خط اخم چیست: بهترین راه های درمان خط اخم عمیق کدامند؟

خط اخم چیست: بهترین راه های درمان خط اخم عمیق کدامند؟

از چالش‌هایی که همۀ افراد در طول زندگی آن را تجربه می‌کنند، ایجاد چین‌وچروک و خطوط مختلف روی پوست است که در اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهد. در واقع  پیری پوست یک مشکل اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود که دیر یا زود همه با آن دست‌وپنجه نرم خواهند کرد.

چروک‌های پوست در نواحی مختلفی ایجاد می‌شوند، این چین‌ها با توجه به موقعیت خود نام اختصاصی دارند. خط اخم یکی از این خطوط است که بین ۲ ابرو ایجاد می‌شود و بسیاری از افراد در سنین بالا و پایین با این چالش مواجه‌اند. شاید بپرسید که روش پیشگیری از ایجاد این خطوط و راهکار درمان خط اخم چیست؟

 

در این مقاله با بررسی کامل خط اخم، درباره علت‌های ایجاد خط اخم صحبت کرده و راه‌های از بین بردن خط اخم را به شما معرفی خواهیم کرد؛ بنابراین اگر قصد از بین بردن خط اخم خود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم ادامۀ این مطلب را از دست ندهید.

 

آشنایی با خط اخم

چروک‌های پوستی در نواحی مختلفی ایجاد می‌شوند؛ یکی از این نواحی، فاصلۀ بین دو ابرو است. بسیاری از افراد هنگام ناراحتی یا عصبانیت بین ابروهای خود چین‌وچروک‌هایی دارند که علت ایجاد آن‌ها انقباض عضلات این ناحیه محسوب می‌شود.

هر قدر انقباض عضلات در ناحیه خط اخم بیشتر باشد، احتمال افزایش عمق این خطوط و چین‌وچروک‌ها افزایش می‌یابد. البته این تنها دلیل ایجاد خط اخم نیست و عوامل دیگری نیز در این راستا تاثیرگذارند.

در ادامه با مرور دلایل ایجاد خط اخم، اطلاعات لازم برای آشنایی با عوامل تاثیرگذار در ایجاد این خطوط اضافی را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

 

علت ایجاد خط اخم

برای این‌که در راستای رفع خط اخم یا پیشگیری از ایجاد آن بهترین تصمیم را اتخاذ کنید، باید دلایل ایجاد این خطوط را بشناسید. مهمترین عواملی که باعث افزایش شانس ایجاد خط اخم می‌شوند عبارتند از:

افزایش سن

علت اصلی ایجاد خط اخم را می‌توان افزایش سن و پیری پوست در نظر گرفت.
کاهش حجم پوست یکی از چالش‌هایی است که افزایش سن به همراه دارد و افراد به مرور زمان شاهد ایجاد چین‌‍وچروک در نواحی مختلف پوست خود خواهند بود.

خشکی پوست

یکی دیگر از دلایل مهم به وجود آمدن خط اخم و دیگر خطوط اضافی، خشکی پوست و تبخیر زودهنگام رطوبت آن محسوب می‌شود.
در واقع شما با حفظ رطوبت می‌توانید ایجاد چین‌وچروک‌های مختلف روی پوست را به تعویق بیندازید و از پیری زودرس جلوگیری کنید.

اشعه‌های مضر خورشید

اشعه‌های مضر خورشید از دلایل میانی آسیب‌دیدگی پوست به شمار می‌روند و در صورت عدم محافظت صحیح از پوست در برابر این اشعه‌ها، باید انتظار ایجاد چین‌وچروک و حتی آفتاب‌سوختگی را داشت؛ پیشنهاد ما به شما استفاده روزانه از ضدآفتاب است.

عادات ناسالم

عادات ناسالم تاثیر قابل‌توجهی در آسیب به سلامتی پوست و در نتیجه کاهش زیبایی آن دارند و شما با اصلاح این عادات می‌توانید از بروز مشکلاتی همچون ایجاد خط اخم جلوگیری کنید.
«خواب کافی، نوشیدن آب، مدیریت استرس و عدم استعمال دخانیات» تنها برخی از عاداتی هستند که به شما در جلوگیری از ایجاد چین‌وچروک کمک خواهند کرد.

ژنتیک

آخرین علتی که می‌توان برای ایجاد خط اخم در نظر گرفت، ژنتیک محسوب می‌شود؛ چراکه تمایل بیشترِ پوست برخی از افراد در ایجاد چین‌وچروک، به ژنتیک آن‌ها بازمی‌گردد و این افراد باید مراقبت بیشتری را در این راستا به عمل آورند و روتین پوستی منظمی داشته و به آن پایبند باشند.

 

پیشگیری از ایجاد خط اخم

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، چین‌وچروک‌های پوستی هم از این قاعده مستثنا نیستند! در واقع شما با پیشگیری از ایجاد خط اخم می‌توانید چالش‌های این پدیده را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داده و با دردسرهای درمان خط اخم مواجه نشوید.

البته حالا که با علت‌های ایجاد خط اخم آشنا هستید، بهتر می‌توانید تدابیر لازم برای پیشگیری از ایجاد این خطوط را در نظر بگیرید. در ادامه به مهمترین نکاتی که در این راستا به شما کمک خواهند کرد، اشاره می‌کنیم:

  • با استفادۀ منظم از مرطوب‌کننده‌های استاندارد متناسب با نوع پوست، از خشکی پوست‌تان جلوگیری کنید.
  • هر روز صبح قبل از خروج از خانه از ضد آفتاب بزنید.
  • به اندازۀ کافی آب بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید.
  • روزانه بین ۷ تا ۹ ساعت خواب باکیفیت داشته باشید.
  • از مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل و استعمال دخانیات بپرهیزید.

 

روش‌های درمان خط اخم

در صورتی که قصد برداشتن خط اخم خود را دارید، گزینه‌های متعددی پیش روی شما قرار دارد که با استفاده از هر یک از آن‌ها می‌توانید نسبت به رفع این خطوط اقدام کنید. به‌منظور آشنایی کامل شما با روش‌های درمان خط اخم، در ادامه مروری بر آن‌ها خواهیم داشت:

رفع خط اخم با بوتاکس

بوتاکس یک تعدیل‌کنندۀ عصبی است که تزریق آن باعث شل شدن عضلات ناحیه موردنظر یا فلج شدن کامل آن‌ها خواهد شد. شل شدن عضلاتی که باعث ایجاد خط اخم شده‌اند، باعث می‌شود تا این خطوط کمتر قابل مشاهده باشند یا به‌طور کامل از بین بروند.

توجه داشته باشید که اثرات بوتاکس موقت است و شما پس از گذشت بین ۳ تا ۶ ماه باید نسبت به تزریق مجدد بوتاکس اقدام کنید.

برداشت خط اخم با تزریق فیلر

یکی دیگر از گزینه‌های رفع چین‌وچروک و خط اخم که در سال‌های گذشته محبوبیت قابل‌توجهی را به دست آورده، تزریق فیلرهای پوستی است که در راستای بازیابی حجم ازدست‌رفتۀ پوست و رفع چین‌وچروک‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرند، پیشنهاد ما به شما تزریق فیلر اینووسنس است.

انواع فیلر اینووسنس کاملاً اختصاصی برای نواحی مختلف صورت در ۵ محصول طراحی شده‌اند؛ فیلر شاین، فیلر اسمایل، فیلر استایل، فیلر شیپ و فیلر سیلک.

بسته به این‌که قصد از بین بردن چروک‌های چه ناحیه‌ای را داشته باشید، باید از فیلرهای تخصصی و منحصربه‌فرد آن بخش بهره ببرید تا بهترین نتیجه برای شما به ارمغان آید؛ فیلر سیلک، برای رفع و اصلاح چین‌وچروک‌های سطحی پوست مناسب و بهترین گزینه برای از بین خط اخم است.

درمان خط اخم با میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک روند کم‌تهاجمی است که در پروسۀ آن با استفاده از سوزن‌های بسیار ریز، در پوست فرد کانال‌های میکرو ایجاد می‌شود. میکرونیدلینگ به‌ تقویت کلاژن سازی کمک کرده و در نتیجۀ آن بدن برای تولید کلاژن تحریک خواهد شد؛ همین عامل نیز به رفع خط اخم کمک کرده و چروک‌های این ناحیه را از بین خواهد برد.

روند میکرونیدلینگ به‌طور معمول در طول ۳ تا ۶ جلسه طی می‌شود و شما پس از اتمام این جلسات قادر به مشاهدۀ اثرات خواهید بود.

لایه‌برداری با لیزر برای محو خط اخم

لایه‌برداری پوست با لیزر، دیگر راهکاری است که با استفاده از آن می‌توان نسبت به رفع خط اخم اقدام کرد. در این روش با حذف لایۀ بیرونی پوست تلاش می‌شود تا پوست ظاهری شاداب‌تر و درخشان‌تر پیدا کند.

حذف لایۀ بیرونی پوست علاوه‌بر افزایش شفافیت ناحیۀ انتخابی، چین‌وچروک‌ها را نیز به میزان چشمگیری کاهش خواهد داد؛ شما می‌توانید از این روش برای درمان خط اخم خود بهره ببرید.
در نهایت توجه داشته باشید که روند لایه‌برداری با لیزر در طول ۱ تا ۲ جلسه به اتمام خواهد رسید.

راهکارهای طبیعی رفع خط اخم

در صورتی که قصد دارید خط اخم خود را با استفاده از روش‌های طبیعی و ملایم‌تر از بین ببرید، راهکارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه مهمترین آن‌ها را مرور می‌کنیم:

  1. ماسک آواکادوی له‌شده را ۲۰ دقیقه روی ناحیۀ موردنظر گذاشته و مالش دهید. پس از اتمام این مدت زمان نیز پوست را به‌صورت کامل بشویید.
  2. مخلوطی از ماست، عسل، آبلیمو و کمی مایع کپسول ویتامین E تهیه کنید و ۱۰ دقیقه پس از اعمال روی خط اخم، آن را بشویید.
  3. چند قطره روغن نارگیل یا روغن بادام شیرین را قبل از خواب در ناحیۀ موردنظرتان اعمال کنید.
  4. کمی سفیدۀ تخم‌مرغ را روی ناحیۀ بین ابروها و خط اخم اعمال کنید و مالش دهید.
  5. روزانه ۲ تا ۴ بار، یک قاشق غذاخوری روغن بذر کتان میل کنید.

 

در صورتی که از عدم حساسیت خود نسبت به هر کدام از موارد ذکرشده مطمئن نیستید، قبل از هر اقدامی، حتما در ناحیه‌ای محدود از پوست خود تست حساسیت را انجام دهید تا از ایمنی درمان موردنظر اطمینان حاصل کنید.

 

جمع‌بندی: راه های درمان خط اخم بسیارند!

خط اخم یکی از چالش‌هایی است که افراد با افزایش سن یا در اثر عوامل آسیب‌زای دیگر با آن مواجه می‌شوند. این نوع چروک بین ابروها و به دلیل انقباض عضلات این ناحیه ایجاد می‌شود و در صورت عدم رسیدگی، عمق آن افزایش یافته و دائمی خواهد شد.

البته شما با در نظر گرفتن برخی از نکات مهم می‌توانید نسبت به ایجاد خط اخم پیشگیری کنید یا اقدامات لازم برای رفع آن‌ها را در نظر بگیرید. در این مقاله با بررسی دلایل، روش‌های پیشگیری و راهکارهای درمان خط اخم، اطلاعات موردنیاز برای مدیریت این شرایط را در اختیار شما قرار دادیم تا با کمترین چالش ممکن اقدامات لازم را در نظر بگیرید؛ امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

92 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

53 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

53 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

57 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

54 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

45 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه