اسکراب پوست: بهترین روش‌های لایه برداری پوست کدامند؟

اسکراب پوست: بهترین روش‌های لایه برداری پوست کدامند؟

این روزها مراقبت از پوست در بین مردم مرسوم شده است و افراد به دنبال ساختن بهترین روتین پوستی، با توجه به شرایط، نیاز و نوع پوست‌ خود، برای رسیدن به پوست صاف و شفاف و جلوگیری از پیری زودرس پوست مراحل مختلفی را در روتین خود جای می‌دهند. یکی از این مراحل که در بسیاری از برنامه‌های مراقبت از پوست به چشم می‌خورد، لایه‌برداری پوست یا همان اسکراب (scrub) است؛ اما لایه‌برداری پوست چیست؟ اسکراب کردن پوست چه فواید و اهمیتی دارد؟

در این مقاله به سوالات شما درباره لایه برداری پوست پاسخ داده و اطلاعات کاملی در رابطه با انواع لایه برداری و روش‌های آن در اختیار شما قرار می‌دهیم. اگر شما هم قصد جوانسازی پوست خود را دارید و می‌خواهید همیشه جوان بمانید، ادامۀ این مطلب را از دست ندهید!

 

لایه‌برداری پوست چیست؟

پوست سالم تقریبا هر ۳۰ روز یک‌بار سلول‌های مُردۀ خود را می‌ریزد تا فضا برای ورود سلول‌های جدید باز شود اما بسیاری از اوقات این روند به‌طور کامل انجام نمی‌گیرید و بخشی از سلول‌های مردۀ پوست در موقعیت خود باقی می‌مانند.
این پدیده مشکلات مختلفی را به همراه دارد که خشکی پوست، پوسته‌پوسته شدن و انسداد منافذ پوستی برخی از این مشکلات هستند.

«پیلینگ پوست یا لایه‌برداری» با حذف کامل سلول‌های مُرده و لایۀ بیرونی پوست، این روند را تکمیل می‌کند تا سلول‌های جدید پوست تشکیل شوند. البته این‌که شما روند لایه‌برداری را به‌طور تخصصی و استاندارد پشت سر بگذارید، تاثیر مستقیمی در نتیجه نهایی خواهد داشت.

در واقع شما باید با توجه به شرایط پوست‌تان و نیازی که دارید، بهترین روش اسکراب و لایه‌برداری انتخاب کنید تا پوست در این روند آسیب نبیند. همچنین این نکته که شما قصد لایه‌برداریِ پوست چه ناحیه‌ای را دارید نیز در انتخاب بهترین روش لایه‌برداری تاثیرگذار است.

انواع روش‌های لایه‌برداری پوست

با این‌که فارغ از روش لایه‌برداری پوست این روند هدف مشخصی را دنبال می‌کند، اما انتخاب روش مناسب لایه‌برداری از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به این منظور بهتر است ابتدا با انواع روش‌های لایه‌برداری آشنا شوید.

لایه‌برداری فیزیکی

زمانی که روند لایه‌برداری پوست با استفاده از مالش و اسکراب انجام بگیرد، به آن لایه‌برداری فیزیکی گفته می‌شود. در این روش می‌توانید از محصولات مختلفی بهره ببرید که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ماسک‌های لایه‌برداری
  • دستکش‌های لایه‌برداری
  • لیف و محصولات لایه‌بردار
  • لایه‌بردارهای طبیعی
  • سنگ پا

لایه‌برداری شیمیایی

در این روش‌ها به‌منظور افزایش تاثیرگذاری روند لایه‌برداری، از مواد شیمیایی استفاده می‌شود تا جایی باعث آسیب‌دیدگی پوست نشود.
در واقع استفاده از مواد شیمیایی برای لایه‌برداری احتمال تحریک پوست را دوچندان می‌کند و شما در این روند باید حتما از تناسب محصولات برای نوع پوست‌تان اطمینان حاصل کنید.

برخی از موادی که در لایه‌برداری شیمیایی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  • بتاهیدروکسی اسیدها (BHA)
  • آلفاهیدروکسی اسیدها (AHA)
  • رتینوئیدها (Retinoids)

لایه‌برداری با دستگاه

بسیاری از افراد لایه‌برداری پوست صورت خود را با دستگاه‌های مخصوص به انجام می‌رسانند تا نتیجۀ بهتری دریافت کنند. در واقع لایه‌برداری با دستگاه در مقایسه با دیگر روش‌ها در حذف سلول‌های مرده قدرت بیشتری دارد و شما با استفاده از آن به‌راحتی قادر به شناسایی این تاثیرات خواهید بود.

در ادامه رایج‌ترین روش‌های لایه‌برداری با دستگاه را مرور خواهیم کرد:

  • لایه‌برداری پوست با لیزر
  • میکرودرم ابریژن
  • هیدرودرم ابریژن
  • درم ابریژن و غیره

 

اهمیت لایه‌برداری پوست صورت

تا به اینجا به دلایل میانی لایه‌برداری پوست صورت اشاره کردیم اما این لیست به اتمام نرسیده است. در این بخش با بررسی مزایای لایه‌‎برداری پوست صورت، اهمیت انجام این کار را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بهبود رنگ و درخشندگی پوست

لایه‌برداری با از بین بردن لایۀ بی‌روح و مات پوست، طراوتِ پوست شما و درخشندگی آن را افزایش خواهد داد. این عامل همچنین در بهبود تنالیته و رنگ پوست شما نیز موثر است.

کاهش چین‌وچروک‌ها

این روند با تحریک تولید کلاژن در بدن، چین‌وچروک‌ها و خطوط اضافی پوست را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داده و باعث افزایش حجم پوست می‌شود.

باز کردن منافذ پوست

لایه‌برداری در رفع چربی‌های اضافۀ و دیگر آلودگی‌های سطح پوست موثر است و همین عامل نیز از انسداد منافذ پوست جلوگیری کرده و در صورت وجود انسداد، آن را از بین خواهد برد.

پیشگیری از ایجاد جوش‌های پوستی

باز بودن منافذ پوستی و رفع آلودگی‌های روی پوست، تاثیر مستقیمی در کاهش شانس ایجاد جوش‌های پوستی دارد و شما با لایه‌برداری می‌توانید احتمال بروز این پدیده‌ها را به حداقل ممکن برسانید.

افزایش جذب محصولات مراقبت از پوست

میزان جذب محصولات مراقب از پوست، بسته به نوع محصولات و شرایط پوست متفاوت است اما شما با انجام لایه‌برداری صورت می‌توانید میزان جذب آن‌ها بیشتر کنید. این کار تاثیرگذاری روتین پوستی شما را افزایش داده و باعث بهبود سلامتی و زیبایی آن خواهد شد.

در ادامه با مرور دیگر فواید لایه‌برداری پوست صورت، اهمیت بالای انجام این روند را به شما نشان خواهیم داد:

  • جلوگیری از پیری زودرس
  • بهبود ظاهر لکه‌ها و آکنه
  • تقویت بافت پوست
  • بهبود روند خون‌رسانی
  • بهبود سطح رطوبت پوست

 

جمع‌بندی: از لایه برداری پوست خود غافل نشوید

وقتی که بهترین روتین‌های پوستی را بررسی کنید، لایه‌برداری را در کنار استفاده روزانه از ضد آفتاب و آبرسانی به پوست به‌عنوان یک مرحلۀ ثابت در آن‌ها مشاهده خواهید کرد اما اهمیت لایه‌برداری پوست صورت چیست و این روند برای ما چه مزایایی دارد؟

برای پاسخ به این سوالات ابتدا باید کمی با روند لایه‌برداری آشنا شده و فواید آن را بررسی کنیم تا از تاثیرات مثبت این روند در بهبود سلامتی و زیبایی پوست‌تان آگاه شوید.

یادتان باشد که در کنار لایه برداری از سایر روش‌های جوانسازی استفاده کنید؛ یکی از این روش‌های تزریق فیلر است که بسیار موثر و امن است.

انواع فیلر به رفع چروک پیشانی، درمان خط اخم، از بین بردن جای جوش، کانتورینگ صورت، قرینه سازی چهره و غیره کمک می‌کنند و در عین حال که به‌سرعت نتیجه می‌دهند عوارض تزریق فیلر بسیار کم است.

پیشنهاد ما به استفاده از فیلر اینووسنس است که به‌صورت تخصصی برای نواحی صورت طراحی شده است.

هشتگ‌ها

ایا این مقاله برای شما مفید بود؟

مقالات مشابه

آخرین و بروزترین مقالات مربوط این حوزه

روش های مراقبت از پوست برای آقایان

دسته بندی نشده .

برخلاف تصور عموم، روتین مراقبت از پوست صرفا به بانوان اختصاص ندارد و آقایان نیز برای داشتن پوستی درخشان و باطراوت باید از روش‌های مراقبت از پوست استفاده کنند. در این مقاله اطلاعات مهم و مراحل روتین پوستی آقایان را بررسی و می‌کنیم.

92 بهمن ۹, ۱۴۰۲

هیالورونیک اسید چیست و خواص آن برای پوست کدامند؟

دسته بندی نشده .

هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) مادۀ مؤثر در جوانسازی پوست است که به­طور طبیعی در بدن وجود دارد. HA برای آبرسانی در محصولات مراقبت از پوست به­کار می­رود.

53 بهمن ۹, ۱۴۰۲

روش های رفع چین و چروک اطراف لب

دسته بندی نشده .

اضطراب، فشارکاری، آلودگی­ هوا و دیگر مسائلی از این دست، علاوه ­بر تاثیر بسیار زیادی که بر روح و روان […]

53 دی ۱۸, ۱۴۰۲

راه های حجم دهی به لب کدامند؟

دسته بندی نشده .

راه های حجم دهی به لب کدامند؟ لب با داشتن بیش ­از یک میلیون عصب، حساس ­ترین عضو بدن و […]

56 دی ۱۷, ۱۴۰۲

لیفت بینی چیست؟

دسته بندی نشده .

لیفت بینی چیست؟ فرم بینی یکی از شاخصه­های اصلی تعیین تقارن و تناسب چهره به­حساب می­آید. اغلب افراد از شکل […]

53 دی ۱۶, ۱۴۰۲

روش های از بین بردن ژل فیلر

دسته بندی نشده .

روش های از بین بردن ژل فیلر گاهی­ اوقات اتفاقات خارج از برنامه، افراد را کلافه یا هراسان می‌کند. حفظ […]

45 دی ۱۶, ۱۴۰۲
مشاهده همه