چطور ظاهرمان را دوست داشته باشیم؟ ۱۰ راهکار ساده برای پذیرش ظاهر

چطور ظاهر خود را بپذیریم؟ 10 راهکار ساده

چطور ظاهرمان را دوست داشته باشیم، وقتی با گشتی کوتاه در اینستاگرام سعی می‌کنیم خودمان را با دیگران مقایسه کنیم؟ معیارهای زیبایی صورت هر روز درحال تغییر است و گذراندن زمان طولانی در شبکه‌های مجازی نیز افراد را به تغییرات در چهره و اندام خود ترغیب می‌کند.

این روزها در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید افراد مختلف را با پوستی صاف، اندامی زیبا و رنگ‌های جذاب مشاهده کنید. ما روزانه در معرض بسیاری از این تصاویر هستیم. نگران نباشید در این مقاله می‌خواهیم راهنمای عملی پذیرش ظاهر خود را در اختیارتان قرار دهیم.

چطور ظاهرمان را دوست داشته باشیم؟

براساس مطالعات منتشرشده در مجلهٔ PuMed آمریکا، خودزشت‌انگاری (BDD) یک اختلال وسواس‌گونه رایج در دنیا است. اگر فردی دربارهٔ ظاهر خود نگرانی داشته باشد، کاملاً طبیعی است، اما اگر این نگرانی‌ها بیش‌ازحد و بسیار ناراحت‌کننده باشد، می‌تواند بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. در این بخش، ۱۰ راهکار عملی برای پذیرش ظاهر خود را بررسی می‌کنیم.

۱. اطراف خود را با افراد حمایتگر پُر کنید

گاهی اطرافمان افرادی هستند که مدام انتقاد می‌کنند. آن‌ها ممکن است نظرهای غیرمفید داشته باشند یا توصیه‌هایی ناخواسته دربارهٔ چگونگی کاهش وزن، آرایش بهتر یا لباس‌پوشیدن متفاوت ارائه دهند. حتی اگر این پیشنهادها با نیت خوب هم باشد، می‌تواند کاری کند تا خودمان را دوست نداشته باشیم.

این افراد برای سلامت روان شما خطرناک‌اند و در صورت امکان باید از آن‌ها دوری کرد. اگر در شرایطی هستید که چنین فردی عضو خانوادهٔ شماست و نمی‌توانید از او دوری کنید، مرزهای خود را برای او مشخص کنید. سعی کنید اطراف خود را با افراد مثبت و حمایتگر احاطه کنید که به‌جای انتقاد از شما حمایت می‌کنند.

۲. روی جنبه‌های دوست‌داشتنی ظاهر خود تمرکز کنید

احتمالاً بخش‌هایی در ظاهر یا بدن‌تان وجود دارد که دوست‌شان دارید؛ مثلاً شاید شکل طبیعی ابروهایتان را دوست داشته باشید یا به خاطر داشتن دندان‌های زیبا خوشحال باشید. پیشنهاد می‌کنیم وقتی در آینه نگاه می‌کنید، تمرکز خود را روی بخش‌های دوست‌داشتنی ظاهر خود بگذارید.

وقتی تمرین کنید فقط به جنبه‌های مثبت ظاهری خود توجه کنید، نادیده‌گرفتن جنبه‌هایی که دوست ندارید، ساده‌تر می‌شود. راه‌هایی پیدا کنید که جنبه‌های موردعلاقهٔ ظاهرتان برجسته‌تر شوند؛ برای مثال، به کمک آرایش یا نوع لباس‌پوشیدن می‌توانید روی بخش‌هایی که دوست دارید، تمرکز کنید.

۳. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

مقایسه خود با دیگران بسیار مضر است. البته این روزها باوجود شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام این کار ساده به‌نظر نمی‌رسد و خیلی از افراد به‌راحتی و بدون در نظر گرفتن واقعیت، خود را با دیگران  مقایسه می‌کنند. مهم این است بدانید وقتی در اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی در حال دیدن تصاویر مختلف هستید، آنچه می‌بینید، واقعی نیست!

فیلترها و ابزارهای ویرایشی بسیاری وجود دارد که افراد می‌توانند برای تغییر ظاهر خود از آن­ها استفاده کنند. همچنین، نور و زاویهٔ دوربین در تصویری که گرفته می‌شود، تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. علاوه‌براین، مردم اغلب تصاویر خوب خود را در اینستاگرام یا هر شبکهٔ اجتماعی دیگر قرار می‌دهند.

۴. مراقب سلامتی خود باشید

چطور ظاهرمان را دوست داشته باشیم؟ به‌سادگی. شاید تعجب کنید که انجام‌دادن کارهای کوچک روزانه برای حفظ سلامتی جسمانی چقدر می‌تواند روی زیبایی ظاهرتان تأثیر داشته باشد. وقتی به سلامتی روحی و جسمی خود اهمیت می‌دهیم، بیشتر خودمان را دوست داریم.

برای مثال رعایت کارهای ساده‌ای مانند موارد زیر از راه‌های پذیرش ظاهر به‌شمار می‌روند؛

  • نوشیدن آب فراوان موجب کاهش نفخ و بهبود بافت پوست می‌شود.
  • خواب کافی از ایجاد علائم پیری و تیرگی دور چشم جلوگیری می‌کند. داشتن خواب کافی یکی از روش‌های درمان تیرگی زیرچشم ساده و بدون دردسر محسوب می‌شود.
  • رژیم غذایی سالم کمک می‌کند تناسب‌اندام داشته باشید.
  • رسیدگی و مراقبت از پوست، یکی از راه‌های داشتن پوست صاف وشفاف است. داشتن بهترین روتین پوستی ، شما را یک گام به پذیرش ظاهر خود نزدیک می‌نماید.

۵. عاشق لباس‌هایتان باشید

وقتی از ظاهر خود احساس ناراحتی می‌کنید، به‌احتمال خیلی زیاد می‌خواهید لباس گشاد بپوشید. ممکن است انگیزه‌ای برای هماهنگ‌کردن لباس‌هایتان باهم نداشته باشید. بهتر است برای اینکه خودتان را دوست باشید، برای خرید لباس مناسب وقت گذاشته و از این کار لذت ببرید.

خوشبختانه صنعت مد و فشن این روزها برای انواع شکل بدنی لباس تولید می‌کند و در تلاش است نشان دهد هر فردی با هر شکل و اندازهٔ بدنی زیباست، فقط باید لباس مناسب شکل بدن خود را بپوشد؛ در نتیجه، توصیه می‌کنیم فرم لباس متناسب با بدن خود را پیدا کرده و با اشتیاق لباس جدید و مناسب بدن خود را خریداری نمایید.

۶. با خودتان مهربان باشید

با خودتان مثل عزیزترین فرد زندگی‌تان صحبت کنید. اغلب ما همواره در حال سرزنش خود هستیم. این‌بار اگر دربارهٔ ظاهرتان انتقاد کردید، از خودتان سؤال کنید آیا با عزیزانتان هم این‌طور صحبت می‌کنید؟ مثلاً هیچ‌وقت به دوستتان یا عزیزانتان نمی‌گویید: «امروز خیلی زشت شدی!»

این راهکار عملی یکی دیگر از روش­هایی است که کمک می­کند با ظاهر خود کنار بیایید.

۷. افکار خود را بررسی کنید

برای اینکه ظاهر خودتان را دوست داشته باشید، به‌جای پذیرفتن افکار منفی سعی کنید دربارهٔ این افکار از خودتان سؤال کنید؛ برای مثال، اگر فکر می‌کنید: من خیلی زشتم، من خیلی لاغرم یا خیلی چاقم، از خودتان بپرسید چرا این فکر را می‌کنید؟ آیا دلیلی بر این ادعا وجود دارد؟ این کار در رهایی از افکار منفی مؤثر است.

۸. خودتان را قضاوت نکنید

بهتر است تمرین کنید بدون سرزنش و قضاوت به خودتان نگاه کنید. شاید نگاه‌کردن در آینه بدون انتقاد از خود سخت باشد؛ مشکلی ندارد.

 این بار وقتی جلوی آینه قرار گرفتید، فقط خود را مشاهده کنید. اگر نمی‌توانید افکار منفی را به‌طور کامل در خود از بین ببرید، ناامید نشوید. فقط به خود بگویید که این‌ها فقط افکار منفی هستند و سعی کنید دوباره خود را نگاه کنید.

۹. به استانداردهای زیبایی اینستاگرام توجه نکنید

اکثر مردم نمی‌توانند به استانداردهای زیبایی مدرن دست پیدا کنند. با فیلتر و ویرایش عکس‌ها حتی افراد معروف هم اغلب شبیه تصاویرشان نیستند. تغییر این طرز فکر ممکن است سخت باشد، اما به خودتان یادآوری کنید اغلب استانداردهای زیبایی واقع‌بینانه نیستند و لازم نیست مطابق این استانداردها باشید.

اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید تصاویر افراد مشهور با ویرایش یا فیلتر تغییر می‌کند تا لاغرتر و بدون عیب به‌نظر برسند. حتی سلبریتی‌ها هم توصیه می‌کنند خودتان را با عکس‌های موجود در اینستاگرام مقایسه نکنید.

۱۰. تعریف دیگران از خود را یادداشت کنید

یک دفتر یادداشت بردارید و دقیقاً تمام تعریف‌هایی که اط شما شده است را در آن بنویسید. این عبارت‌ها اعتمادبه‌نفس شما را افزایش می‌دهند، به‌خصوص زمانی که از ظاهرتان ناراحت هستید. بعد از یک هفته، به دفترچهٔ خود سری بزنید و با ورق زدن هر برگه در میان تعریف‌ها غوطه‌ور شوید.

وقتی تعریفی را می‌نویسید، مجبور می‌شوید به آن فکر کنید. یک تعریف می‌تواند این جمله باشد: «موهای تو امروز عالی به‌نظر می‌رسد».

سخن آخر؛ زیبایی به هیچ‌چیز محدود نیست

در این مقاله تلاش کردیم به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه ظاهر خودمان را دوست داشته باشیم؟ تلاش برای دوست‌داشتن ظاهر فیزیکی یک موضوع رایج است و امکان دارد برای هر فردی در هر سنی اتفاق بیفتد. این مبارزه ممکن است به احساس بی‌ارزشی یا مشکلات روانی دیگر افسردگی منجر شود.

با کمک ۱۰ راهکار عملی پیش رو می‌توانید بر افکار منفی غلبه کنید و به پذیرش ظاهر خود برسید. یادتان باشد زیبایی محدودیت ندارد، هر فرد در ظاهر خود زیبایی‌هایی دارد. کافی است قدردادن آن‌ها باشد و بداند علاوه بر ظاهر، زیبایی درونی هم اهمیت دارد.

سعی کردیم در این مقاله پاسخ‌هایی را برای سوال «چطور ظاهر خود را دوست داشته باشیم؟» ارائه کنیم. امیدواریم با ارائه این مقاله توانسته باشیم به شما در پذیرش ظاهر خود با هر ضعف و قوتی، کمک کرده باشیم.

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

92 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

53 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

53 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

57 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

54 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

45 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه