زاویه دار کردن فک: روش‌های فرم دهی چانه + مزایا و ماندگاری

زاویه دار کردن فک: روش‌های فرم دهی چانه

داشتن فک زاویه دار و خطوط چانه‌ی برجسته در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از معیارهای زیبایی شده است. امروزه روش‌های مختلفی برای کانتورینگ صورت و زاویه ‌دار کردن فک وجود دارد.

هر کدام از این روش‌ها معایب و مزایای خاصی دارند که آن‌ها را برای اهداف زیبایی متفاوتی مناسب می‌کنند. از آنجایی که استانداردها و معیارهای زیبایی صورت در دنیای امروز‌ هر لحظه تغییر می‌کنند، بهتر است برای زاویه دار کردن چانه و فرم دهی به آن از روشی استفاده کنید که بعداً باعث پشیمانی‌تان نشود!

 

پیش از این جراحی چانه به‌عنوان روش اصلی فرم دهی چانه محسوب می‌شد؛ پروتز چانه، عمل چانه و منتوپلاستی از محبوب‌ترین روش‌های جراحی چانه بودند که به‌مرور جای خود را به روش‌های ساده‌تر و کم‌خطرتری دادند.

رواج روش‌های غیرجراحی زاویه سازی فک باعث شده تا افراد بیشتری به تغییر شکل چانه خود تمایل داشته باشند، در ادامه‌ی مقاله راه‌های مختلف زاویه دار کردن چانه، روش‌های زاویه دار کردن فک بدون جراحی و با جراحی، را با هم مقایسه کرده، مزایا، هزینه و میزان ماندگاری هر کدام را آورده‌ایم.

 

زاویه دار کردن فک بدون جراحی

در این بخش از مقاله، بهترین و موثرترین روش‌های غیرجراحی برای فرم دهی چانه را بررسی کرده؛ مزایا و معایب هر روش را شرح می‌دهیم.

 

زاویه‌دار کردن فک با فیلر

اصلاح فرم چانه با فیلر پوستی یک روش غیرجراحی است که با زاویه ‌دار کردن چانه، ظاهر فک را بهبود می‌بخشد. فیلر پوستی ماده‌ای ژل‌مانند است که به بافت نرم چانه تزریق می‌شود و حجم، برجستگی چانه و وضوح خط فک را افزایش می‌دهد.

فیلرهای پوستی علاوه‌بر زاویه ‌دار کردن فک، برای کانتورینگ صورت و ایجاد تقارن چانه هم کاربرد دارند. البته علیرغم اشتیاق زنان به اصلاح فرم چانه، زاویه‌سازی فک در مردان نیز یکی از معیارهای زیبایی در سال‌های اخیر است که با استفاده از فیلر به‌راحتی انجام می‌شود.

در پژوهشی که wiley در سال ۲۰۲۳ منتشر کرده، کاربردهای متفاوت فیلر برای زاویه سازی فک و اصلاح فرم چانه مورد بررسی قرار گرفته و نشان می‌دهد که فیلر زاویه چانه برای کاهش علائم پیری در قسمت پایین صورت بسیار مفید است.

فیلرهای پوستی انواع مختلفی دارند و هر کدام می‌توانند به‌عنوان فیلر زاویه فک کاربرد داشته باشند. فیلر اسید هیالورونیک (Hyaluronic acid)، فیلر هیدروکسی آپاتیت کلسیم (Calcium Hydroxyapatite) و فیلر اسید پلی لاکتیک (Polylactic Acid) با ماندگاری و مواد تشکیل‌دهنده‌ی متفاوت، همگی برای زاویه ‌دار کردن فک بدون نیاز به جراحی استفاده می‌شوند.

آگاهی از نکاتی که قبل از تزریق فیلر پوستی باید رعایت کرد باعث می‌شود نتایج بهتری از عمل فرم دهی به چانه بگیرید. به‌صورت کلی مهمترین مزایا و معایب استفاده از فیلر برای زاویه ‌دار کردن فک عبارتند از:

مزایای تزریق فیلر برای فرم دهی چانه

  1. اصلاح فرم چانه با فیلر یک روش سریع و آسان است که می‌تواند در مطب یا کلینیک به‌راحتی انجام شود.
  2. فرم دهی چانه با فیلر نیازی به جراحی و بیهوشی ندارد.
  3. زاویه دادن به چانه با فیلر حداقل دوران نقاهت و بازیابی سلامت را داشته و فرد به‌سادگی می‌تواند به کارهای روزانه‌ی خود بپردازد.
  4. زاویه‌ دار کردن فک با فیلر نتایجی فوری دارد و ماندگاری آن بسته به نوع فیلر متفاوت است.
    نکته: فیلرهای موقت بین ۶ تا ۱۸ ماه ماندگاری دارند و فیلرهای دائم می‌توانند مدت زمانی طولانی فرم دلخواه چانه را حفظ کنند.
  5. استفاده از فیلر برای اصلاح فرم چانه برگشت‌پذیر و قابل تنظیم است؛ یعنی در صورت نیاز به‌راحتی می‌توان فیلر چانه را از بین برد یا فرم آن را تغییر داد.

معایب زاویه دار کردن فک با فیلر

  1. تزریق فیلر چانه ممکن است باعث کبودی، تورم، قرمزی یا درد در ناحیه تزریق شود.
  2. در شرایط نادر، تزریق فیلر می‌تواند باعث واکنش آلرژیک یا حساسیت پوستی شود.
  3. رعایت نکردن دستورالعمل‌های پس از تزریق فیلر می‌تواند به مهاجرت یا جابه‌جایی فیلر به نواحی دیگر صورت منجر شود.

هزینه زاویه دار کردن چانه با فیلر

در نهایت لازم به ذکر است که هزینه عمل تزریق فیلر چانه بسته به عواملی همچون نوع و برند فیلر، ماندگاری فیلر، ناحیه مورد نظر و دستمزد پزشک متغیر است.

 

زاویه‌دار کردن فک با کیبلا (Kybella)

تغییر شکل چانه با کیبلا روشی است که با تزریق نوعی اسید دئوکسی کولیک (Deoxycholic Acid) مصنوعی به زیر چانه انجام می‌شود.

اسید دئوکسی کولیک یک ماده طبیعی است که با تجزیه و جذب چربی‌ها، باعث از بین رفتن سلول‌های چربی چانه می‌شود. کیبلا برای درمان چانه دوتایی یا گردن مضاعف کاربرد داشته و باعث رفع غبغب، مشخص‌تر شدن خط فک و فرم دهی چانه می‌شود.

مزایای فرم دهی چانه با کیبلا

  1. تزریق کیبلا یکی از روش‌های کاهش چربی چانه است که توانسته مورد تائید FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) قرار بگیرد.
  2. تزریق کیبلا حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در هر جلسه زمان می‌برد.
  3. دوران نقاهت پس از تزریق کیبلا بسیار کوتاه است.

معایب زاویه دادن به فک با کیبلا

  1. فرم دهی چانه با کیبلا، بسته به میزان چربی و نتایج موردنظر، نیاز به جلسات متعدد دارد (معمولاً بین ۲ تا ۶ جلسه).
  2. ممکن است برخی عوارض جانبی رایج مانند تورم، کبودی، درد، بی‌حسی و قرمزی پس از تزریق کیبلا در ناحیه‌ی تزریق ایجاد شود.
  3. نتایج تزریق کیبلا دائمی است؛ زیرا سلول‌های چربی تخریب‌شده دوباره بازسازی نمی‌شوند.

 

زاویه‌دار کردن فک با کول اسکالپتینگ (CoolSculpting)

فرم دهی چانه با کول اسکالپتینگ یک روش غیرجراحی است که با استفاده از اپلیکاتور مخصوص، سلول‌های چربی زیر چانه را منجمد کرده و از بین می‌برد. این روش به کاهش چانه دوتایی، اصلاح فرم چانه و مشخص‌تر شدن خط فک کمک می‌کند.

مزایای فرم دهی چانه با کول اسکالپتینگ

  1. کول اسکالپتینگ یکی از روش‌های کاهش چربی چانه و مورد تائید FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) است.
  2. هر جلسه کول اسکالپتینگ حدوداً بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.
  3. دوران نقاهت کول اسکالپتینگ بسیار کوتاه است.

معایب زاویه دار کردن فک با کول اسکالپتینگ

  1. با توجه به میزان چربی و اهداف فرد، کول اسکالپتینگ برای داشتن بهترین تأثیر به جلسات درمانی متعددی نیاز دارد (معمولاً بین ۲ تا ۶ جلسه).
  2. تا چند روز پس از زاویه‌دار کردن فک با کول اسکالپتینگ باید از فعالیت بدنی شدید خودداری شود.
  3. احساس بی‌حسی چانه پس از کول اسکالپتینگ تا چند روز ادامه پیدا خواهد کرد. علاوه‌بر این در برخی موارد کول اسکالپتینگ باعث تورم، قرمزی و خارش می‌شود.
  4. اصلاح فرم چانه با کول اسکالپتینگ دائمی است. در این شرایط بدن به‌مرور چربی تجزیه‌شده را دفع کرده و نمی‌تواند مجدد آن را تولید کند.

 

زاویه‌دار کردن فک با اولتراپی (Ultherapy)

اصلاح فرم چانه با اولتراپی روشی است که از انرژی التراسوند یا فراصوت برای لیفت کردن پوست اطراف چانه و خط فک استفاده می‌کند.

اولتراپی تولید کلاژن پوست را افزایش داده و باعث بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود؛ به همین دلیل این روش برای رفع چانه دوتایی، زاویه‌دار کردن فک و اصلاح فرم چانه به کار می‌رود. برخی مزایا و معایب زاویه‌دار کردن چانه با اولتراپی عبارتند از:

مزایای فرم دهی به چانه با اولتراپی

  1. اولتراپی یکی از روش‌های غیرتهاجمی اصلاح فرم چانه و مورد تائید FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) است.
  2. اپلیکاتور مورد استفاده در اولتراپی می‌تواند انرژی اولتراسوند را تا عمق ۵ میلی‌متری به پوست منتقل کند.
  3. علاوه‌بر زاویه‌دار کردن فک و اصلاح فرم چانه، اولتراپی می‌تواند برای اصلاح نواحی دیگر صورت مانند ابروها نیز استفاده شود.
  4. عمل اولتراپی معمولاً کمتر از ۱ ساعت طول می‌کشد و دوران نقاهت کوتاهی دارد.
  5. فرم دهی چانه و زاویه‌دار کردن فک با اولتراپی، عملی طبیعی و تدریجی است که نتایج دائمی ندارد و حدود ۱ سال ماندگاری خواهد داشت.
  6. از اولتراپی می‌توان در کنار دیگر روش‌های زاویه‌دار کردن فک مانند تزریق کیبلا استفاده کرد.

 

 

زاویه دار کردن فک با جراحی

به‌ منظور اصلاح فرم چانه خود علاوه‌بر روش‌های بدون نیاز به جراحی، می‌توانید از روش‌های دیگری که شامل جراحی می‌شوند هم استفاده کنید تا فرم‌دهی چانه شما از ماندگاری بیشتری برخوردار باشد. در ادامه ۲ راهکار برای زاویه دار کردن چانه با جراحی را مرور خواهیم کرد.

زاویه دار کردن فک با جراحی چانه

در روش جراحی چانه ابتدا پوست ناحیه موردنظر را برداشته شده و نقاط برجسته چانه را علامت‌گذاری می‌شود. هدف از این علامت‌گذاری، تراشیدن استخوان فک و شکل‌دهی به آن است. لازم به ذکر است که در عمل جراحی چانه از بیهوشی کامل استفاده می‌شود و شما هیچ دردی را تجربه نخواهید کرد.

زاویه دار کردن فک با پروتز چانه

در این روش یک ایمپلنت که از پیش و با عکس‌برداری و مختص چانه فرد طراحی شده است، در امتداد خط فک قرار می‌گیرد تا ظاهری برجسته و زاویه‌دار به آن بدهد. این روش معمولا برای اصلاح فرم فک پایین مورد استفاده قرار گرفته و از طریق یک برش کوچک در داخل دهان جایگذاری می‌شود. در نهایت نیز با استفاده از یک پیچ تیتانیومی، ایمپلنت و استخوان فک به یکدیگر متصل می‌شوند.

لازم به ذکر است که پروتز فک با استفاده از ۲ نوع ایمپلنت انجام می‌گیرد که عبارتند از:

  • ایمپلنت سیلیکونی
  • ایمپلنت مدپور

به خاطر داشته باشید که ماندگاری پروتز چانه زیاد است و این روش به‌عنوان یک راهکار تقریبا دائمی در نظر گرفته می‌شود.

از دیگر روش‌هایی که برای فرم دهی چانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

  1. تزریق چربی به چانه یا منتوپلاستی
  2. مالارپلاستی
  3. ژینوپلاستی

 

کلام آخر: قبل از هر اقدامی برای فرم دهی به چانه با پزشک مشورت کنید

تفاوت تغییر فرم چانه با فیلر و دیگر روش‌های زاویه‌دار کردن فک در این است که تأثیر این روش‌ها بر پوست متفاوت خواهد بود. اصلاح فرم چانه با فیلر شامل تزریق مواد ژل‌مانند به چانه برای کانتورینگ و افزایش حجم است؛ درحالی‌که دیگر روش‌های فرم دهی به چانه بیشتر به کاهش حجم فک کمک می‌کنند.

علاوه‌بر زاویه‌دار کردن چانه، فیلر اینووسنس برای رفع چین‌وچروک‌های قسمت پایین صورت کاربرد دارد؛ روش‌های دیگری مانند اولتراپی نیز با سفت کردن پوست تا حدودی چین‌وچروک‌های چانه را کم می‌کنند. با توجه به تغییر مدام استانداردهای زیبایی، بهترین روش برای اصلاح فرم فک و تغییر شکل چانه، روشی است که قابل اصلاح و برگشت‌پذیر باشد.

ماندگاری موقت فیلرهای اسید هیالورونیک باعث می‌شود تا استفاده از فیلر برای کانتورینگ فک و صورت به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های زاویه‌دار کردن چانه شناخته شود؛ پیشنهاد ما به شما تزریق فیلر چانه اینووسنس یا استفاده از فیلر زاویه فک است.

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

92 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

53 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

53 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

57 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

54 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

45 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه