عوارض فیلر چشم: آیا عفونت از عوارض فیلر زیر چشم است؟

عوارض فیلر زیر چشم چیست؟ + علائم عفونت فیلر زیر چشم

از فیلر زیر چشم برای رفع گودی، کمرنگ کردن لکه‌ها، از بین بردن چین و چروک و درمان تیرگی زیر چشم استفاده می‎‌شود.

به‌طورکلی تزریق فیلر، روشی ایمن و موثر برای جلوگیری از پیری پوست و جوانسازی در نظر گرفته می‌شود اما مهم است که قبل از تصمیم‌گیری برای انجام این عمل، از عوارض فیلر زیر چشم و خطرات احتمالی آن آگاه شد.

عوارض تزریق فیلر زیر چشم در اکثر موارد جدی نیستند، عمده بیماران این عوارض را خفیف و به‌صورت موقتی تجربه می‌کنند؛ عوارضی مثل تورم، قرمزی، کبودی و حساسیت از واکنش‌های متداول بدن به فیلر زیر چشم‌ هستند.

در ادامه مفصل‌تر به عوارض فیلر چشم می‌پردازیم، خطرات ممکن را برایتان آورده و در نهایت هم علائم عفونت فیلر زیر چشم را بیان خواهیم کرد.

 

عوارض فیلر زیر چشم کدامند؟

از آنجایی که چشم آناتومی ظریف و پیچیده‌ای دارد باید برای تزریق فیلر با وسواس و حساسیت‌ پیش بروید و در انتخاب نوع فیلر و پزشک دقت ویژه‌ای به خرج دهید.

کیفیت نوع فیلر روی نتیجه‌ی نهایی که می‌گیرید و میزان عوارضی که تجربه می‌کنید تاثیرگذار هستند؛ پیشنهاد ما به شما فیلر اینووسنس است.

انتخاب پزشک مناسب هم برای انجام عمل تزریق فیلر چشم بسیار مهم است؛ اگر نسبت به ارائه‌دهنده‌ای که انتخاب کرده‌اید اطمینان دارید، می‌توانید به ‌راحتی عمل تزریق فیلر زیر چشم را انجام دهید.

با همه مواردی که گفتیم و صرف نظر از اینکه متخصص زیبایی شما چقدر ماهر است، هنوز هم باید نسبت به عوارض فیلر زیر چشم آگاه باشید.

عوارض ظاهری

گاهی ممکن است افراد پس از تزریق فیلر زیر چشم، از نتیجه‌ی عمل راضی نباشند. عوارضی مانند پف چشم، عدم تقارن و ساختار نامتوازن در محل تزریق می‌تواند باعث پشیمانی یا احساس بد بیمار شود.

پف چشم تا مدت کوتاهی پس از عمل تزریق از بین می‌رود اما عدم تقارن وابسته به کیفیت و دقت در عمل تزریق است. از این رو ضروری است که پیش از انجام عمل، از میزان تخصص پزشک و کیفیت فیلر اطمینان حاصل کرد.

کبودی

یکی از رایج‌ترین عوارض فیلر زیر چشم هیالورونیک اسید، ایجاد کبودی است؛ اسید هیالورونیک یکی از مواد پرکاربرد در فیلرهای پوستی است که در فیلر زیر چشم نیز کاربرد دارد.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که کبودی پس از تزریق فیلر زیر چشم در ۱۹ تا ۲۴ درصد بیماران نمود پیدا می‌کند و مطالعات دیگری نیز در این زمینه موجود است که احتمال کبودی را تا حدود ۶۸ درصد تخمین می‌زنند.

تورم

تورم یکی از دیگر عوارض تزریق فیلر زیر چشم است که به دلیل پارگی شریان‌های بسیار ظریف اطراف چشم ایجاد می‌شود. ایجاد تورم ناچیز در نواحی اطراف محل تزریق مسئله‌ی رایجی است اما تورم بیش از حد ممکن است باعث نگرانی یا ناراحتی بیمار شود. بهتر است در صورت مشاهده‌ی تورم شدید و طولانی‌مدت با دکتر متخصص مشورت شود.

لکه پوستی (هایپرپیگمانتاسیون)

به دلیل واکنش پوست به تروما، احتمال ایجاد لکه‌های پوستی تیره در اطراف محل تزریق وجود دارد. بر اساس مطالعات درماتولوژی بالینی، احتمال ابتلا به هایپرپیگمانتاسیون در افرادی با پوست تیره بیشتر است. لکه‌های تیره‌ی پوستی به دلیل تولید بیش از حد ملانین در نواحی تزریق ایجاد می‌شوند. هایپرپیگمانتاسیون معمولا بی‌خطر است و ممکن است تحت تاثیر آسیب‌های خورشیدی یا نوسانات هورمونی نیز ایجاد شود.

باد کردن پوست و جوش

استفاده‌ی سطحی از فیلر در بالای لایه‌ی ماهیچه‌ای یا تزریق فیلر در پوست می‌تواند باعث بادکردن یا گلوله شدن بخشی از پوست شود. این مورد از عوارض فیلر زیر چشم که به دلیل ظرافت بافت‌های اطراف چشم ایجاد می‌شود نگران‌کننده نیست و عموما ظرف چند روز پس از تزریق برطرف می‌شوند.

در صورت برطرف نشدن حالت گلوله‌ای پوست باید برای حل این مشکل با پزشک متخصص زیبایی مشورت کرد. هیالورونیداز ماده‌ای است که معمولا به ‌عنوان راه ‌حلی ایمن و مناسب برای رفع مشکلات اسید هیالورونیک و معکوس کردن نتایج ناخواسته‌ی فیلرهای پوستی استفاده می‌شود.

تغییر رنگ (اثر تیندال)

برخی از بیمارانی که فیلرهای صورت را به ناحیه‌های سطحی پوست تزریق کرده‌اند ممکن است اثر تیندال یا پراکندگی رایلی را تجربه کنند. اثر تیندال، پراکندگی نور ناشی از ذرات یک کلوئید یا ذرات ظریف یک سوسپانسیون است. پراکندگی رایلی نیز به وسیله‌ی ذرات کوچکتر از طول موج نور اتفاق می‌افتد.

هنگامی که ذرات فیلر زیر چشم خیلی نزدیک به سطح پوست قرار می‌گیرند، نوری که به آن ناحیه برخورد می‌کند پراکنده می‌شود و در نتیجه یک رنگ مایل به آبی در پوست و روی ناحیه‌ی تحت درمان ایجاد می‌کند. حتی اگر ماده‌ی فیلر زیر چشم به بهترین شکل تزریق شده باشد باز هم ممکن است اثر تیندال را پس از تزریق فیلر اسید هیالورونیک در برخی بیماران با رنگ پوست بسیار روشن مشاهده کرد.

پوست نازک پلک نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی فیلر را از نور پنهان کند، در نتیجه نور در فیلر پراکنده شده و رنگی مایل به آبی در ناحیه تحت درمان ظاهر می‌شود. این پدیده را می‌توان در سایر نقاط بدن که پوست نازکی دارند، مانند پوست اطراف لب، نیز مشاهده کرد. در صورت بروز اثر تیندال در پلک پایین می‌توان با استفاده از تزریق هیالورونیداز باعث حل شدن محصول پرکننده‌ی صورت و رفع این مشکل شد.

 

 

عفونت فیلر زیر چشم

باتوجه به اینکه تزریق فیلر پوستی با سوزن انجام می‌شود، همیشه احتمال ابتلا به عفونت پس از تزریق وجود دارد. اگر پس از تزریق فیلر زیر چشم قرمزی، تورم یا حساسیت شدیدی در نواحی تزریق مشاهده شود ممکن است ناشی از عفونت در آن نواحی باشد.

هرگونه تفاوتی بین ناحیه‌های تحت درمان ممکن است به دلیل وجود عفونت در بخشی از محل تزریق باشد. عفونت ناشی از تزریق فیلر زیر چشم در موارد نادری ممکن است با قرمزی و تب نیز شناسایی شود. معمولا عفونت ناشی از فلور مشترک پوست، مانند استافیلوکوک و استروپتکوک است اما عفونت‌های ویروسی و قارچی نیز ممکن است رخ دهند.

علائم عفونت زیر چشم

با وجود اینکه ایجاد عفونت پس از تزریق فیلر پوستی بسیار نادر است اما همچنان آشنایی با علائم عفونت فیلر زیر چشم ضروری است. عفونت ناشی از تزریق فیلر عموما به دلیل نقض سد محافظ پوست رخ می‌دهد. عفونت‌های حاد در عرض دو هفته پس از تزریق رخ می‌دهند و با التهاب و یا آبسه در محل تزریق ظاهر می‌شوند. ممکن است گره‌های التهابی یا ندول‌های اریتماتوز متعددی بین سه تا چهارده روز پس از تزریق ایجاد شوند. علائم و نشانه‌های سیستماتیکی مانند تب، لرز، لکوسیتوز و خستگی نیز از نشانه‌های بروز عفونت پس از تزریق فیلر چشم هستند.

عوارض نادر و خطرناک تزریق فیلر چشم:

  • عفونت شدید
  • سرایت عفونت به سایر قسمت‌های بدن
  • نکروز یا بافت مردگی پوست زیر چشم
  • کاهش دید
  • خیره شدن چشم
  • آسیب به عروق خونی چشم
  • حرکت ژل به نواحی دیگر صورت
  • مرگ بافت‌های پوستی زیر چشم
  • تولید گرانولوما توسط ژل تزریقی نامرغوب

نکته: سن تزریق فیلر زیر چشم یکی از فاکتورهایی است که روی میزان خطرات فیلر زیر چشم و عوارض جانبی احتمالی آن اثر می‌گذارد.

 

 

 

سخن پایانی: یک فیلر باکیفیت عوارض فیلر چشم به صفر نزدیک می‌کند

فیلرهای زیر چشم نتایج بسیار خوبی ارائه می‌دهند، عمل تزریق آن‌ها بسیار قابل تحمل است و استانداردهای ایمنی بالایی دارند اما ممکن است عوارضی هم به همراه داشته باشند.

امکان بروز عوارض جانبی پس از تزریق فیلر زیر چشم بسیار کم است و در بیشتر موارد نیز عوارض جانبی این تزریق ماهیتی خفیف دارند. با این حال در موارد بسیار نادر، عوارض فاجعه‌باری مانند نکروز پوست، از دست دادن بینایی و حتی سکته‌ی مغزی نیز مشاهده شده است.

برای به حداقل رساندن عوارض فیلر زیر چشم، به یک پزشک ماهر مراجعه کنید، به اصول مراقبتی بعد از تزریق فیلر پایبند باشید و حتما هنگام خرید فیلر باکیفیت نوع را انتخاب کنید؛ پیشنهاد ما به شما فیلر سیلک اینووسنس است.

اینووسنس دیگر انواع فیلر، فیلر زاویه فک، فیلر چانه، فیلر لب، فیلر بینی، فیلر جوانسازی صورت و … را با بالاترین کیفیت و مطابق با آخرین استانداردهای جهانی تولید می‌کند؛ به‌علاوه می‌توانید برای پیدا کردن بهترین دکتر پوست و مو و مراکز معتبر تزریق فیلر در نزدیکی محل زندگی‌تان روی گزینه انتخاب پزشک در بالای صفحه کلیک کنید.

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

92 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

53 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

52 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

55 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

53 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

45 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه