راه‌های داشتن پوست صاف: چطور پوست شفاف و سالمی داشته باشیم؟

راه‌های داشتن پوست صاف: چطور پوست شفاف و سالمی داشته باشیم؟

پوست به‌‎عنوان بزرگترین عضو بدن، همیشه در معرض عوامل آسیب‌زا قرار دارد و حتی فارغ از این خطرات، سلامت و زیبایی پوست با افزایش سن تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و گذر زمان صدمات جبران‌ناپذیری به پوست وارد کند؛ برای به تعویق انداختن روند پیری پوست، داشتن پوست صاف، شفاف و درخشان باید نکاتی را رعایت کرده و به اصولی پایبند باشید.

در این مقاله توصیه‌های متخصصین برای رسیدن به پوستی صاف و شفاف را در اختیارتان قرار خواهیم داد تا با توجه به آن‌ها با کمترین چالش، به پوست موردنظر خود دست پیدا کنید.

 

روزانه ۲ بار صورت خود را بشویید

اگر مستعد جوش‌های پوستی هستید یا نوع پوست‌تان چرب است، به‌هیچ عنوان از شستشوی منظم پوست خود غافل نشوید!

 

بر اساس تحقیقاتی که در مجله پزشکی پابمد منتشر شده؛ پوست افرادی که روزانه ۲ بار پوست‌شان را می‌شویند، در مقایسه با افرادی که تنها یک بار پوست خود را شستشو می‌دهند تمایل کمتری به ضایعات پوستی و آکنه دارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که ۱ بار صبح و ۱ بار در شب پوست خود را به‌خوبی شسته و آن را خشک کنید.

 

از پاک‌کننده‌های ملایم استفاده کنید

در حال حاضر داروخانه‌ها مملو از انواع پاک‌کننده‌های پوست هستند و انتخاب از میان این محصولات از هر زمان دیگری دشوارتر است و این سوال پیش می‌آید که باید از کدام پاک‌کنندۀ پوستی استفاده کرد؟

در انتخاب پاک‌کننده نیازی به سخت‌گیری بیش‌ازحد نیست! سادگی بهترین انتخاب است و برای داشتن پوست صاف و شفاف نیازی به پاک‌کننده‌های گران و کمیاب ندارید؛ البته به خاطر داشته باشید که مصرف پاک‌کننده‌های ملایم و بدون عطر، نتیجه بهتری برای شما به همراه دارد.

 

به‌صورت روزانه ضد آفتاب بزنید

یکی از مهمترین نکاتی که برای داشتن پوست سالم و درخشان باید در نظر داشته باشید، استفادۀ منظم و روزانه از ضد آفتاب است. اشعه‌های مضر خورشید از عوامل مهم آفتاب‌سوختگی، سرطان پوست و پیری زودرس محسوب می‌شوند و شما با مقابله با این عامل آسیب‌زا می‌توانید پوست صاف و شفاف‌تری داشته باشید.

 

بسته به این‌که در طول روز چقدر در معرض نور خورشید قرار دارید، به‌صورت منظم از ضد آفتاب مناسب برای پوست خود استفاده کنید تا سلامت این ناحیه از بدن شما در معرض خطر قرار نگیرد.

 

از محصولات ضدآکنه استفاده کنید

محافظت از پوست در برابر آکنه، از دیگر اصول مهم روند رسیدن به پوست شفاف محسوب می‌شود؛ به این منظور باید بسته به نوع آکنه محصول مناسبی را انتخاب کنید. در ادامه راه‌های درمان انواع آکنه را آورده‌ایم:

  • محصولات حاوی ریتنوئیدها برای آکنه کومدونال
  • بنزوئیل پراکسید برای آکنه خفیف
  • ژل موضعی داپسون ۵% برای آکنه التهابی
  • اسید آزلائیک برای آکنه اسکار

در نهایت دقت داشته باشید که استفاده همزمان از این محصولات ممکن است باعث خشکی پوست شما شود؛ بنابراین در این شرایط حتما از مرطوب‌کنندۀ مناسب استفاده کنید و قبل از هر اقدامی با یک متخصص پوست و زیبایی مشورت کنید.

 

به‌صورت منظم مرطوب‌کننده بزنید

شاید بپرسید که مرطوب‌کننده چگونه به داشتن پوست شفاف کمک می‌کند؟ در راستای پاسخ به این سوال باید بدانید که پوست در اثر خشکی، چربی بیشتری تولید می‌کند و این چربی‌ها در نهایت می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی همچون جوش‌های پوستی شود.

برای انتخاب مرطوب‌کننده هم نیازی به حساسیت بالا نیست و تنها کافی است به برخی از نکات مهم توجه داشته باشید.

اولین نکته هنگام انتخاب مرطوب‌کننده، کسب اطمینان از تناسب آن برای پوست‌تان است؛ در واقع بسته به این‌که نوع پوست شما «چرب، خشک، حساس یا مختلط» باشد، بهترین مرطوب‌کننده برای شما متفاوت خواهد بود.

نکتۀ بعد انتخاب مرطوب‌کنندۀ غیر کومدوژنیک (non comedogenic)  است که باعث عدم انسداد منافذ پوست شما می‌شود. همچنین اگر در مناطق خشک یا سرد زندگی می‌کنید، بهتر است از یک مرطوب‌کنندۀ قدرتمندتر بهره ببرید.

 

لایه‌برداری را از خاطر نبرید

یکی از مشکلاتی که می‌تواند کاهش شفافیت پوست و پیری زودرس را به همراه داشته باشد، تجمع سلول‌های مُرده پوست است و در صورت عدم توجه به آن سلامت پوست شما در معرض خطر قرار می‌گیرد.

لایه‌برداری منظم پوست می‌تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کرده، با حذف سلول‌های مردۀ پوست، پوستی شفاف و صاف خواهید داشت.

البته روش لایه‌برداری باید با توجه به نوع پوست شما و حساسیت‌های آن انتخاب شود؛ برخی از رایج‌ترین روش‌های لایه‌برداری پوست شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. لایه‌برداری با انواع ماسک طبیعی
  2. لایه‌برداری با ماسک‌ها و محصولات شیمیایی
  3. لایه‌برداری به‌صورت فیزیکی

 

در نظر داشته باشید که تعداد دفعات لایه‌برداری باید با توجه به روش آن تعیین شود تا سلامت پوست شما در معرض خطر قرار نگیرد؛ به این منظور حتما نظر تخصصی پزشک‌تان را جویا شوید.

 

خواب کافی داشته باشید

کیفیت و کمیت خواب از دیگر از عواملی است بر سلامت و زیبایی پوست تاثیرگذار است. بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ به انجام رسید، ۶۵% از افرادی که احساس خستگی و خواب ناکافی داشتند، با آکنۀ پوستی هم دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

در این تحقیق نشان داده شد که خواب ناکافی با افزایش تولید عناصر التهابی در بدن، منجر به بروز مشکلات پوستی همچون آکنه می‌شود؛ همچنین این عامل می‌تواند شرایط افراد مبتلا را هم وخیم‌تر کند.
به‌منظور جلوگیری از بروز این مشکلات توصیه می‌کنیم که روزانه بین ۷ تا ۹ ساعت خواب باکیفیت داشته باشید.

رژیم غذایی سالمی پیش بگیرید

رژیم غذایی به‌صورت مستقیم روی سلامتی پوست تاثیر می‌گذارد و در صورتی که در رژیم غذایی خود به برخی از نکات مهم توجه نداشته باشید، سلامت و زیبایی پوست‌تان در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

استفاده از میوه‌جات، سبزیجات و غلات کامل یکی از نکات مهم در تعیین برنامۀ غذایی محسوب می‌شود؛ همچنین برای داشتن پوست صاف و شفاف باید در طول روز به میزان کافی آب بنوشید و بدن‌تان را هیدراته نگه دارید.

نکته مهم دیگر در رژیم غذایی، میزان مصرف شکر است. تحقیق که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، نشان می‌دهد که ۸۷% از افرادی که از رژیم غذایی با «شاخص قند خون» یا همان «شاخص گلیسمی» کم پیروی می‌کردند، پوستی شاداب و بدون آکنه داشتند.
برخی از نکاتی که باید در این راستا به آن‌ها توجه داشته باشید عبارتند از:

  • کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده مثل نان سفید را به‌صورت محدود مصرف کنید.
  • مصرف نوشیدنی‌های شیرین و خوراکی‌های حاوی شکر را محدود کنید.
  • از مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل بپرهیزید.
  • از منابع سالمِ پروتئین بیشتر بهره ببرید.

 

استرس خود را مدیریت کنید

استرس بیش‌ازحد از دیگر عواملی است که برای سلامت پوست‌تان مضر محسوب می‌شود. در راستای داشتن پوست شفاف و صاف به خاطر داشته باشید که باید میزان استرس خود را مدیریت کنید؛ به این منظور شما می‌توانید از راهکارهایی همچون مدیتیشن، یوگا یا فعالیت‌های بدنی و ورزش بهره ببرید.

 

از لوازم آرایشی غیراستاندارد بپرهیزید

مقاله‌ای که پابمد در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد افرادی که به‌صورت مداوم از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض جوش‌های پوستی قرار دارند و برای داشتن پوست شفاف و صاف باید مراقبت بیشتری را از سلامت پوست خود به عمل آورند؛ در این راستا:

  1. از محصولات غیر کومدوژنیک استفاده کنید تا منافذ پوستی‌تان پس از استفاده از لوازم آرایشی مسدود نشوند؛ انسداد این منافذ شانس ایجاد مشکلات پوستی را دوچندان خواهد کرد.
  2. همیشه قبل از رفتن به رخت‌خواب، آرایش پوست خود را به‌صورت کامل و با استفاده از پاک‌کننده‌های ملایم پاک کنید.
  3. قلمو یا پدهای آرایشی خود را در بازه‌های زمانی منظم بشویید تا از تجمع باکتری در این آن‌ها جلوگیری شود.
  4. قبل از اعمال لوازم آرایشی حتما دستان خود را به‌خوبی بشویید.

 

از استعمال دخانیات خودداری کنید

در حال حاضر شواهد علمی بسیاری برای اثبات تاثیر منفی استعمال دخانیات بر سلامت پوست و افزایش شانس ایجاد آکنه وجود دارد؛ در یکی از این تحقیقات که با شرکت زنان بین ۲۵ تا ۵۰ سال انجام گرفت، نشان داده شد ۷۳% از افرادی که از دخانیات استفاده می‌کردند، با آکنه‌های پوستی مواجه بودند. در حالی که تنها ۲۹.۴% از افرادی که استعمال دخانیات نداشتند، این مشکل را تجربه می‌کنند.

 

کلام آخر: داشتن پوست صاف و شفاف فرمول ساده و زمانبری دارد

داشتن پوست سالم و شفاف خواستۀ همه ماست اما برای دستیابی به این خواسته باید چه نکاتی را در نظر داشت؟ در حال حاضر نکات بسیار زیادی وجود دارند که توجه به آن‌ها می‌تواند به شما در محافظت از سلامت و زیبایی پوست‌تان کمک کند.

به همین دلیل در این مقاله با بررسی توصیه‌های متخصصین برای داشتن پوست صاف و شفاف، اطلاعاتی که شما در این راستا نیاز دارید را مرور کردیم. به خاطر داشته باشید که رعایت این نکات و حذف عاداتی که به سلامت پوست آسیب می‌رسانند، مسیر شما برای برخورداری از پوست سالم و درخشان را هموارتر خواهد کرد؛ امیدواریم این مطلب از اینووسنس برای شما مفید بوده باشد.

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

92 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

53 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

53 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

58 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

54 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

46 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه