چطور بهترین روتین پوستی را داشته باشیم و به آن پایبند بمانیم؟

چطور بهترین روتین پوستی را داشته باشیم و به آن پایبند بمانیم

دوست دارید وقتی افراد سن واقعی شما را می‌شنوند، از تعجب شاخ دربیاورند؟ خوشبختانه رعایت یک روتین پوستی مناسب، کاری می‌کند که چندین سال جوان‌تر به نظر برسید!

در سال ۲۰۲۳  پژوهشی علمی در ارتباط با تاثیر روتین پوستی در کاهش آکنه، روزاسه، درماتیت آتوپیک و سندرم پوست حساس انجام شده است. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که داشتن یک روتین پوستی نقشی کلیدی در مدیریت شرایط پوست و جلوگیری از پیری زودرس دارد.

شاید فکر کنید داشتن یک روتین مراقبت از پوست به معنی خرید محصولات گران قیمتی است که توسط بلاگرها معرفی می‌شوند؛ اما واقعیت این است که با محصولات ساده هم می‌توانید روتین مراقبت پوستی مخصوص خودتان را بسازید؛ کیفیت بالای لوازم روتین پوستی بسیار مهم است اما مهمتر از آن پایبند بودن به روتین پوستی و تبدیل کردن آن به یک عادت است.

این سوال به وجود آمده می‌آید که چطور باید بهترین روتین پوستی را بسازید و در همه حال و هر روز آن را انجام دهید؟ در ادامه این مقاله پاسخ این پرسش‌ها را خواهید یافت.

 

روتین پوستی چیست؟

اصطلاح روتین پوستی که چند سالی است که بین مردم رواج پیدا کرده، به معنی مراقبت‌های پوستی چند مرحله‌ای است؛ در حالت کلی مراحل روتین پوستی شامل موارد زیر است:

  • شوینده مناسب پوست
  • آبرسان
  • مرطوب‌کننده
  • اسیدها
  • لایه‌بردارها
  • روشن کننده‌ها
  • ضدآفتاب
  • محصولات دور چشم

البته در مراحل اولیه ساختن روتین پوستی تهیه شوینده، مرطوب کننده یا آبرسان و ضدآفتاب کفایت می‌کند؛ درمان، پاکسازی، استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب ۴ جزء اصلی مراقبت از پوست است که باید در یک روتین پوستی سالم وجود داشته باشد.

 

 

 

انتخاب محصولات روتین مراقبت از پوست بیشتر از هر چیز بستگی به این دارد که پوست شما از چه نوعی است و چه مشکلاتی دارد. وقتی این اطلاعات را به دست آوردید، نوبت به انتخاب محصولات و ساختن روتین پوستی می‌رسد. در انتخاب این وسایل هرگز کیفیت و مواد تشکیل‌دهنده محصولات بهداشتی را فدای برند آنها نکنید!

ترتیب روتین پوستی هم باید از رقیق به غلیظ باشد؛ یعنی بعد از پاک کردن آرایش و شستن صورت با فیس واش، باید از تونر، سرم‌ها، آبرسان ژلی و در نهایت از مرطوب کننده کرمی استفاده کنید.

در شروع و اوایل ساختن روتین پوستی تهیه شوینده، مرطوب کننده یا آبرسان و ضدآفتاب کفایت می‌کند؛ بعدا به مرور زمان می‌توانید سایر محصولات موردنیازتان را هم تهیه کنید.

 

بهترین روتین پوستی

بهترین روتین پوستی برای هر فرد، روتینی است که مطابق نیازهای پوستش باشد. به‌طور مثال اگر پوست خشک و دهیدراته دارید، بعد از آبرسان، بهتر است از کرم مرطوب‌کننده یا ماسک شب استفاده کنید. در صورتی که پوست‌تان چرب است، استفاده از مرطوب‌کننده ضرورتی ندارد. در ادامه گام‌های ضروریِ ساخت بهترین روتین پوستی برای شما را بررسی می‌کنیم.

  1. یک پاک‌کننده آرایشی (میسلار واتر) و شوینده‌ای مناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید.
  2. بر اساس نوع پوست‎تان، محصولات حاوی رتینول، ویتامین سی یا لایه‌بردارها (مانند لاکتیک اسید) را هم به روتین‌تان بیافزایید.
  3. برای روتین پوستی دور چشم، از یک کرم مناسب سن و نیازهای پوست‌تان استفاده کنید.
  4. آبرسان و کرم مرطوب‌کننده را مطابق نیازهای پوست‌تان انتخاب کنید.
  5. یک ضدآفتاب مناسب تهیه کنید.

نکته: در تمامی موارد بالا گفتیم، محصولی که برای روتین پوستی‌تان انتخاب می‌کنید باید حتما متناسب با تایپ پوست‌تان و نیازهای آن باشد؛ بنابراین قدم اول برای شروع روتین مراقبت از پوست، تشخیص نوع پوست است.

 

روتین مراقبت پوستی صبح و شب

شاید شنیده باشید که از اصطلاح روتین پوستی روز و روتین پوستی شب به‌صورت جداگانه استفاده می‌شود. اما تفاوت این دو روتین مراقبت از پوست در چیست؟

 

 

 

یکی از تفاوت‌های این دو روتین نوع شوینده‌ مورد استفاده است. معمولا صبح‌ها و بعد از بیدار شدن از خواب، پوست آلودگی کمتری دارد و نیازی به استفاده از میسلار واتر و شوینده قوی نیست؛ اما شب‌ها با توجه به اینکه باید باقیمانده آرایش و آلودگی‌ها از روی پوست پاک شوند، لازم است که از میسلار واتر، شوینده قوی و حتی تونر استفاده کنید.

به‌علاوه در روتین پوستی روز باید در مرحله آخر از ضد آفتاب استفاده شود، در حالی که مرحله آخر روتین پوستی شب استفاده از یک لایه محافظ مثل مرطوب کننده یا ماسک شب است. همچنین در مراحل روتین پوست شب از لایه‌بردارها و اسیدها هم استفاده می‌شود در حالی که استفاده از آنها در روتین روز، به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است منجر به ایجاد لک روی پوست شود.

 

محصولات روتین پوستی مناسب

بهترین محصولات روتین پوستی، محصولاتی هستند که مطابق با نوع پوست شما انتخاب شوند. به‌طور مثال اگر پوست چرب، خشک یا حساس دارید، حتما در انتخاب محصولات دقت کنید تا منطبق با شرایط پوست شما باشد.

همچنین اگر مشکلی در پوست‌تان وجود دارد که ترجیح می‌دهید آن را حل کنید، بهتر است به دنبال محصولات روتین پوستی بگردید که مواد تشکیل‌دهنده خاصی دارند. به طور مثال برای رفع چین و چروک بهتر است به سراغ محصولاتی بروید که حاوی کوآنزیم Q10 هستند و برای رفع لک، محصولات حاوی اکتادسن دی اوئیک اسید (Octadecenoic Fatty Acid) بسیار موثر هستند.

 

چطور به روتین پوستی خود پایبند بمانیم؟

زمانی که پوست‌تان دچار مشکلاتی شده، می‌توانید به سراغ راهکارهای تهاجمی مثل جراحی بروید یا اینکه برای مدتی روتین مراقبت از پوست‌تان را رعایت کنید. رعایت روتین پوست به‌صورت منظم، علاوه بر کمک به رفع مشکلاتی مانند خشکی، چین و چروک یا لک، شادابی و زیبایی صورت شما را حفظ می‌کند.

با وجود اینکه همه از مزایای استفاده مستمر از روتین پوستی آگاهی دارند، عده کمی می‌توانند به‌صورت مداوم به آن پایبند بمانند. در ادامه، چند راهکار و روش مهم برای پایبندی به روتین پوستی را با شما در میان می‌گذاریم.

 

 

انجام مراحل روتین پوستی در بازه زمانی مشخص

برای پایبندی به رعایت روتین پوستی، سعی کنید این کار را قبل یا بعد از یک عادت روزانه انجام دهید. به‌طور مثال شما می‌توانید روتین پوستی شب را قبل یا بلافاصله بعد از مسواک زدن انجام دهید.

رعایت روتین پوستی را ساده کنید

خرید محصولات مراقبتی گوناگون جذاب به نظر می‌رسد، اما اگر تعداد مراحل روتین پوستی‌تان را زیاد کنید انجام همه این مراحل زمان زیادی از شما گرفته و احتمالا بعد از مدتی خسته شده و آن را پشت گوش خواهید انداخت.

با ایجاد یک ردیاب عادت، خودتان را تشویق کنید

شما می‌توانید در تقویم روزهایی که روتین پوستی انجام داده‌اید را علامت بزنید یا یک ردیاب عادت درست کنید تا بفهمید چند روز پشت سر هم این کار را انجام داده‌اید. دیدن خانه‌های علامت زده شده برای شما تشویق کننده خواهد بود.

 

سخن پایانی: به روتین پوستی‌تان پایبند بمانید تا نتیجه بگیرید!

در این پست، ویژگی‌های بهترین روتین پوستی را با هم بررسی کردیم؛ در ادامه دیدید که برای ساخت یک روتین پوستی مناسب، باید چه گام‌هایی بردارید. همچنین روش‌های عادت سازی و پایبندی به روتین پوستی را هم با شما در میان گذاشتیم تا با انجام مستمر مراحل روتین پوست، بتوانید همیشه جوان‌تر از سنتان به نظر برسید!

پیشنهاد ما به شما این است که در کنار روتین پوستی می‌توانید روش‌های دیگری را هم برای جوانسازی پوست و حفظ زیبایی صورت به کار ببرید؛ استفاده از فیلر اینووسنس یکی از این راه‌هاست.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

92 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

53 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

53 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

56 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

54 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

45 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه