ضد آفتاب فیزیکی یا شیمیایی: ضد آفتاب فیزیکی بهتره یا شیمیایی؟

ضد آفتاب: فیزیکی یا شیمیایی، کدام را انتخاب کنیم؟

اشعه‌های مضر خورشید یکی از مهم‌ترین دلایلی هستند که در طول زمان باعث آسیب‌دیدن پوست می‌شوند و سلامتی و زیبایی آن را از بین می‌برند. البته دوری از نور خورشید راهکار مناسبی برای جلوگیری از بروز این مشکل نیست.

بدن ما برای جذب ویتامین D به نور خورشید نیاز دارد و در صورت کمبود این ویتامین، سلامتی بدن با مشکلات جدی مواجه می‌شود. همین نکته نیز باعث شده تا از راهکارهای دیگری برای مقابله با اشعه‌های مضر خورشید استفاده شود که یکی از آن‌ها استفاده روزمره از کرم ضدآفتاب است. اما ضد آفتاب فیزیکی یا شیمیایی از کدام یک باید استفاده کنیم؟

 

 

 

البته امروزه انواع ضدآفتاب‌ در دسترس مصرف‌کنندگان قرار دارند و افراد با توجه به نیازشان، باید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنند. به این منظور قصدداریم تا شما باید با انواع ضدآفتاب آشنا نموده و با توجه به ویژگی آن‌ها و اهمیت استفاده روزانه از ضدآفتاب، بهترین‌های این محصول را معرفی نماییم.

در این مقاله به بررسی خصوصیات ضدآفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی می‌پردازیم تا شما با اطمینان‌خاطر بتوانید یکی از آن‌ها را برای محافظت از پوست خود انتخاب کنید. با ما همراه باشید.

انواع ضدآفتاب؛ بهترین را انتخاب کنید

ضدآفتاب‌ها را می‌توان با توجه به شاخصه‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد؛ اما پایه‌ای‌ترین نوع دسته‌بندی، ضدآفتاب‌ها را به ۲ دسته فیزیکی و شیمیایی تقسیم می‌کند. این ۲ دسته همه‌ی محصولات موجود در بازار را پوشش می‌دهند و شما باید یکی از آن‌ها را برای پوست خود انتخاب کنید.

در این مقاله قصد داریم تا به سوال رایج ضدآفتاب فیزیکی بهتر است یا شیمیایی؟ پاسخ دهیم؛ اما پیش از آن به برخی از مهمترین مزایای ضدآفتاب فیزیکی یا شیمیایی اشاره می‌‎کنیم تا از اهمیت استفاده این محصول آگاه شده و آن را در روتین مراقبت از پوست خود جای دهید.

مزایای ضدآفتاب

  • جلوگیری از آفتاب‌سوختگی
  • پیشگیری از سرطان پوست
  • پیشگیری از پیری زودرس پوست
  • رطوبت‌رسانی به پوست
  • بهبود ظاهر پوست و غیره

اگر شما هم قصد انتخاب بهترین ضدآفتاب را دارید، قبل از هر چیز باید با انواع ضدآفتاب و ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها آشنا شوید تا در نهایت تصمیمی آگاهانه بگیرید.

ضدآفتاب فیزیکی

ضدآفتاب فیزیکی که با نام ضدآفتاب معدنی نیز شناخته می‌شود، همانند آینه عمل کرده و با منعکس‌کردن اشعه‌های مضر خورشید، از پوست شما محافظت می‌کند. ضدآفتاب‌های فیزیکی به‌صورت میانی از تیتانیوم دی‌اکسید و زینک اکساید تهیه می‌شوند که همین عامل نیز باعث تناسب ضدآفتاب فیزیکی برای همه پوست‌ها شده است.

ویژگی‌های ضدآفتاب فیزیکی

  • از ضدآفتاب فیزیکی می‌توان برای پوست‌های حساس استفاده کرد.
  • این ضدآفتاب احتمال ایجاد جوش را کاهش می‌دهد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده ضدآفتاب برای از بین بردن جای جوش موثر نخواهد بود و تنها احتمال ایجاد آن را کاهش می‌دهد.
  • تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی در میزان قدرت پخش‌شوندگی است؛ ضدآفتاب فیزیکی قدرت پخش کمتری دارد و پس از اعمال روی پوست، احتمالا اثر سفیدرنگی از خود بر جای می‌گذارد.
  • جلوگیری از آسیب‌های ناشی از اشعه UVA خورشید همچون هایپرپیگمانتاسیون و چین‌وچروک یکی دیگر از خصوصیات ضدآفتاب فیزیکی است.
  • این نوع از ضدآفتاب گزینه مناسب‌تری برای محافظت از پوست کودکان محسوب می‌شود.
  • ضدآفتاب فیزیکی برای نقاط مختلف بدن کاربرد دارد و شما می‌توانید از آن برای بدن و صورت خود استفاده کنید.

ضدآفتاب شیمیایی

عملکرد این ضدآفتاب به این صورت است که اشعه ماورای بنفش خورشید را به خود جذب کرده و آن را به حرارت تبدیل می‌کند تا این حرارت توسط بدن دفع شود. ضدآفتاب شیمیایی در مقایسه با نوع فیزیکی وزن کمتری دارد و راحت‌تر روی پوست پخش می‌شود.

این ضدآفتاب به‌طور میانی از موادی همچون آووبنزون، اکتینوکسات و اکسی بنزون تهیه می‌شود که ممکن است برای همه پوست‌ها مناسب نباشند و باعث تحریک برخی از پوست‌های حساس شوند.

 

 

 

ویژگی‌های ضدآفتاب شیمیایی

  • فرق ضدآفتاب فیزیکی با شیمیایی، در میزان اثرگذاری برابر اشعه‌های UVB خورشید است که علت اصلی آفتاب‌سوختگی محسوب می‌شوند. ضدآفتاب شیمیایی اثرگذاری بیشتری نسبت به رقیب خود یعنی ضدآفتاب فیزیکی دارد.
  • این ضدآفتاب پس از اعمال روی پوست، از خود رَدی به جای نمی‌گذارد و به‌راحتی روی پوست پخش می‌شود.
  • از منظر ایجاد زیبایی، این ضدآفتاب در مقایسه با ضدآفتاب فیزیکی گزینه مناسب‌تری است.
  • با توجه به این‌که ضدآفتاب شیمیایی برای جذب سریع طراحی شده است، پس از اعمال روی پوست احساس چسبندگی یا چربیِ بیش‌ازحد را منتقل نمی‌کند.
  • مواد به‌کاررفته در تولید این ضدآفتاب از اهمیت زیادی برخوردار هستند و شما باید با توجه به نوع مواد اولیه ضدآفتاب، آن را انتخاب کنید.
  • مصرف ضدآفتاب‌های شیمیایی که حاوی «آمینو بنزوئیک اسید و ترولامین سالیسیلات» هستند، توسط سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده ممنوع اعلام شده و شما باید نسبت به استفاده از آن‌ها بپرهیزید.

ضد آفتاب فیزیکی یا شیمیایی؛ کدام یک بهتر است؟

تا به اینجا به بررسی مشخصات، ویژگی‌ و تفاوت ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی پرداختیم تا شما اطلاعات جامعی در مورد آن‌ها به دست آورید؛ اما با توجه به موارد ذکرشده، کدام یک از این ضدآفتاب‌ها بهتر است و گزینه مناسب‌تری برای حفاظت از پوست محسوب می‌شود؟

این سوال پاسخ ثابت و مشخصی ندارد و تعیین ضدآفتاب برای هر فرد، باید با توجه به شاخص‌های مختلفی از جمله نیاز افراد و نوع پوست آن‌ها صورت بگیرد.

به‌عنوان مثال اگر شما پوست حساسی دارید، ضدآفتاب فیزیکی گزینه بهتری برای شماست؛ در صورتی که اگر هدف شما بهبود ظاهر پوستتان باشد، نوع شیمیایی ضدآفتاب برای شما انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

در ادامه به برخی از شاخص‌هایی که به شما در این انتخاب کمک خواهند کرد، اشاره می‌کنیم:

  • نوع پوست (میزان چربی، حساسیت و غیره)
  • میزان SPF ضدآفتاب (میزان اثرگذاری ضدآفتاب در برابر اشعه‌های مضر خورشید)
  • برچسب طیف گسترده (نشان‌دهنده‌ی تاثیرگذاری ضدآفتاب در برابر اشعه‌های UVA و UVB خورشید)
  • میزان مقاومت در برابر آب (میزان مقاومت ضدآفتاب پس از تماس کامل با آب)

 

 

 

در نهایت به خاطر داشته باشید که استفاده منظم از ضدآفتاب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و فارغ از نوع ضدآفتابی که انتخاب می‌کنید، باید آن را به‌صورت منظم روی پوست اعمال کنید تا از بروز خطراتی همچون آفتاب‌سوختگی، سرطان پوست یا التهاب آن پیشگیری شود.

استفاده از ضد آفتاب فیزیکی یا شیمیایی، یکی از روش‌های جلوگیری از پیری پوست و از راه‌های داشتن پوست صاف محسوب می‌شود.

جمع‌بندی؛ ضد آفتاب فیزیکی بهتره یا شیمیایی؟

همه ما می‌دانیم که عوامل خطرآفرین زیادی وجود دارند که سلامت و زیبایی پوست ما را در معرض خطر قرار می‌دهند. یکی از اصلی‌ترین عواملی که آسیب قابل‌توجهی را برای پوست ما به همراه دارد، اشعه‌های مضر خورشید محسوب می‌شود که همه ما به‌صورت روزمره در معرض آن قرار داریم.

با این وجود شما با استفاده از انواع ضدآفتاب می‌توانید این خطرات را خنثی کرده و از پوست خود در برابر این اشعه‌ها محافظت کنید. البته نوع ضدآفتابی که شما انتخاب می‌کنید، در نتایجی که دریافت خواهید کرد، تاثیرگذار است و شما باید این روند را پس از بررسی نکات مهم و ضروری پشت سر بگذارید.

در این مقاله با بررسی مشخصات، ویژگی‌ و تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی، تلاش کردیم تا به سوال «ضد آفتاب فیزیکی بهتره یا شیمیایی» پاسخ دهیم و اطلاعات لازم برای اتخاذ یک تصمیم آگاهانه را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد.

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

92 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

53 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

53 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

56 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

54 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

45 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه