درمان جای زخم: با ۱۰ روش مؤثر و سریع از بین بردن جای زخم آشنا شوید

درمان جای زخم: با ۱۰ روش مؤثر و سریع از بین بردن جای زخم آشنا شوید

ترمیم جای زخم غیر ممکن به نظر می‌رسید اما این روزها درمان‌های متنوعی برای کمرنگ کردن رد اسکار و از بین بردن جای زخم کهنه وجود دارد و می‌توانید با انتخاب راهکاری مناسب به درمان جای زخم قدیمی بپردازید و نمود آن را از بین ببرید.

برای پیدا کردن بهترین و متناسب‌ترین راه‌حل برای از بین بردن جای زخم، قبل از هر کاری با روش‌های مختلف درمان آشنا شده و حتماً با یک متخصص زیبایی مشورت کنید؛ به همین منظور در این مقاله ۱۰ روش سریع و مؤثر از بین بردن جای زخم را مورد بررسی قرار داده‌ایم. با ما همراه باشید.

 

تزریق فیلر برای از بین بردن جای زخم

تزریق فیلر تأثیر بسیار مثبتی در از بین بردن جای زخم کهنه داشته و در پر کردن اسکارهای حفره‌‌‌دار کاربرد دارد. فیلرها به زیر پوست تزریق می‌شوند و علاوه‌بر درمان جای زخم، از افتادگی پوست اطراف زخم نیز جلوگیری کرده، جوانسازی پوست و کانتورینگ صورت را بهبود بخشیده، پیری پوست را به تعویق انداخته، کلاژن سازی را تحریک و رد زخم را محو می‌کنند.

هر کدام از انواع فیلر برای رفع جای زخم‌های متفاوتی کاربرد دارند که در ادامه به مرور آن‌ها می‌پردازیم:

فیلر اسید هیالورونیک (HA)

این نوع فیلر از هیالورونیک اسید ساخته شده‌اند که  به‌طور طبیعی در پوست یافت شده و در بدن وجود دارد؛ رفع فرورفتگی اسکار با این فیلر به‌واسطه‌ی آبرسانی و افزایش حجم پوست اتفاق می‌افتد.
با توجه به ماندگاری ۶ تا ۱۸ ماه این نوع فیلر، بهتر است برای از بین بردن جای زخم در نوبت‌های متعدد از فیلر اسید هیالورونیک استفاده شود.

در حال حاضر، فیلر اینووسنس یکی از بهترین فیلرهای هیالورونیک اسید است که به‌صورت تخصصی برای نواحی مختلف صورت طراحی شده است؛ انواع فیلرهای اینووسنس عبارتند از:

فیلر شاین: به عنوان یک فیلر آبرسان و جوانساز، پوست شما را عمیقاً رطوبت‌رسانی کرده، به آن طراوت و شادابی می‌بخشد.

فیلر سیلک: فیلر سیلک اینووسنس، برای رفع خطوط و اصلاح چین‌وچروک‌های سطحی مناسب است و برای درمان تیرگی زیر چشم، رفع خط اخم و کاهش خطوط پیشانی کاربرد دارد.

فیلر اسمایل: در اصلاح خطوط و چین‌وچروک‌های متوسط خط خنده و کناره‌های لب کاربرد دارد؛ علاوه‌بر این ژل لب اینووسنس برای حجم‌‌دهی به لب‌ها بسیار مناسب است.

فیلر استایل: بهترین گزینه برای درمان چین‌وچروک‌های عمیق بوده؛ به‌صورت همزمان فیلر بینی، فیلر چانه و فیلر گونه است و در زیبایی‌سازی نواحی مختلف صورت کاربرد دارد.

فیلر شیپ: فیلر شیپ برای کانتورینگ صورت مناسب است و حجم از دست رفتۀ آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بازمی‌گرداند.

فیلر پلی متیل متاکریلات (PMMA)

این فیلر از دانه‌های مصنوعی و کلاژن ساخته شده است. فیلر پلی متیل متاکریلات با تحریک پوست به تولید بیشتر کلاژن، باعث ترمیم جای زخم می‌شود. همچنین بیشترین کاربرد این فیلر در درمان اسکار آکنه و از بین بردن جای جوش است؛ چراکه ماندگاری طولانی‌تری دارد.

فیلر پلی لاکتیک

این فیلر از یک ماده‌ی زیست تخریب‌پذیر ساخته شده که در طول زمان به تقویت کلاژن سازی کمک می‌کند؛ افزایش کلاژن و سفت شدن پوست یکی از راه‌های ترمیم رد زخم است که با کمک این فیلر تسریع می‌شود.

 

درمان جای زخم با ژل یا ورق سیلیکونی

ژل‌ها و ورقه‌های سیلیکونی متنوعی وجود دارند که به درمان جای زخم کمک می‌کنند. این مواد را می‌توان روی پوستِ در حال بهبود قرار داد و جای زخم را نرم یا صاف کرد. ژل‌ها و ورقه‌های درمان جای زخم می‌توانند خارش و ناراحتی پوست زخمی را هم تسکین دهند.

 

برای افزایش اثربخشی ژلِ درمان زخم باید این محصولات را به مدت ۱۲ ساعت در روز و به مدت حداقل ۳ ماه روی جای زخم قرار داد. برخی از ورقه‌های سیلیکونی درمان زخم قابل شست‌وشو و استفاده‌ی مجدد هستند.

 

تزریق استروئید برای رفع جای زخم

استروئید نمی‌تواند جای زخم را به‌طور کامل از بین ببرد اما می‌تواند ظاهر زخم را به‌طور چشمگیری بهبود بخشد. تزریق کورتیکواستروئید (Corticosteroid) برای درمان برخی اسکارهای کلوئید و هیپرتروفیک (hypertrophic and keloid scars) نیز کاربرد دارد.

اسکار هیپرتروفیک، یک جای زخم ضخیم، پهن و برجسته است که در محل آسیب‌دیدگی پوست به وجود می‌آید و ممکن است با گذشت زمان پسرفت کند. اسکار کلوئید، خوشه‌های ضخیم و نامنظم از بافت اسکار هستند که فراتر از لبه‌های زخم و آسیب اولیه گسترش پیدا می‌کنند.

کورتیکواستروئیدها داروهای ضدالتهابی هستند که تورم، قرمزی و آسیب‌های پوستی را کاهش می‌دهند.

برای از بین بردن جای زخم با تزریق استروئید، باید این ماده را چندین‌بار به زخم تزریق کرد تا تورم آن کاهش یافته و رد زخم صاف شود. البته تعداد تکرار تزریق استروئید وابسته به نوع و جای زخم است.

تزریق استروئید معمولاً در ۳ نوبت و به فاصله‌های ۴ تا ۶ هفته انجام می‌شود و این روش درمان رد زخم می‌تواند تا چندین ماه ادامه یابد. یکی از کاربردهای دیگر استروئید برای ترمیم جای زخم، استفاده از نوار آغشته به استروئید برای صاف کردن اسکارهای کلوئید است.

 

 لیزر درمانی جای زخم

نور یا لیزر درمانی با استفاده از تابش پالس‌های نوری به رد زخم انجام می‌شود. در این روش درمان جای زخم، رگ‌های خونی موجود در بافت زخم را هدف قرار می‌دهند تا قرمزی زخم کاهش یابد. در برخی فرورفتگی‌های پوستی ناشی از زخم نیز می‌توان از لیزر برای بازسازی و صاف کردن جای زخم استفاده کرد.

یکی از ویژگی‌های لیزر درمانی رد زخم،‌ تحریک پوست به تولید کلاژن بیشتر در لایه‌های عمیق پوست و لایه‌برداری از سطح زخم است. این کار باعث تولید سلول‌های پوستی جدید و جایگزینی پوست جدید با پوست زخمی می‌شود.

 

سرما درمانی یا کرایوتراپی زخم

برای منجمد کردن زخم‌های کلوئیدی می‌توان از نیتروژن مایع بهره برد. استفاده از کرایوتراپی برای درمان زخم جدید تأثیر بیشتری بر صاف کردن اسکارهای کلوئیدی و جلوگیری از رشد کلوئید دارد.

 

یکی از عوارض جانبی از بین بردن جای زخم با سرمادرمانی این است که این شیوه‌ی ترمیم رد زخم باعث روشن‌تر شدن رنگ پوست ناحیه‌ی تحت درمان نسبت به باقی نقاط می‌شود.

 

سوزن درمانی جای زخم

سوزن درمانی جای زخم به‌معنای چرخاندن یک دستگاه کوچک با صدها سوزن بر روی پوست است. این شیوه‌ی از بین بردن جای زخم باعث بهبود ظاهر زخم شده و در طولانی‌مدت اثرگذاری بیشتری دارد.

 

عمل جراحی درمان جای زخم

عمل جراحی کاهش جای زخم یک درمان تهاجمی است که در شرایط خاص توصیه می‌شود و پیش از تصمیم به جراحی باید از مزایا و معایب آن اطلاع حاصل کرد؛ چراکه علاوه‌بر خطرات عادی عمل جراحی، احتمال بدتر شدن زخم نیز در این عمل وجود دارد! در صورت انجام صحیح عمل جراحی از بین بردن رد زخم، پوست طبیعی‌تر به نظر خواهد آمد و رد زخم نیز کمتر دیده خواهد شد.

 

پانسمان فشاری برای درمان رد زخم

معمولاً برای درمان زخم‌های بزرگ یا رد سوختگی می‌توان تحت نظارت متخصص از پانسمان فشاری استفاده کرد. هدف این روش ترمیم پوست، صاف کردن و نرم کردن جای زخم است. این پانسمان‌ها از مواد کشسان و الاستیکی ساخته می‌شوند و به مدت ۶ تا ۱۲ ماه روی جای زخم پوست قرار می‌گیرند.

 

ترمیم زخم با کرم‌های پوستی

کرم ویتامین E می‌تواند تأثیر کوچکی بر بهبود جای زخم داشته باشد. ماساژ مرطوب‌کننده‌ی حاوی ویتامین E از خشک شدن زخم جلوگیری کرده و به انعطاف‌پذیری آن کمک می‌کند. کرم‌های ضد آفتاب نیز می‌توانند از آسیب نور خورشید به رد زخم جلوگیری کنند.

 

کاربرد آرایش برای رفع جای زخم

در سال‌های اخیر محصولات آرایشی متنوعی برای پوشاندن جای زخم طراحی شده‌اند و آرایش می‌تواند یکی از راه‌های مؤثر برای از بین بردن جای زخم صورت باشد.

 

کلام آخر: راه‌های زیادی برای درمان جای زخم دارید

بهبود جای زخم به‌طور طبیعی روندی زمان‌گیر و دشوار است که ممکن است افراد را دچار اضطراب کند و باعث ناراحتی افراد و کاهش اعتمادبه‌نفس آن‌ها ‌شود. متأسفانه بسیاری از زخم‌های عمیق به‌صورت کامل بهبود نمی‌یابند اما در سال‌های اخیر روش‌های متنوعی برای از بین بردن جای زخم پیدا شده که کاربردهای متنوعی دارند. استفاده از فیلر پوستی برای درمان جای زخم یکی از مؤثرترین و سریع‌ترین روش‌های موجود است که می‌تواند بخشی از نگرانی شما را کاهش دهد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

92 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

53 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

53 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

56 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

53 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

45 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه