مراقبت از پوست در سرما ۱۰ نکتۀ ساده و کاربردی

مراقبت از پوست در هوای سرد پاییز و زمستان بسیار مهم است؛ زیرا پوست عضوی مهم محسوب می­‌شود که از اندام‌­های درونی محافظت می‌­کند. پوست در فصل­‌های سرد اغلب پوسته­‌پوسته و خشک می‌­شود، اما نگران نباشید. شما می­توانید با رعایت نکات مراقبت از پوست در سرما، پوست خود را مقاوم کنید.

برای پوست شما در سرما چه اتفاقی می­‌افتد؟

در فصل سرما، به‌دلیل خشکی و سردی هوا، رطوبت پوست کم می­‌شود و مشکلاتی مثل ترک‌­خوردگی، خشکی پوست، خارش و پوسته­‌پوسته شدن لب‌­ها به‌­وجود می­‌آید. همچنین، اگزما از شایع‌­ترین بیماری­‌های پوستی در فصل پاییز و زمستان است. در فصل‌­های سرد سال، بهتر است روتین مراقبت از پوست خود را تغییر دهید.

آب‌وهوای سرد می­‌تواند به پوست آسیب جدی بزند و حساسیت­‌های پوستی ایجاد کند، اما شما می‌­توانید با رعایت نکات مراقبت از پوست در فصل سرما، از التهاب، قرمزی و خشکی پوست در هوای سرد جلوگیری کنید و پوستی نرم و سالم داشته باشید.

 

 

 

نکات مراقبت از پوست در هوای سرد

هوای خشک و سرد می­‌تواند به­‌سادگی پوست شما را تحریک کند؛ اما خوشبختانه رعایت راه­‌های مراقبت پوست در فصل سرما، نقش بسیار موثری در پیشگیری از خشکی پوست در زمستان دارند.

عمل به نکات مراقبت از پوست در هوای سرد، پوست‌تان را در طول فصل سرما نرم و صاف نگه می­‌دارد. در این مقاله ۱۲ نکتۀ مؤثر برای مراقبت از پوست در فصل زمستان وجود دارد. توصیه می‌­کنیم حتماً مقاله را کامل مطالعه کنید.

  1. روزانه پوست خود را مرطوب کنید

یکی از مهم­‌ترین نکات رفع خشکی پوست در زمستان، استفاده از کرم مرطوب­‌کننده و آبرسانی پوست است.

سرما باعث خشکی پوست می‌­شود. حتی اگر پوستی چرب دارید، باید پوست‌تان را آبرسانی کنید. بهتر است بدانید کم‌­آبی می­‌تواند باعث ایجاد جوش روی پوست چرب شود.

توصیه می­‌کنیم در فصل سرما از یک کرم مرطوب­‌کننده سبک روی پوست بزنید و به‌­خصوص پس از هربار شستشو آن را تمدید کنید. اگر آبرسان دارید، ابتدا آبرسان را روی پوست بزنید؛ سپس کرم مرطوب­‌کننده استفاده کنید تا رطوبت طبیعی پوست تبخیر نشود.

براساس یک تحقیق دربارۀ نقش مرطوب­‌کننده­‌ها و آبرسان‌­ها در التهابات پوستی مثل اگزما، مرطوب­‌کننده از جمله اجزای اصلی مراقبت روزانه از پوست به­‌شمار می‌­رود.

نکته: مرطوب‌­کنندۀ پوست خشک بهتر است حاوی روغن­‌های طبیعی مثل روغن بادام برای رفع خشکی پوست باشد.

 

 

 

۲. ضدآفتاب بزنید

یکی دیگر از نکات مراقبت پوست در فصل سرما، استفاده از کرم ضدآفتاب است. شاید عجیب ­به‌­نظر برسد اما اگرچه فصل سرما همواره با ابری و برفی بودن هوا همراه است، پوست شما از آسیب اشعۀ مضر خوشید در امان نیست.

با مطالعه جامع درمورد تاثیرات منفی اشعه‌های UVA و UVB در زمستان بر پوست، می‌توانید اهمیت استفاده روزانه از ضد آفتاب را دریابید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل بیرون رفتن از منزل حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

۳. از پوست خود در مقابل باد محافظت کنید

باد سرد می‌­تواند باعث ایجاد خشکی پوست شده و به آن آسیب برساند. وقتی باد سرد می­‌وزد، پوست اغلب قرمز و خشک می­‌شود­. یکی دیگر از نکات مراقبت پوست در فصل زمستان، پوشاندن پوست با استفاده از کلاه، شال و دستکش است.

۴. لب خود را مرطوب نگه دارید

پوست لب بسیار حساس است. اغلب در فصل سرما مشاهده می­‌کنید لب‌­هایتان خشک و ترک­‌خورده است. استفاده از یک بالم یا آبرسان لب می­‌تواند مؤثر باشد و خشکی لب‌­ها را کاملاً برطرف کند.

آبرسانی لب‌­ها در فصل زمستان بسیار مهم است و از بروز زخم یا تبخال جلوگیری می­‌کند.

۵. مرطوب­‌کردن پا را از یاد نبرید!

در زمستان و پاییز، ازآنجاکه پا برای مدت ­زمان طولانی با جوراب و بوت پوشیده است، حساس­‌تر می­‌شود و ترک می­‌خورد. بهتر است در فصل سرما از پاهای خود غافل نشوید و به‌­طور مداوم از کرم مرطوب­‌کننده برای آبرسانی و مرطوب نگه­داشتن پوست پا استفاده کنید.

۶. آب بنوشید

یکی دیگر از نکات مهم مراقبت از پوست در سرما نوشیدن آب است. هوای سرد و خشک روزهای سرد سال می­‌تواند باعث کم­‌آبی بدن شود؛ بنابراین، برای تأمین رطوبت پوست خود توصیه می‌­کنیم در کنار استفاده از کرم مرطوب­‌کننده حتماً آب فراوان بنوشید.

شما می‌­توانید آب را بجوشانید و به­‌صورت ولرم استفاده کنید تا اثربخش‌­تر باشد.

۷. پوست خود را کمتر لایه‌­برداری کنید

فصل سرما ممکن است پوستتان را حساس کرده باشد؛ زیرا پوست در فصل­‌های سرد سال خشک است و به همین دلیل باید در فصل پاییز و زمستان پوست را کمتر لایه­‌برداری کنیم.

اگر پوستتان را لایه­‌برداری کردید، استفاده از کرم مرطوب­‌کننده را پس از هربار لایه‌­برداری پوست به خاطر داشته باشید.

نکته: در فصل سرما بهتر است از لایه­‌بردارهای روغنی استفاده کنید.­

۸. کرم دور چشم بزنید

شاید تصور می‌کنید که کرم دور چشم فقط برای سنین بالاست، ولی باید بگوییم پوست دور چشم بسیار حساس است و چون غدد چربی ندارد، به‌­سرعت خشک می‌­شود و چروک می­‌خورد؛ بنابراین، یکی از نکات مهم مراقبت از پوست در فصل زمستان، استفاده از کرم دور چشم و مرطوب نگه­‌داشتن پوست اطراف چشم است.

۹. پوست خود را با آب داغ شستشو ندهید

اگرچه شستن پوست با آب داغ یا خیلی گرم در سرمای زمستان و پاییز لذت­‌­بخش است، اما توصیه می­‌کنیم با آب ولرم پوستتان را بشویید. استفاده از آب خیلی گرم یا داغ می­‌تواند پوستتان را خشک و حساس کند. آب داغ می­‌­تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و پوست را خشک کند.

 

 

 

۱۰. نباید پوست خود را زیاد بشویید

برای مراقبت از پوست در فصل زمستان و پاییز بهتر است خیلی پوست خود را نشویید؛ زیرا سرمای هوا اغلب پوست را خشک می‌­کند، شستشوی زیاد پوست نیز می­‌تواند خشکی پوست را تشدید کند.

پیشنهاد می­‌کنیم در فصل سرما از شوینده­‌های ملایم با آبرسانی زیاد استفاده کنید تا رطوبت طبیعی پوست از بین نرود.

۱۱. از دستگاه بخور استفاده کنید

ازآنجاکه هوا در فصل زمستان و پاییز سرد و خشک است و رطوبت پوست را کاهش می­‌دهد، توصیه می‌­کنیم در مکان‌­هایی که بیشتر حضور دارید، دستگاه بخور قرار دهید. دستگاه بخور کمک می‌­کند پوست رطوبت خود را حفظ کند و خشک و کم­‌آب نشود.

۱۲. ویتامین D مصرف کنید

در فصل‌­های سرد سال، میزان تابش نور خورشید کمتر است؛ به همین دلیل ویتامین D در بدن کاهش می­‌یابد. توصیه می‌­کنیم برای مراقبت پوست در زمستان از مکمل‌­های حاوی ویتامین D استفاده کنید و مواد غذایی حاوی ویتامین D را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

 

در فصل سرما بیش­‌ازپیش از پوست خود محافظت کنید

سخن آخر؛ مراقب پوست خود باشید!

رعایت راه‌های داشتن پوست صاف و درخشان، در زیبایی ظاهری بسیار اثرگذار است. برای بهره­‌مندی از معیارهای زیبایی صورت، باید مراقب پوست خود باشیم.

در این مقاله، نکات مراقبت پوست در فصل سرما را برایتان فهرست کردیم تا پوستی لطیف و شاداب در زمستان و پاییز داشته باشید.

یادتان باشد در هوای سرد میزان رطوبت پوست کاهش می­‌یابد و پوست خشک و آسیب­‌پذیر می‌­شود. دراین شرایط، بیشتر مراقب پوست خود باشید و در صورت نیاز، کرم مرطوب­‌کننده را تمدید کنید.

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

92 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

53 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

53 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

56 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

54 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

45 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه