روتین پوست خشک: مراحل بهترین روتین مراقبت از پوست خشک کدامند؟

روتین مراقبت از پوست خشک چه مراحلی دارد؟

خارش، سفتی، پوسته‌پوسته شدن و کشیدگی علائمی هستند که نشان می‌دهند نوع پوست شما خشک است؛ پوست خشک نیازمند مراقبت‌های خاصی است؛ داشتن یک روتین پوست خشک می‌تواند از التهاب، خارش، ترک‌خوردگی و قرمزی آن جلوگیری کند. در این بخش می‌خواهیم بهترین برنامه مراقبت از پوست خشک را برای شما فهرست و بررسی کنیم.

روتین مراقبت از پوست خشک: عوامل خشکی پوست کدامند؟

پوست خشک یعنی پوست شما نمی‌تواند به‌خوبی از خود در مقابل عوامل محیطی محافظت کند. وقتی پوست خشک می‌شود، ترک می‌خورد و احساس کشیدگی یا خارش روی پوست خود احساس می‌کنیم.

 اگر معضلات خشکی پوست شما را آزار می‌دهد، پیشنهاد می‌کنیم با رعایت یک برنامه روزانه مراقبت از پوست، کیفیت سلامتی و زیبایی پوست خود را افزایش دهید.

پوست به دلایل مختلفی خشکی را تجربه می‌کند. موارد زیر برخی از علت‌های خشکی پوست را شامل می‌شوند:

  • کم‌آبی بدن
  • کمبود ویتامین
  • ژنتیک
  • بیماری‌هایی مثل دیابت و کم‌کاری تیروئید
  • شستشوی پوست با شویندهٔ قوی و خشن
  • مصرف سیگار
  • شستشو با آب داغ
  • تغییر فصل
  • سرمای هوا
  • قرارگرفتن در معرض ترکیبات محرک پوست

روتین مراقبت از پوست خشک: قدم به قدم تا سلامتی

براساس پژوهش سال ۲۰۲۲ در مجلۀ بین­المللی پرستاری، یکی از مشکلات رایج پوستی که با افزایش سن ایجاد می­شود، خشکی پوست است.

خوشبختانه، اغلب راه‌حل‌های ساده‌ای برای رفع خشکی پوست وجود دارد؛ روش‌هایی مانند آبرسانی پوست، اسکراب پوست و به‌طورکلی داشتن روتین روزانه پوست خشک با تأکید بر مرطوب‌کننده‌ها  و آبرسان‌ها، مهم‌ترین کاری است که باعث هیدراته‌ماندن و تغذیهٔ پوست شما می‌شود.

در ادامه این‌ مقاله قصد داریم تا با یکدیگر بررسی کنیم که چطور بهترین روتین پوستی را داشته باشیم و از شر خشکی پوست خلاص شویم. باشیم پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن پوستی نرم، لطیف و جوان، روتین پوستی پیش‎رو را قدم‌به‌قدم امتحان نمایید.

مرحلهٔ ۱: پاک‌کنندهٔ حاوی مواد آبرسان

نخستین قدم در روتین مراقبت از پوست خشک، پاکسازی پوست است. این کار کمک می‌کند تا رطوبت و مواد مغذی به‌راحتی بتوانند جذب پوست شوند. نوع لایه‌بردار و شویندهٔ صورت شما باید آبرسان و مناسب پوست خشک باشد تا چربی طبیعی پوست‌تان را از بین نبرد و پوست دچار خشکی نشود.

استفاده از پاک‌کننده‌ یا لایه‌بردارهای مناسب و به‌طورکلی انجام مراقبت‌های صحیح پوستی، ازاصلی‌ترین راه‌های  جلوگیری از پیری پوست به‌شمار می‌روند.

آیا پوستم را باید دو بار تمیز کنم؟

کاملاً به شما بستگی دارد! پاکسازی دومرتبه در روز می‌تواند شما را مطمئن کند که هیچ‌گونه آلودگی روی پوست باقی نمانده است تا محصولات مراقبت از پوست مثل سرم‌های جادویی پوست به‌خوبی کار خودشان را انجام دهند. می‌توانید از پاک‌کنندهٔ حاوی روغن استفاده کنید تا به پوست خود ضمن پاک‌کردن طراوت بخشیده و ظاهری درخشان ایجاد کنید.

چند وقت یک‌بار پوستم را لایه‌برداری کنم؟

پیشنهاد می‌کنیم تا هفته‌ای یک‌بار از لایه‌بردارهای مناسب پوست خشک استفاده کنید، تا بدون از بین بردن رطوبت پوست، باعث حفظ تعادل پوست شود. این کار پوست شما را روشن نگه می‌دارد و به محصولاتی مانند سرم‌ اجازه می‌دهد تا به سد پوستی نفوذ کرده و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

پاک‌کنندهٔ پوست خشک چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین شویندهٔ صورت پوست خشک یا پاک­کننده بهتر است بافتی روغنی یا کرمی داشته باشد، تا به پوست کمک کند ضمن از بین بردن چربی و آلودگی، هیدراته و نرم باقی بماند. برای لایه‌برداری پوست خشک به دنبال ترکیب‌هایی مثل آلفاهیدروکسی باشید که معروف به AHA است تا پوستی نرم و لطیف داشته باشید.

مرحلهٔ ۲: استفاده از تونر

پاکسازی پوست خود را با یک تونر آبرسان تکمیل کنید. تونرها یکی از محصولات مهم روتین پوست خشک هستند. کافی است کمی تونر روی پنبه یا پد پنبه‌ای بریزید و روی پوست از سمت داخل به سمت بیرون بکشید.

استفاده از تونر یکی از راه‌های داشتن پوست صاف به‌حساب می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم با جستجو درمورد بهترین تونرهای موجود در بازار، محصولی متناسب با پوست خود را انتخاب کرده و مصرف نمایید.

تونر برای پوست خشک چه می‌کند؟

تونر پوست را برای ترکیبات مغذی مراقبت از پوست آماده می‌کند. تونر را تکمیل‌کنندهٔ پاکسازی پوست خشک درنظر بگیرید. بهترین تونر پوست خشک، نوع آبرسان آن است. تونر مناسب پوست خشک باعث تعادل pH پوست شده و رطوبت آن را افزایش داده و حتی لایه‌برداری نیز می‌کند.

در تونر پوست خشک به دنبال چه ترکیباتی باشیم؟

تونر پوست خشک باید مواد آبرسان مثل هیالورونیک اسید و گلیسیرین داشته باشد تا پوست را دهیدراته نکند. همچنین، ترکیبات حساسیت‌زا مثل الکل نباید در تونر پوست خشک پیدا کنید!

مرحلهٔ ۳: استفاده از سرم آبرسان

سرم‌ها در یک روتین مراقبت از پوست خشک، محصولات مهمی به‌حساب می‌آیند. حتماً هنگام انتخاب سرم آبرسان پوست خشک، به میزان آبرسانی آن توجه نمایید.

 بهتر است در سرم آبرسان پوست خشک، حتما هیالورونیک اسید به‌کار رفته باشد؛ موارد دیگر شامل ترکیبات زیر می‌شوند:

  • اسکوالان (Squalane): این نوع لیپید به‌طور طبیعی هم در پوست وجود دارد و باعث حفظ رطوبت پوست می‌شود.
  • عصاره‌ها و روغن‌های گیاهی: جوجوبا، نارگیل و شیا کمک می‌کنند رطوبت پوست از بین نرود.
  • سرامیدها: نوعی چربی برای حفظ رطوبت پوست به‌شمار می‌روند.
  • ویتامین C: آنتی‌اکسیدانی که از پوست برابر آسیب‌های محیطی محافظت کرده و همچنین موجب افزایش کلاژن پوست شده و لایهٔ درم پوست را ضخیم می‌کند.

مرحلهٔ ۴: استفاده از مرطوب‌کننده

مرطوب‌کننده از بهترین محصولات روتین مراقبت پوست خشک است. اگر پوستی خشک دارید، باید از مرطوب‌کننده‌ها صبح و شب استفاده کنید.

در طول روز، هرموقع احساس کشیدگی و خشکی روی پوست داشتید، مرطوب‌کننده خود را تمدید کنید. یادتان باشد مرطوب‌کننده از بهترین محصولات مراقبت از پوست خشک است.

بهترین مرطوب‌کنندهٔ پوست خشک چیست؟

اگر می‌خواهید از مرطوب‌کننده‌ای مؤثر استفاده کنید، مرطوب‌کنندهٔ مناسب پوست خشک شما باید حاوی مواد تقویت‌کننده و غنی باشد و به‌راحتی در پوست نفوذ پیدا کند. علاوه بر هیالورونیک اسید، گلیسیرین و سرامیدها، ویتامین‌های گروه B مانند نیاسینامید نیز بهتر است در مرطوب‌کنندهٔ پوست خشک وجود داشته باشد.

این ترکیبات به حفظ تعادل پوست کمک می‌کنند، چین‌وچروک و لک‌های پوستی را کاهش می‌دهند و می‌توانند پوست را یکنواخت کنند. بهتر است کرم مرطوب‌کنندهٔ سبک انتخاب کنید که به‌راحتی جذب پوست می‌شود.

مرحلهٔ ۵: استفاده از ضدآفتاب

اهمیت استفاده روزانه از ضد آفتاب در این است که استفاده این محصول، از نفوذ مستقیم اشعه‌های مضر به سطح پوست و دی‌ان‌ای جلوگیری کرده و آسیب‌های ناشی از اشعه‌های خورشید را به حداقل می‌رساند.

اگر پوست خشک دارید، حتماً ضدآفتاب بزنید؛ زیرا نور خورشید پوست خشک را دچار آسیب بیشتر می‌کند، باعث خشکی پوست می‌شود و تعادل پوست را از بین می‌برد.

در ضدآفتاب به دنبال چه موادی باشیم؟

کرم ضدآفتاب سبک انتخاب کنید که منافذ پوست شما را نبندد. کرم ضدآفتاب مناسب پوست خشک باید حاوی ترکیبات رطوبت‌رسان برای جلوگیری از خشکی پوست باشد. به دنبال ضدآفتاب مینرال با SPF حداقل ۵۰ باشید.

مرحلهٔ ۶: استفاده از کرم دور چشم

اگر پوست خشک دارید، نباید پوست دور چشم را فراموش نکنید. کرم دور چشم را در مرحلهٔ آخر فهرست روتین پوست خشک قرار دهید. مقداری از کرم دور چشم زیر چشم و ابرو بزنید. پوست دور چشم از حساس‌ترین بخش‌های پوست بدن است؛ بنابراین، به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

در کرم دور چشم به دنبال چه چیزی باشیم؟

یک کرم دور چشم مغذی و مناسب پوست خشک باید بتواند از ایجاد چین‌وچروک جلوگیری کند و با آبرسانی عمیق پوست، خشکی پوست را برطرف کند؛ به‌گونه‌ای که بعد از استفادهٔ کرم دور چشم احساس کشیدگی در پوست نداشته باشید. کرم دور چشم مناسب پوست خشک شامل موارد زیر می‌شود:

  • هیالورونیک اسید
  • ویتامین C
  • شی‌باتر
  • کلاژن
  • ویتامین B

استفاده از فیلر: هیالورونیک اسید معجره می‌کند

تزریق فیلر یکی از راه‌های درمان انواع مشکلات پوستی اعم‌از چین‌وچروک، پیری و افتادگی پوست و دیگر مشکلات است. وجود هیالورونیک اسید در ژل فیلر، باعث جذب آب در نقطه تزریق شده در پوست می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت استفاده از فیلر هم یکی از روش‌های برطرف کردن خشکی پوست به‌حساب می‌آید.

پیشنهاد می‌کنیم از فیلر اینووسنس استفاده کنید. فیلرهای اینووسنس علاوه‌بر آبرسانی عمیق به پوست، آثار درمانی و جوان‌کننده نیز دارد که باعث شادابی و طراوت پوست می‌شود. البته برای رسیدن به نتیجهٔ بهتر توصیه می‌کنیم فیلر شاین اینووسنس را در به دفعات در سال تزریق نمایید.

نکات مهم دربارهٔ روتین پوست خشک

اکنون که بهترین روتین مراقبت از پوست خشک را داریم، چطور از خشکی پوست در آینده جلوگیری کنیم؟ چند نکتهٔ کاربردی برای هیدراته و مرطوب نگه‌داشتن پوست خشک وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

آب فراوان بنوشید: نوشیدن آب نیز بخشی از روتین پوست خشک است. وقتی شما آب می‌نوشید، به هیدراته‌بودن پوست خود کمک می‌کنید.  نوشیدن آب فراوان باعث جلوگیری از خشکی پوست می‌شود.

مراقب آفتاب باشید: مدت‌زمان طولانی زیر نور آفتاب قرار نگیرید. بهتر است از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.

آب داغ باعث خشکی می­شود: یکی از دلایل خشکی پوست، استفاده از آب داغ است. شستن پوست با آب داغ باعث خشک‌تر شدن پوست شما می‌شود؛ به همین دلیل، توصیه می‌کنیم با آب ولرم پوست خود را بشویید.

مرطوب‌کننده را فراموش نکنید: پوست خشک به دلیل خشکی زیاد اغلب به تمدید مرطوب‌کننده نیاز دارد؛ بنابراین، هر زمان روی پوست خود احساس کشیدگی داشتید، بار دیگر مرطوب‌کننده بزنید. به‌خصوص پس از هر شستشو، پوست خود را مرطوب کنید.

سخن آخر؛ مراقب پوست خود باشید!

روتین پوست خشک بسیار مهم است؛ چراکه پوست خشک به مراقبت بیشتری نیاز دارد. وقتی پوست خشک است، دچار ترک می‌شود، خارش به همراه دارد، قرمز می‌شود و گاهی پوسته‌پوسته است.

 در این مقاله سعی کردیم تا مراحل داشتن یک روتین روزانه مراقبت از پوست خشک را به تفصیل شرح دهیم؛ همچنین روش‌های جلوگیری از خشکی پوست و دلایل ایجاد آن را با یکدیگر بررسی کردیم.

شما می‌توانید فهرست روتین پوست خشک را در راهنمای پیش‎رو رعایت نموده و از داشتن پوستی نرم و شاداب لذت ببرید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

92 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

53 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

53 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

56 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

53 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

45 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه