اهمیت استفاده روزانه از ضد آفتاب: چرا باید هر روز ضدآفتاب بزنیم؟

اهمیت استفاده روزانه از ضد آفتاب: چرا باید هر روز ضدآفتاب بزنیم؟

افراد معمولاً در طول تابستان و زمان‌هایی که برای مدت طولانی بیرون از منزل هستند از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنند، برخی دیگر اهمیت استفاده‌ روزانه از ضد آفتاب می‌دانند اما این کار را جدی نمی‌گیرند! عوارض نزدن ضدآفتاب بسیار زیاد بوده و استفاده‌ی روزانه از ضد آفتاب امری ضروری است که باید جدی گرفته شود.

سلامتی پوست یکی از معیارهای زیبایی است؛ اشعه‌ی ماورا بنفش ،عامل آسیب‌زای نور خورشید، در طول زمان باعث ایجاد لکه‌های پوستی و حتی سرطان می‌شود. از آنجایی پرتوهای فرابنفش توسط ابرها مسدود نمی‌شوند؛ حتی اگر خورشید در آسمان دیده نشود، افراد همچنان در معرض اشعه ماورا بنفش هستند.

در واقع یکی از مهم‌ترین دلایل پیری و چین و چروک قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. آسیب اشعه‌ی ماورا بنفش در طول سال‌ها باعث ایجاد چین و چروک و لکه‌های پوستی شده و ظاهر را پیرتر از چیزی که واقعاً هست نشان می‌دهد. بنیاد سرطان پوست در مقاله‌ای، ۹۰ درصد پیری ظاهر افراد را ناشی از ساعاتی می‌داند که زیر نور خورشید گذرانده‌اند.

 

کرم ضد آفتاب این اشعه‌ها مضر نور خورشید را مسدود کرده و احتمال آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد. استفاده‌ی روزانه از ضد آفتاب به جلوگیری از پیری پوست کمک کرده و پوست را در برابر چنین آسیب‌هایی مقاوم می‌کند. در این مقاله چرایی ضرورت استفاده‌ی روزانه از ضد آفتاب و فواید آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

استفاده‌ی روزانه از ضد آفتاب چه فوایدی دارد؟

قرار گرفتن در معرض نور خورشید بخشی اجتناب‌ناپذیر از زندگی انسان‌ها است؛ ما برای تأمین ویتامین D مورد نیاز بدن،‌ فعالیت‌های روزمره و زنده ماندن به نور خورشید احتیاج داریم! با این حال حضور محافظت نشده در برابر آفتاب، پوست را در معرض اشعه ماورا بنفش (UV) مضر قرار می‌دهد.

اشعه ماورا بنفش A (UVA) و اشعه ماورا بنفش B (UVB) دو نوع اصلی نور خورشید هستند که به پوست آسیب می‌رسانند. هر دو نوع این اشعه می‌توانند به DNA پوست (کد ژنتیکی پوست) آسیب رسانده و منجر به سرطان پوست شوند؛ این اشعه‌ها می‌توانند آسیب‌های فراوان دیگری ایجاد کرده و منجر به تغییرات ناخواسته‌ی پوستی شوند.

تمام آسیب‌های ناشی از نور خورشید در طول زمان افزایش می‌یابند. افراد بدون اینکه متوجه باشند، حتی اگر زمان زیادی را خارج از منزل سپری نکنند، بازهم همیشه در معرض اشعه ماورا بنفش قرار دارند. استفاده‌ی منظم از کرم ضد آفتاب به‌صورت روزانه، از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش و تمام اثرات مضر آن محافظت می‌کند. در ادامه فواید استفاده‌ی روزانه از ضد آفتاب را برایتان آورده‌ایم.

استفاده روزانه از ضد آفتاب از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند

یکی از فواید استفاده از ضد آفتاب این است که ضدآفتاب اشعه‌های UVB را که دلیل اصلی آفتاب سوختگی هستند، مسدود می‌کند.

شدت UVB در طول روز تغییر می‌کند؛ در هنگام ظهر و در طول بهار و پاییز اشعه ماورا بنفش B بیشترین میزان را دارد. یکی از دلایل مهم برای استفاده‌ی روزانه از ضد آفتاب این است که اشعه‌ی UVB از ابرها عبور کرده و باعث آفتاب سوختگی حتی در طول یک روز ابری می‌شود.

ضد آفتاب زدن روزانه خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد

با گذشت زمان، بیش از حد در معرض اشعه ماورا بنفش بودن به DNA داخل سلول‌های پوست آسیب می‌رساند؛ با دائمی شدن این آسیب‌ها، پوست با رشد غیرقابل کنترل سلول‌ها مواجه می‌شود که ممکن است منجر به انواع سرطان پوست شود؛ همین مسئله اهمیت استفاده از ضد آفتاب را نشان می‌دهد.

کرم ضد آفتاب با جلوگیری از آسیب به دی‌ان‌ای پوست، آسیب خورشید را به حداقل رسانده و پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش مقاوم می‌کند.

استفاده روزانه از ضد آفتاب پیری پوست را به تعویق می‌اندازد

اشعه ماورا بنفش مسئول بروز علائم زودرس پیری مانند چین و چروک، لکه‌های خورشیدی و کاهش حجم و افتادگی پوست است.

هنگامی که اشعه ماورا بنفش به پوست نفوذ می‌کند، به کلاژن و الاستین آن آسیب می‌رساند؛ این پروتئین‌ها مسئول خاصیت ارتجاعی و لطافت پوست هستند. با گذشت زمان، قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش به این پروتئین‌ها آسیب رسانده و منجر به پیری زودرس و شلی پوست می‌شود.

در کنار ضد آفتاب که از افتادگی پوست جلوگیری می‌کند، روش‌های دیگری هم برای تحریک کلاژن سازی وجود دارد؛ تزریق انواع فیلر یکی از این روش‌هاست که به‌واسطۀ ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد به یکی از روش‌های محبوب درمانی برای داشتن پوست صاف و شفاف تبدیل شده است.

فیلر اینووسنس، یکی از باکیفیت‌ترین و ایمن‌ترین فیلرهاست که کاملاً تخصصی برای نواحی مختلف صورت طراحی شده است.

فیلر شاین: فیلر جوانساز اینووسنس، برای آبرسانی به پوست صورت و گردن مناسب است.

فیلر سیلک اینووسنس: فیلر زیر چشم اینووسنس، برای درمان خطوط سطحی پوست مفید است.

فیلر اسمایل اینووسنس: ژل لب اینووسنس، بهترین راه برای اصلاح خطوط متوسط پوست است.

فیلر استایل اینووسنس: فیلر بینی، گونه و چانه اینووسنس، برای رفع چین‌های عمیق کاربرد دارد.

فیلر شیپ اینووسنس:  فیلر زاویه فک اینووسنس برای بازیابی حجم ازدست‌رفته صورت بهترین است.

استفاده روزانه از ضد آفتاب از ایجاد لک پوستی جلوگیری می‌کند

قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش می‌تواند باعث ورم و برجسته شدن رگ‌های خونی سطح پوست صورت شود. بزرگ و برجسته شدن رگ‌های خونی کوچک صورت منجر به ایجاد لکه‌های قرمز و بنفش قابل مشاهده و لک‌های پوستی می‌شود که از بین نمی‌روند.

یکی از مهمترین فواید استفاده از کرم ضد آفتاب جلوگیری از آسیب به رگ‌های صورت و کاهش احتمال بروز لکه‌های پوستی صورت است.

استفاده روزانه از ضد آفتاب هایپرپیگمانتاسیون و ملاسما را کم می‌کند

برخورد مزمن اشعه ماورا بنفش با پوست می‌تواند باعث ایجاد لکه‌هایی تیره، ملاسما (Melasma) یا هایپرپیگمانتاسیون (Hyperpigmentation) شود. وجود این لکه‌های بر روی صورت برای برخی از افراد آزار دهنده بوده و درمان آن بسیار دشوار است.

همه‌ی افراد، از جمله کسانی که رنگ پوست تیره‌تری دارند باید روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کرده تا از ایجاد یا بدتر شدن این لکه‌ها جلوگیری کنند.

استفاده روزانه از ضد آفتاب از بروز بیماری‌های پوستی جلوگیری می‌کند

بسیاری از بیماری‌های پوستی مانند لوپوس (Lupus) و روزاسه (Rosacea)، در زیر نور خورشید بدتر می‌شوند. برخی افراد تنها با مدت کمی ماندن در معرض آفتاب دچار بثورات پوستی می‌شوند. داروهایی مانند داکسی سایکلین (Doxycycline) و هیدروکلروتیازید (Hydrodrochlorothiazide) باعث افزایش حساسیت پوست به خورشید می‌شوند. استفاده‌ی روزانه از کرم ضد آفتاب به محافظت در برابر این واکنش‌های پوستی کمک می‌کند.

کرم ضد آفتاب چطور از پوست محافظت می‌کند؟

کرم ضد آفتاب دارای ترکیبات مختلفی است که پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کنند. این مواد به دو دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند:

  • ضد آفتاب‌ شیمیایی که اشعه‌های خورشید را جذب می‌کنند و شامل ترکیباتی مانند آووبنزن (Avobenzone)، اکسی بنزون (Oxybenzone) و اکتیسالات (Octisalate) هستند.
  • ضد آفتاب فیزیکی یا همان ضد آفتاب‌ معدنی که مانند سپری در برابر انعکاس اشعه‌های خورشید عمل می‌کنند. این مواد از اکسید روی (Zinc Oxide) و دی‌اکسید تیتانیوم (Titanium Dioxide) تشکیل شده‌اند.

 

چه نوع کرم ضد آفتابی برای مصرف روزانه مناسب است؟

فاکتور حفاظتی در برابر خورشید (Sun Protection Factor) یا SPF میزان حفاظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش را نمایش می‌دهد. سازمان‌های مختلف پزشکی توصیه‌های متفاوتی در مورد حداقل SPF‌ مورد نیاز برای محافظت از پوست دارند:

 

نکته‌ی مهمی که باید به خاطر داشته باشیم این است که کرم ضد آفتاب با حداقل SPF ۱۵ برای روتین پوستی روزانه مناسب است و هرچه SPF بالاتری باشد، محافظت بیشتری از پوست انجام می‌شود.

کلام آخر: به‌هیچ وجه استفاده روزانه از ضد آفتاب را فراموش نکنید

اشعه ماورا بنفش خورشید خطر ابتلا به سرطان و پیری زودرس را برای انواع پوست افزایش می‌دهد. آسیب‌های نور خورشید به‌مرور زمان تأثیر بیشتری بر پوست گذاشته و باعث کاهش مقاومت پوست می‌شوند. استفاده‌ی روزانه از کرم ضد آفتاب، از پوست در برابر اشعه‌های مضر ماورا بنفش و خطرات ناشی از UV محافظت می‌کند.

استفاده از یک کرم ضد آفتاب با SPF ۱۵ یا بالاتر برای مصرف روزانه مناسب است. در کنار استفاده از ضد آفتاب می‌توان با ماندن در سایه، پوشیدن کلاه و عینک ضد آفتاب از نواحی مختلف پوست در برابر نور خورشید محافظت کرد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

92 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

53 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

53 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

58 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

54 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

46 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه