علت سیاهی زیر چشم چیست؟ + روش‌های درمان تیرگی زیر چشم

علت سیاهی زیر چشم چیست؟ بهترین روش‌ها برای درمان گودی زیر چشم

سیاهی دور چشم عموماً نشانه‌ای از خستگی و کمبود خواب است؛ البته عوامل دیگری مثل آلرژی، بیماری تیروئید، سن بالا و … هم می‌توانند علت سیاهی زیر چشم باشند.

حلقه‌های تیره‌ی زیر چشم، بسته به رنگ پوست، ممکن است بنفش، آبی یا قهوه‌ای تیره به نظر برسند؛ این حلقه‌ها به‌ندرت باعث نگرانی می‌شوند اما بسیاری از افراد به دلایل زیبایی صورت و جلوگیری از پیری زودرس به دنبال درمان تیرگی زیر چشم هستند.

 

 

در مواردی که علت حلقه‌های سیاه زیر چشم، سبک زندگی نامناسب، کم‌خوابی یا رژیم غذایی ناسالم است، به‌راحتی با برنامه‌ریزی و رعایت روتین‌های پوستی مناسب می‌توانید این مشکل را حل کنید.

در ادامه؛ مفصل دلایل تیرگی زیر چشم را بررسی کرده و انواع راه‌های درمان سیاهی زیر چشم در خانه و کلینیک را آورده‌ایم.

 

علت سیاهی زیر چشم چیست؟

تیرگی پوست ناحیه‌ی زیر چشم دلایل مختلفی دارد؛ یکی از این علل، انقباض رگ‌های خونی اطراف چشم است که باعث افزا یش رنگ‌دانه‌ها یا نازک شدن پوست اطراف چشم می‌شود. در ادامه به سایر علت‌های سیاهی دور چشم می‌پردازیم.

 

کمبود یا کیفیت پایین خواب

خواب نامناسب و ناکافی باعث رنگ‌پریدگی صورت و بیشتر دیده شدن رگ‌های خونی زیر چشم می‌شود؛ علاوه بر این پفِ زیر چشم به دلیل کمبود خواب هم باعث سیاهی و به وجود آمدن سایه زیر چشمان می‌شود.

آلرژی شدید

واکنش‌های آلرژیک منجر به آزاد شدن هیستامین‌های التهاب‌آوری (Histamine) می‌شود که باعث خارش چشم‌ها می‌شوند.

درنتیجه‌ی این واکنش‌های آلرژیک و خارش چشم‌ها، فرد چشمان خود را مالانده، به پوست و رگ‌های خونی زیر چشم آسیب می‌رساند و این فرایند یکی  از دلایل تیرگی زیر چشم و  تغییر رنگ پوست اطراف چشم می‌شود.

بیماری هایپرپیگمانتاسیون

ملانین رنگ‌دانه‌ای است که به پوست رنگ می‌دهد؛ در بعضی شرایط خاص، تغییرات هورمونی، آسیب‌های پوستی، مصرف برخی از داروها، پوست ملانین اضافی تولید می‌کند و دچار هایپرپیگمانتاسیون (Hyperpigmentation) می‌شود. این بیماری شایع یکی از دلایل ایجاد لکه‌های تیره بر روی پوست و زیر چشم است.

کاهش سطح بافت چربی اطراف چشم

کاهش میزان بافت چربی باعث نازک‌تر و شفاف‌تر شدن پوست اطراف چشم و نمایان شدن رگ‌های خونی و بافت‌های تیره‌ی زیر چشم می‌شود. کمبود چربی در اطراف چشم ظاهری فرورفته و توخالی ایجاد می‌کند که از علت‌های گودی و سیاهی زیر چشم است.

کم‌خونی ناشی از کمبود آهن

کم‌خونی وضعیتی است که در آن خون فاقد گلبول‌های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن به بافت‌های بدن است.

وقتی بدن آهن کافی نداشته باشد، نمی‌تواند هموگلوبین کافی تولید کند و نتیجه آن کم‌خونی فقر آهن است، گاهی اوقات کم‌خونی فقر آهن باعث رنگ‌پریدگی پوست می‌شود، در این شرایط رگ‌های خونی و مویرگ‌های زیر چشم بیشتر نمایان می‌شوند. بنابراین کم‌خونی ناشی از کمبود آهن می‌تواند علت سیاهی دور چشم شما باشد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض نور خورشید تولید ملانین در پوست را افزایش داده، می‌تواند باعث تیرگی زیر چشم شود. نور آفتاب به فیبرهای کلاژن و الاستین موجود در پوست آسیب می‌رساند و باعث افتادگی و چین‌وچروک پوست صورت و سیاهی زیر چشم می‌شود.

مالش مکرر چشم

مالش بیش‌ازحد یا شدید چشم باعث آسیب به رشته‌های کلاژن و الاستین موجود در ساختار پوست می‌شود. مالیدن چشم‌ها جریان فشارخون در مویرگ‌ها را افزایش داده و باعث تولید ملانین بیشتر در نواحی اطراف چشم می‌شود؛ همه‌ی این عوامل از دلایل تیرگی زیر چشم هستند.

افزایش سن

با افزایش سن، پوست زیر چشم نازک‌تر شده و بخشی از چربی و کلاژن خود را از دست می‌دهد. افزایش سن از دلایل نمایان شدن رگ‌های خونی زیر پوست و یک علت سیا هی دور چشم است.

مصرف سیگار

سیگار کشیدن می‌تواند از علت‌های سیاهی زیر چشم باشد، سیگار با آسیب رساندن به پوست و رگ‌های خونی زیر چشم دور چشم را تیره می‌کند. سیگار باعث تجزیه‌ی کلاژن می‌شود و فشارخون را در مویرگ‌های زیر پوست افزایش می‌دهد، پوست را تحریک و ملتهب کرده، باعث تولید ملانین بیشتر می‌شود. این موارد هرکدام از مهمترین دلایل سیاهی زیر چشم هستند.

 

 

 

ژنتیک

دلایل تیرگی زیر چشم ممکن است ژنتیکی باشد؛ نوع و رنگ پوست، رنگ و شکل چشم می‌تواند در تشدید سیاهی زیر چشم تخیل باشند، برای مثال افرادی که رنگ پوست تیره‌تر دارند، بیشتر در معرض هایپرپیگمانتاسیون قرار می‌گیرند.

مشکل تیروئید

کم‌کاری و پرکاری تیروئید، پوست و رگ‌های خونی زیر چشم را تحت تأثیر قرار داده، باعث رنگ‌پریدگی پوست و نمایان شدن رگ‌های خونی و مویرگ‌های زیر چشم می‌شوند که هر دو می‌توانند علت سیاهی زیر چشم باشند.

کم‌آبی بدن

پوست زیر چشم نازک‌تر و ظریف‌تر از باقی قسمت‌های پوست صورت است، تعداد غدد چربی و کلاژن کمتری دارد که آن را مستعد خشکی، چین‌وچروک، افتادگی می‌کند. کم‌آبی پوست زیر چشم را کدر و فرورفته نشان می‌دهد و علت سیاهی دور چشم است.

درماتیت و التهاب پوستی

گفتیم که پوست اطراف چشم نازک‌تر و ظریف‌تر از باقی قسمت‌های صورت است و میزان چربی و کلاژن کمتری دارد؛ همین عامل باعث می‌شود که پوست این قسمت مستعد بیماری درماتیت (Dermatitis) یا همان التهاب پوست باشد.

خارش، قرمزی، تورم و خشکی همگی از علائم درماتیت است که ممکن است به تیرگی دور چشم منجر شود.

استفاده از قطره‌ی چشم

قطره‌های چشم ممکن است باعث تحریک یا ملتهب شدن پوست زیر چشم، افزایش تولید ملانین، گشایش یا انقباض عروق خونی زیر پوست، حتی در مواردی درماتیت، تداخل در عملکرد تیروئید و جذب آهن شوند. همه‌ی این موارد به شیوه‌های مختلفی می‌توانند در تیرگی پوست اطراف چشم مؤثر باشند.

 

درمان خانگی سیاهی دور چشم

در بسیاری از موارد سیاهی اطراف چشم خطرناک نیست و با درمان‌های خانگی و به‌سادگی کاهش پیدا می‌کند؛ در ادامه این قسمت برخی از این درمان‌های تیرگی زیر چشم در خانه را برای شما آورده‌ایم.

خواب کافی

برای کاهش سیاهی دور چشم، خواب کافی، منظم و باکیفیت بسیار مهم است؛ تلاش کنید روزانه بین ۷ تا ۹ ساعت خوابیدن را در برنامه خود قرار دهید.

ماسک خیار

قرار دادن برش‌های نازک خیار تازه روی چشم‌ها، به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به کاهش التهاب و تورم زیر چشم‌ها و از درمان سیاهی دور چشم کمک می‌کند.

ماسک آلوورا

استفاده از ماسک‌های حاوی آلوورا باعث مرطوب شدن، تسکین و روشن شدن پوست و کاهش سیاهی زیر چشم می‌شود. با ترکیب‌ کردن مواد مختلف با آلوورا در خانه می‌توانید خیلی ماسک درمان تیرگی زیر چشم بسازید:

  • ماسک آلوورا با گلاب
  • ماسک آلوورا آب لیمو
  • ماسک آلوورا با قهوه
  • ماسک آلوورا با ویتامین E
  • ماسک آلوورا با آب خیار

ماسک هویج

هویج منبع غنی آنتی‌اکسیدان و ویتامین A است و تأثیر زیادی روی چین و چروک‌های پوست می‌گذارد. برای از بین بردن سیاهی دور چشم ابتدا هویج را بجوشانید، سپس آن را با عسل مخلوط کرده و ماسکی که ساخته‌اید را کمتر از ۱۰ دقیقه روی گودی چشم قرار دهید.

ماسک موز

موز سرشار از ویتامین‌های C، A و E است. برای کاهش سیاهی دور چشم فقط کافی است یک موز را له کرده؛ آن را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست اطراف چشم بمالید. ماسک موز یکی از درمان‌های خانگی مفید برای رفع چین و چروک صورت است.

کمپرس سرد

دستمال یا گاز (گاز پارچه‌ای نازک با بافتی درشت و باز است) را به آب سرد آغشته کرده و روی چشم‌هایتان قرار دهید؛ قرار دادن کمپرس سرد روی پوست تیره دور چشم به کاهش تورم و التهاب آن کمک می‌کند.

چای سبز کیسه‌ای

یکی از راه‌های درمان تیرگی زیر چشم در خانه، قرار دادن کیسه‌های چای سبز بر روی چشم است؛ چای سبز حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان‌هایی است که التهاب را کاهش می‌دهند.

 

 

مرطوب کردن پوست زیر چشم

افزایش رطوبت پوست با آبرسانی، به حجیم و روشن کردن پوست و بهبود ظاهر و کاهش سیاهی دور چشم کمک می‌کند. استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌های دور چشم بعد از پاکسازی پوست، به‌صورت مداوم می‌تواند سیاهی زیر چشم را درمان کند.

محصولات مراقبت پوست حاوی آنتی‌اکسیدان

آنتی‌اکسیدان‌ها (Antioxidant) موادی هستند که به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های رادیکال و کاهش التهاب کمک می‌کنند. ویتامین E، ویتامین C و نیکوتینامید از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که برای رفع تیرگی اطراف چشم استفاده می‌شوند.

 

درمان‌ سیاهی دور چشم از روش‌های پزشکی

اگر درمان‌های خانگی برای از بین بردن سیاهی زیر چشم شما مؤثر نبودند، می‌توانید به سراغ درمان‌های دارویی مثل؛ استفاده از کرم‌های موضعی، اسید آزلائیک، ویتامین C موضعی، لایه‌برداری شیمیایی، لیزر، فیلر و جراحی، تحت نظر متخصص پوست بروید.

لایه‌برداری شیمیایی

این روش با استفاده از مواد شیمیایی، لایه‌های بالایی پوست را برداشته و باعث تجدید سلول‌های پوست می‌شود.

لیزر درمانی

این روش با استفاده از نور لیزر، بافت‌های آسیب‌دیده را تحریک کرده و کلاژن تولید می‌کند. این کار باعث روشن شدن پوست و کاهش چین و چروک می‌شود.

فیلر زیر چشم

در این روش درمانی با تزریق فیلر زیر چشم، حجم و جوانی پوست افزایش یافته و سیاهی دور چشم کمرنگ می‌شود.

فیلرها معمولاً از هیالورونیک اسید تشکیل شده‌اند که یک ماده طبیعی در بدن است و عوارض جانبی کمی دارند؛ براساس پژوهشی علمی که در سال ۲۰۲۳ درباره‌ی تاثیر فیلر برای درمان تیرگی دور چشم انجام شده است؛ استفاده از فیلر به عنوان یک روش ایمن و موثر برای جوان‌سازی دور چشم توصیه شده است. این روش نشانه‌های پیری و تیرگی دور چشم را از بین می‌برد.

 

راه‌های پیشگیری از تیرگی دور چشم

افراد می‌توانند با رعایت برخی اصول ساده‌ی مربوط به سبک زندگی سالم، تا حد زیادی از بروز سیاهی دور چشم جلوگیری کنند؛ برخی از این موارد عبارتند از:

  • خواب کافی و کاهش استرس
  • محافظت از چشم در برابر نور خورشید
  • ترک سیگار و کاهش مصرف الکل

 

کلام آخر: راه‌های زیادی برای درمان سیاهی زیر چشم وجود دارد!

حلقه‌های سیاه دور چشم به دلایل مختلفی افراد را در سنین مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهند. عوامل ژنتیکی، پیری و شیوه‌ی زندگی، همگی در ایجاد این حلقه‌های تیره‌ی دور چشم نقش دارند و از دلایل سیاهی دور چشم هستند.

درمان‌های خانگی باعث کاهش و رفع سیاهی دور چشم می‌شوند؛ حفظ یک سبک زندگی سالم، خواب باکیفیت، رژیم غذایی متعادل و آب‌رسانی مناسب در جلوگیری از سیاهی دور چشم تأثیر به‌سزایی دارد.

برای رفع سیاهی دور چشم می‌توانید از گزینه‌های درمانی پزشکی مثل تزریق فیلر‌ها، لایه‌برداری و جراحی هم کمک بگیرید؛ پیشنهاد ما به شما استفاده از فیلر اینووسنس است. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

92 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

53 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

52 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

56 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

53 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

45 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه