اهمیت خواب برای سلامت پوست: آیا از تاثیر خواب بر سلامت پوست و زیبایی می‌دانید؟

اهمیت خواب برای سلامت پوست

اهمیت خواب کافی بر هیچکس پوشیده نیست اما کمتر کسی از عوارض خواب نامناسب آگاه است. آیا شما عوارض شب بیداری را می‌دانید؟ خواب مناسب چه تاثیری بر سلامت پوست دارد؟ این‌ها تنها بخشی از سوالات رایجی هستند که پیرامون اهمیت خواب برای سلامت پوست پرسیده می‌شوند.

در این مقاله به بررسی تاثیر خواب بر سلامت پوست خواهیم پرداخت تا شما با رعایت چند نکته ساده، پوستی درخشان و باطراوت داشته باشید. اگر شما هم به دنبال داشتن پوستی سالم و زیبا هستید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

 

 

 

تاثیر خواب کافی روی سلامتی

سال‌هاست اثرات خواب بر پوست و به‌طورکلی بر روی سلامتی بدن محرز شده و محققان بر این عقیده‌اند که خواب ناکافی می‌تواند سلامت بدن شما را در معرض خطر قرار دهد.

در واقع نباید فراموش کرد که بدن هیچوقت نمی‌خوابد و زمانی که شما در خواب به سر می‌برید، بدن شما بلاوقفه در حال فعالیت است و این فعالیت به‌صورت مستقیم در سلامتی شما تاثیر خواهد گذاشت.

البته خواب نامناسب بر روی پوست شما تاثیر منفیِ بیشتری می‌گذارد و اثرات آن در مدت زمان کوتاه‌تری قابل مشاهده است؛ به زبانی دیگر نداشتن خواب کافی و خوب، باعث می‌شود تا چهره شما از معیارهای زیبایی صورت فاصله بگیرد. به همین دلیل در ادامه به بررسی تاثیر خواب بر سلامتی پوست خواهیم پرداخت.

تاثیرات خواب مناسب بر سلامت پوست

طی تحقیقاتی که در مقاله « ۶ راه برای به حداکثر رساندن زیبایی خواب (برای بیدار شدن مانند این پوست)» آورده شده، این موضوع مطرح می‌شود که ۲ شب خواب ناکافی می‌تواند بر روی سلامتی، جذابیت و میزان قابل اعتماد بودن شما تاثیر گذاشته و باعث ایجاد عوارضی همچون افتادگی پلک، چشم‌های متورم و گودی زیر چشم شود.

بدن شما هنگام خواب در حال ترمیم است و بخش قابل‌توجهی از این ترمیم به سلامت پوست شما بازمی‌گردد. در طول خواب جریان خون شما افزایش پیدا کرده و پوست نسبت به بازیابی و تولید کلاژن اقدام می‌کند. در این مدت زمان بدن تاثیرات اشعه ماورا بنفش خورشید را خنثی کرده و میزان چین‌وچروک‌ها و لکه‌های پوستی را کاهش خواهد داد.

در نتیجه اختلال در چرخه خواب می‌تواند روند ترمیم بدن را مختل کرده و سلامت پوست شما را با خطر مواجه کند. برخی از عوارضی که شما با خواب ناکافی باید انتظار مواجهه با آن‌ها را داشته باشید، عبارتند از:

  • رنگ‌پریدگی پوست
  • افزایش چین‌وچروک و خطوط اضافه
  • کاهش حجم پوست
  • افتادگی پوست اطراف دهان و غیره

مزایای خواب کافی برای پوست

همان‌طور که خواب ناکافی می‌تواند عوارض متعددی برای پوست داشته باشد، خواب مناسب نیز مزایای متعددی برای شما به همراه خواهد داشت. راز جوان ماندن طولانی برخی افراد در داشتن خواب کافی و مناسب است.

در ادامه به برخی از مهمترین فواید خواب کافی و اهمیت خواب برای سلامت پوست اشاره خواهیم کرد:

کاهش چین‌وچروک و خطوط ریز پوست

بی‌خوابی، ترشح هورمون استرس را افزایش می‌دهد که در نتیجه‌ی آن به کلاژن و الاستین بدن آسیب وارد می‌شود. همین عامل نیز در نهایت به ایجاد چین‌وچروک بیشتر پوست منجر خواهد شد.

بهبود آبرسانی پوست

خواب کافی به بدن شما کمک خواهد کرد تا بخش قابل‌توجهی از رطوبت خود را حفظ کند و در نتیجه، رطوبت پوست شما را لطیف و هیدراته نگه خواهد داشت؛ بنابراین یکی از راه‌های داشتن پوست صاف و شفاف، داشتن خواب کافی است.

 

 

 

کاهش التهاب پوست

التهاب پوست باعث ایجاد آکنه و بیماری پوستی روزاسه خواهد شد و این موارد تنها برخی از خطراتی هستند که سلامت پوست شما را در اثر التهاب تهدید می‌کنند. با توجه به این نکته، خواب کافی با کاهش التهاب، سلامت پوست شما را بهبود خواهد بخشید.

محافظت در برابر نور خورشید

پوست شما به‌صورت میانی توسط آنتی‌اکسیدان‌ها در برابر نور خورشید محافظت می‌شود و ملانین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان مهم، نقش چشمگیری در این روند ایفا می‌کند. خواب مناسب به تولید ملانین در بدن کمک می‌کند و همین عامل باعث مقاومت بیشتر پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید خواهد شد.

تسریع روند بهبود زخم‌ها

یکی دیگر از اثرات خواب بر سلامت پوست، کمک به روند ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده پوست محسوب می‌شود و شما با خواب مناسب می‌توانید سرعت روند بهبود زخم‌های خود را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهید.

نکات تاثیرگذار در سلامت پوست

در این بخش نکاتی که برای برخورداری از خواب مناسب به شما کمک می‌کنند را مرور خواهیم کرد تا با رعایت آن‌ها، پوستی سالم‌تر داشته باشید.

  1. برنامه خواب منظم داشته باشید و تلاش کنید که حتی آخر هفته‌ها نیز از این برنامه پیروی کنید.
  2. روندهایی که قبل از خواب باعث افزایش آرامش شما می‌شوند، در کیفیت خواب شما تاثیر زیادی دارند. حمام آب گرم، خواندن کتاب، شنیدن موسیقی آرامش‌بخش یا هر کار دیگری که حال‌تان را بهتر می‌کند، کیفیت خواب شما را افزایش خواهد داد.
  3. قبل از خواب از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید. استفاده از نوشیدنی‌ها یا خوراکی‌های حاوی الکل و کافئین، روند خواب شما را مختل کرده و کیفیت آن را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.
  4. ورزش منظم باعث بهبود کیفیت خواب می‌شود اما توصیه می‌کنیم که قبل از خواب ورزش نکنید و این روند را صبح یا عصر پشت سر بگذارید.

 

 

 

بهترین زمان خواب

متناسب با اینکه شما در چه رده‌ی سنی قرار دارید، بهترین زمان خواب متغیر است و با توجه به سن افراد، میزان خواب موردنیاز و بهترین زمان خواب آن‌ها تغییر پیدا خواهد کرد. با توجه به این نکته، در ادامه بهترین زمان خواب برای رده‌های سنی مختلف را ذکر خواهیم کرد:

  • کودکان (تا ۱۲ سال): ساعت ۲۰:۰۰ تا ۰۹:۰۰ | ۱۱ ساعت خواب مفید
  • نوجوانان (تا ۱۸ سال): ساعت ۲۲:۰۰ تا ۰۸:۰۰ | ۱۰ ساعت خواب مفید
  • بزرگسالان (از ۱۸ به بالا): ساعت ۲۲:۰۰ تا ۰۶:۰۰ | ۸ ساعت خواب مفید (حداقل ۷ ساعت)

جمع‌بندی

خواب کافی و مناسب، علاوه‌بر سلامت کلی بدن به‌صورت مستقیم بر روی سلامتی و زیبایی پوست شما نیز تاثیر دارد و در صورتی که شما خواب نامناسبی داشته باشید، آسیب به سلامت پوست‌تان کاملا قابل پیش‌بینی است.

در این مقاله با بررسی اهمیت خواب برای سلامت پوست، به عوارضی که خواب نامناسب برای شما به همراه خواهد داشت نیز اشاره کردیم. شما با توجه به نکات ذکرشده می‌توانید از سلامت پوست خود محافظت کرده و پوستی باطراوت داشته باشید.

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

92 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

53 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

53 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

57 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

54 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

45 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه