه