جلوگیری از پیری پوست: چطور پیری زودرس پوست را به تعویق بیندازید؟

عدم تقارن صورت و راه‌های درمان آن: با جراحی و بدون جراحی

با افزایش سن، پوست نازک‌تر و خشک‌تر شده؛ چین و چروک‌های صورت بیشتر می‌شوند و پوست نیاز به محافظت و مراقبت بیشتری پیدا می‌کند. بااین‌حال، تاثیر عادت‌های مربوط به سبک زندگی بر  افزایش سرعت روند پیری زودرس را نمی‌توان نادیده گرفت؛ از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است باید از قبل برنامه‌ای برای جلوگیری از پیری پوست داشته باشید.

باید از قبل برنامه‌ای برای جلوگیری از پیری پوست داشته باشید.

پیری پوست یک فرآیند بیولوژیکی پیچیده است و تحت تأثیر ترکیبی از عوامل درونی و بیرونی اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه سلامت و زیبایی پوست به‌عنوان یکی از عوامل اصلی سلامت و تندرستی و از معیارهای زیبایی صورت شناخته می‌شود؛ استراتژی‌های ضدپیری در این سال‌ها رواج یافته‌اند.

در این مقاله ابتدا علائم پیری پوست را بررسی کرده، مهم‌ترین راهکارهای ضد پیری پوست، از روش‌های پیشگیری و جلوگیری از پیری پوست گرفته تا درمان‌های موضعی و عمل‌های زیبایی را آورده‌ایم.

متخصصان زیبایی راه‌ها و روش‌های متنوعی برای جلوگیری از پیری زودرس پوست پیشنهاد می‌دهند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

نشانه‌های پیری زودرس پوست چیست؟

با گذشت زمان، بدن به‌طور طبیعی پیر می‌شود؛ شایع‌ترین علائم پیری زودرس عبارت‌اند از:

  • چین و چروک روی پوست
  • به وجود آمدن لکه‌های پوستی
  • خشک‌تر شدن پوست
  • از دست دادن رنگ پوست
  • هایپرپیگمانتاسیون
  • افتادگی پوست
  • ریزش یا سفید شدن مو
  • گونه‌های فرورفته
  • کاهش حجم صورت

 

عواملی تأثیرگذار بر پیری زودرس پوست

در بیشتر موارد، عواملی قابل کنترل و پیشگیری وجود دارند که باعث پیری زودرس پوست می‌شوند. اگر خیلی زودتر از سن واقعی خود، شواهد پیری را احساس می‌کنید؛ باید دلایل آن را در عوامل محیطی و سبک زندگی خود جست‌وجو کنید.

  1. قرار گرفتن در معرض نور

مشکلات پوستی زیادی تحت تأثیر نور خورشید ایجاد می‌شود. اشعه ماورا بنفش (UV) تأثیر زیادی در پیری زودرس پوست دارد. این اشعه به سلول‌های پوستی آسیب می‌زند و باعث تغییرات سریعی مانند ایجاد لکه‌های پوستی می‌شود. نور مرئی پرانرژی (HEV) و مادون قرمز نیز تأثیر اندکی بر تغییرات پوستی دارند.

دستگاه‌های الکترونیکی مانند گوشی‌های تلفن هم که امواج نوری خاصی تولید می‌کنند بر کیفیت پوست تأثیر می‌گذارند.

نور مادون قرمز ازجمله نورهای نامرئی است که اغلب به صورت گرما احساس می‌شود. این نور خطر ابتلا به سرطان پوست را بالاتر نمی‌برد اما میزان کلاژن‌سازی و خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش می‌دهد

  1. سیگار کشیدن

سموم موجود در نیکوتین سیگار سلول‌های بدن را دچار تغییر می‌کنند. این سموم کلاژن و فیبرهای الاستیک، پوست را شکافته و منجر به افتادگی، چین و چروک پوست و کاهش حجم صورت می‌شود.

  1. رژیم غذایی ناسالم

مطالعات پزشکی و تغذیه نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی سرشار از قند یا کربوهیدرات می‌تواند باعث پیری زودرس شود؛ درحالی‌که مصرف سبزیجات و میوه‌ها این تأثیر را برعکس می‌کند.

  1. نوشیدن الکل

نوشیدن بیش‌ازحد الکل می‌‎تواند به مرور زمان رطوبت پوست را کاهش داده و به آن آسیب برساند؛ خشکی پوست روند پیری آن را سریع‌تر می‌کند.

  1. خواب ناکافی

خواب بی‌کیفیت یا ناکافی باعث افزایش سرعت پیری سلول‌های پوست می‌شود.

  1. استرس و اضطراب

عوامل استرس‌زا محیطی که بر پیری پوست موثر هستند؛ با افزایش اضطراب، مغز شروع به ترشح کورتیزول و هورمون استرس می‌کند. کورتیزول جلوی تأثیر موادی مانند هیالورونان و کلاژن بر پوست را گرفته و از صافی و شادی پوست جلوگیری می‌کند.

 

عوامل استرس‌زا محیطی بر پیری زودرس پوست اثرگذارند.

 

  1. اختلالات و بیماری‌های زمینه‌ای

بیماری‌هایی وجود دارند که باعث پیری زودرس می‌شوند؛ سندروم‌هایی مثل: بلوم، کوکاین، پروگریا، روتموند تامسون، سیپ و ورنر تعدادی از این بیماری‌ها هستند.

 

روش‌های جلوگیری از پیری پوست

از آنجایی که عوامل محیطی و سبک زندگی تأثیر زیادی بر پیری زودرس دارند، عادت‌های سالم می‌توانند سرعت پیری را تا حد زیادی کاهش دهد. اگر از علائم پیری زودرس را در خود می‌بینید؛ راهکارهای زیر برای جلوگیری و توقف پیری پوست برای شما مفید خواهد بود.

  1. اجتناب از نور مستقیم خورشید

برای محافظت در برابر آسیب‌های نور خورشید اقدامات مختلفی می‌توان انجام داد. استفاده از کرم ضد آفتاب، استفاده از عینک و کلاه و خودداری از سولاریوم راحت‌ترین راه‌های جلوگیری از پیری زودرس در اثر نور آفتاب هستند.

  1. ترک سیگار

اگر سیگار می‌کشید، در اسرع وقت سیگار را ترک کنید.

  1. مصرف میوه و سبزیجات

یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند پیری زودرس را متوقف کند. خوردن میوه و سبزیجات و کنار گذاشتن قند برای جلوگیری از پیری زودرس مفید است.

  1. ورزش منظم

فعالیت بدنی منظم باعث بهبود گردش خون شده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. گردش خون مناسب برای تجدید سلول‌های مرده‌ی پوست مفید است و این مسئله می‌تواند سرعت پیری را کاهش دهد.

  1. مراقبت پوستی

تاثیر مثبت محصولات مراقبت پوست بر جلوگیری از پیری زودرس را نمی‌توان نادیده گرفت! تمیزی پوست و رفع آلودگی‌های بیرونی از روی آن بسیار مهم است. با داشتن یک روتین پوستی مناسب، هم مواد تحریک‌کننده‌ی پوست از بین می‌روند و هم رطوبت پوست حفظ می‌شود. هرچه بیشتر جلوی خشکی پوست را بگیرید، پوست جوان‌تر و شاداب‌تری خواهید داشت.

  1. مدیتیشن و مدیریت استرس

برای رهایی از پیری زودرس باید تا حد امکان از استرس و شرایط استرس‌زا دوری کرد. تکنیک‌های مدیریت استرس مانند مدیتیشن و ورزش باعث آرامش روانی و محافظت از پوست می‌شود.

  1. خواب باکیفیت و کمیت

خواب کمتر از ۷ ساعت باعث پیری زودرس سلول‌های بدن می‌شود. هرچه کیفیت و مدت زمان خواب خود را بهبود بخشید، پوست سالم‌تر و جوان‌تری خواهید داشت.

 

راه‌های درمان پیری زودرس پوست

اگرچه بهترین کار، جلوگیری از بروز پیری زودرس پوست است اما در صورت مشاهده‌ی علائم آن راه‌های متنوعی برای بازگرداندن جوانی و شادابی به پوست وجود دارد:

  • استفاده از فیلر پوستی
  • لیفت صورت
  • لایه‌برداری و جوانسازی پوست صورت
  • لایه‌برداری پوست با لیزر

تمام این روش‌ها در شرایط مختلف برای رفع علائم پیری زودرس مفید هستند اما هیچ‌کدام نمی‌توانند دلایل اصلی پیری را از بین ببرند. استفاده از هرکدام از روش‌های درمان پیری زودرس پوست باید همراه با انجام روش‌های جلوگیری از پیری زودرس باشد.

 

جلوگیری از پیری پوست بهتر از درمان است

 

کلام آخر: جلوگیری از پیری پوست بهتر از درمان است

علائم پیری زودرس ممکن است در هر مرحله‌ای از بزرگسالی بروز پیدا کند که معمولاً ناشی از عوامل محیطی و سبک زندگی است. در برخی موارد، سندرم‌های نادری نیز وجود دارد که می‌تواند باعث پیری زودرس پوست شود. شما می‌توانید خود را در برابر پیری زودرس محافظت یا روند پیری پوست را معکوس کنید؛ محافظت از پوست در برابر نور خورشید، ترک سیگار، ورزش و داشتن رژیم غذایی مناسب از بهترین روش‌های مقاومت در برابر پیری زودرس پوست است.

اگر دچار پیری زودرس پوست شدید یا به هر دلیلی نتوانستید روتین محافظتی خود را ادامه دهید، درمان‌های بهداشتی متفاوتی برای بازگرداندن طراوت پوست وجود دارد. استفاده از فیلر اینووسنس یکی از روش‌های مؤثر بر جوانسازی پوست است که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

جلوگیری-از-پیری-پوست

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

92 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

53 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

53 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

56 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

54 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

45 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه